söndag 17 april 2011
lördag 16 april 2011
Aktiva människor
uch vad alla andra människor verkar ha en massa skoj på gång hela tiden och sina kalendrar fulla ( satt o läste bloggar). Själv har jag lixom ingenting och funderade hur jag skall få denna dag att gå då? Va skall ja riktigt hitta på lixom.
Grejen är oxå den att jag är mycket aktivare då jag har massor att göra. För att jag vet att jag måste göra det nu för sen hinner jag inte. Men nu sitter jag där och pantar på de där sista inlämningsuppgifterna i finskan bara för att jag skall ha någonting att göra sen senare.
fredag 15 april 2011
Intressanta fredagar...
För er som undrar vad jag spenderat denna halvmulna fredag med kan jag avslöja att jag städat kämppän, handlat och bykt. Intresseklubben antecknar lixom. Och ja sen lyckades jag röra ihop en god lunch oxå! :) och kommit på varför Fred tycker det är en utmärkt plats att sova under skrivbordet!
torsdag 14 april 2011
Om att måsta välja
Ni vet den där "leken" man leker i lågstadiet? Den där när man måste välja. Där någon kommer fram till en och frågar om du fick bara äta en frukt i ditt liv, o du skulle måsta välja mellan äpple o banan vilket skulle du då välja? Och man funderar en stund, egentligen tycker man inte om någon av frukterna o säger de o får som svar men du måste välja. Slutligen säger man banan bara för att säga något. Samtidigt som man sagt det börjar de andra skratta. "Haha, då får du inte leka med oss, för vi tycker bara om äpplen." Och så pågår det rast efter rast och man försöker varje gång säga det andra bara för att få vara med och leka.
Det märkliga är att denna "lek" tycks följa en hela livet. Det är alltid någon som nu och då som ställer frågan. Skillnaden skall vara att "leken" idag behandlar vuxna och välgenomtänkta saker. som o du måste välja mellan att fortsätta vara studerande hela resten av livet eller att jobba i citymarkets kassa vad skulle du välja?Fortfarande svara man fel varje gång man svara för det andra alternativet är alltid bättre. Skillnaden är att man fortfarande får vara med fast man svart "fel" idag oftast. Man suckar åt människan som kom på denna extremt genomtänkta grej och tänker för oss själva, ja ja alla har vi ju inte alltid våra ljusa stunder.
Jag har hela livet svarat fel i dessa lekar! Det sämre alternativet. Detta gör att jag idag så fort jag får frågan börjar analysera och fundera vad över vad jag skall svara. Vilket svar vill han/hon höra vad är det rätta svaret? Jag försöker anpassa mig. Otroligt löjligt egentligen för sannolikheten för att det skulle uppstå en situation i värden där man var tvungen att välja mellan äpple eller banan är extremt liten. Därför har jag börjat svara det första som dyker upp i mitt huvud för det har absolut ingen betydelse egentligen.
Den senaste tiden har "leken" även börjat innehålla ett senario som " Din mamma och pappa sitter över ett bräde över en vulkan och du kan bara rädda den ena den andra kommer att dö vilken väljer du? Och du måste välja det är viktigt. "Hur stor är chansen lixom att de uppstår en sådan situation? Varför skulle de sitta på ett bräde över en vulkan helt sjukt lixom. Det som stör mig mest i dessa "påståenden" är att jag inte kan välja mellan de personer jag älskar mest och bryr mig mest om. När man sedan förklarar detta får man svaret nej men vet du innerst inne tycker du nog lite mera om den ena. Känn efter och räkna poäng.Det får mig arr vända exakt alla tagar utåt. Man kan inte göra så! Det var lixom okej i lågstadiet men borde vi lixom inte ha kommit förbi den nivån nu? Jag bara frågar mig.
Sol o vår
Nu har jag åter igen lämnat in min telefon för lagning. Få se hur många dagar höll den...?
Aaaa en suveränt allså jag bara älskar den! Fick mig i alla fall en helt underbar promenad ( måste ta en till lite senare så Fred o slipper med, man kan inte lixom ha honom med när man skall till butiker! :() i vårsolen. Hur skönt som helst.Lämnade mössan hemma tom o klarade mig hur bra som helst. På vägen hem gick ja in via citymarket och köpe mig en glass (bananasplit!) och en liten knippe tulpaner bara för att ja kände mig så grymt lycklig! ( vilket jag inte borde varit med tanke på telefon men fick väl den aggressionen ur mig på vägen ditt och i butiken.)
onsdag 13 april 2011
mitt lilla småkryp
tisdag 12 april 2011
Efter att ha vaknat extremt stressad,börjar det nu känns som att jag har saker och ting under kontroll igen! Hade en känsla av att drunkna i allt skolarbete och att jag hade allt för mycket beslut som måste fattas och jag visste varken ut eller in.
Dessutom fick jag meddelade att min telefon kommit så skall söka ut den så fort André slutar. Som jag har längtat efter den. ( inget fel på den ja har nu men ja e kär i den andra så enkelt e de!) Men först skall det bli en långpromenad. Synd att vädret inte ville visa sig från samma fina sida som igår bara! :(
Vaknade i morse o kände paniken krypa längs ryggraden.
- nå fick man ju skicka in universitetsansökan ännu idag? stiger upp o sätter mig vid datan jepp ja kom rätt ihåg de var sista dagen idag. puh skönt.
Så nu har ja lite i sista minuten skickat in en ansökan och jag hoppas verkligen på det bästa i år! :)
måndag 11 april 2011
Spex
Nu har jag sätt Vasa spexet för i år! :) och som jag skrattat och klappat! Riktigt bra produktion. kändes spontant lite o organiserat men de hade roligt o de smittade av sig till publiken. produktionen k'nns ändå igenom tänkt och man ser att de ligger timmar av arbete bakom. Gå och se den om du har möjlighet helt super.
söndag 10 april 2011
Längtan efter en balkong
Vad jag önskar att jag hade en balkong! Så ja kunde sitta där ute i solen och njuta av våren som tycks vara här nu! :) Min nästa lägenhet skall så ha en balkong!
Känns så instängt av att sitta här inne när solen gassar på där ute o man bara vill ut o springa. Att man sen har en hel massa böcker man borde få läst gör inte saken bättre suck. Snälla nån ge mig en balkong!
lördag 9 april 2011
Freds äventyr
Fred tog det där med att tvätta bort vinterpälsen lite väl bokstavligt idag och föll genom ett dike. Hans matte har nog aldrig varit lika rädd heller.
Han hoppade glatt omkring i plogvallen så som han brukar gör en djupdykning här och en annan där allt för att fånga de mest intressanta sakerna. ( brukar vara ett löv, en kork eller liknande) Men mittiallat som han hoppar omkring håller inte snön honom längre ( borde ju ha tänkt att de ha varit vart o så....) och han faller med ett plums ner i diket.
Allt gick som tur bra o jag lyckades få upp honom ur diket! men ja har nog aldrig varit så rädd att förlora honom! ( jag vet hundar kan simma men tror ni man tänker på det då?)
Nu ligger vi här i sängen och myser och hans lilla simmtur verkar inte ha tagit honom så hårt ( hoppas verkligen att han inte blir förkyld nu!) Han älskade hundrastgården i alla fall så de va bra och de var ju därifrån vi kom så :)
Dagens middag
Och nej detta inlägg har absolut inget med att göra att jag har tråkigt, helst skulle vilja äta massor av marianne karameller ( vem vill ens ha de? O de värsta e att ja int ens får äta dem!) eller något liknade.
Soliga lördagar
Vet ni denna lörda ha börjat oerhört bra från min sida! :) Vaknade redan halv nio ( ja vet de e int supertidigt!) o fick int riktigt sömn så bestämde mig för att ta en länk med Fred i solen helt ljuvligt
:) Sedan åkte jag till Malax ( ja du läste rätt) o så på sfi mästerskap i bänkpress ( ja du läste rätt igen) och nu sitter ja här i min säng nöjd över livet och den funna laxbiten i frysen.
Kom på här om dagen att ja borde börja tömma det jag har i frysen inför sommaren. Onödigt att lämna något lite kvar o därför måsta ha kylen igång. Dessutom passar det min plånbok perfekt för tillfället. :)
Nu är det bara en finskatext som ligger och gror i bakhuvudet, men varför stressa med den d e ju trots allt bara lörda idag ännu o Fred vill bli kliad på magen...
fredag 8 april 2011
onsdag 6 april 2011
tisdag 5 april 2011
Öl är kultur
Efter att ha spenderat tre hela dagar i Stockholm kan jag konstatera att ja denna gång har bara mycket mindre bilder att erbjuda!( Akis tro mig, vi hade det dubbla minst! )Började Fredan med lite strövande i Barkarby men dagens höjdpunkt var defintitivt stand up på kvällen! :)
När vi sedan slutligen vaknade på lördagen, ägnade vi dagen åt att köra runt vi hittade siggesta gård, med en allt för lockande voffelbuffe ( vi klarade oss undan den, efter övervägande)
Siggesta gård är troligen ett fantastiskt ställe på sommaren, men i små regn och blåst kändes inte smådjur exakt de vi ville se.Hittad till trots ett hönor som hade mest söta fötterna fulla med lurv.
Korna var väldigt färggrana i vårt västar grannland
På vägen hem hittade vi ett mysigt kafé, systrarna delselius.
de bjöd på en fantastisk utsikt över sjön dessvärre var den islagd
Mot kvällen sökte vi oss till en ölkällare i gamla stan. Efter en ringlig trappa upp och en ännu längre ner kändes de som man satt långt under gjorden. Lite som Pippis pappa då han e fånge på en öde ö! Men mysigare!
Fascinerades av böckerna längs väggarn, våra bordsgrannar började till och med läsa i dem.
Söndagen spenderade vi gående på Stockholms gator, såg en film samtidigt som regnet föll.
Dagens bästa mål
Det finns många saker här i livet jag kan pruta på men frukost hör definitivt inte till den kategorin! Jag kan hoppa över middag, lunch, mellanmål vad som helst men min frukost måste jag ha!
Och det skall helst finnas massor att välja mellan så ja kan äta lite av allt. Några smörgåsar, lite juice, mysli, yoghurt och det absolut viktigaste TE!. Behöver ja ens säga att buffe e de bästa???
Det värsta e att får ja inte min frukost ( jaja normalt har ja ju inte uppdukat med tusen olika alternativ!) blir ja på jävligt humör! Tro mig det e testat! Så ge mig min frukost!
söndag 3 april 2011
fredag 1 april 2011
Isiga hav
Den som säger att man sover absolut bäst på båten ljuger nog ( jaja ja vet de e individuellt!) Men att blått höra motorernas ojämna surrande och skrovet som slår mot isen e skärmande för att sen inte tala om när allt plötsligt blir tyst och hur du än intalar dig själv att allt e lungt grips man av tanken sjunker vi nu? Innan man inser att nej fan de va bara isfritt en stund! Men nåja de gick ju bra o sitter nu här i ett Stockholm som inte visar sig från sina bästa sidor. Det regnar!
Väntar på att mitt resesällskap duschat klart sedan skall det bära av mot Barkaby hur vi nu skall hitta ditt sen e ju en annan fråga...
torsdag 31 mars 2011
tisdag 29 mars 2011
måndag 28 mars 2011
Det räcker inte med kärlek
Läste just ur boken "Det räcker inte med kärlek". En bok som e skriven oerhört bra den fångar ett människo öde på ett fint sätt. Boken handlar om en mammas kamp för sin autistiske son. Om hur det är att möta samhället, om vardagen och att lyckas få allt att fungera. Men boken handlar också om hur hon kör slut sig själv och får bornout.
Boken innehåller enorma mängder kärlek en också en hel del sorg.
Boken har ett bra tempo, trots det finns det endel kapitel som känns att de mal på. Språket är för det ofta lätt och de nästan trehundra sidorna känns inte allt för jobbiga. Tycker Ni skall leta reda på den från biblioteket!
Tackar för lånet!
Månda morgon
Det här med effektiva mornar har väl blivit lite av min grej. Får en massa gjort där mellan nio o tolv. Hade egentligen klockan o ringa redan åtta tänkte nämligen traska till studenthälsan i vissa upp mitt öra men konstaterade att de inte blivit värre i alla fall så ja tänker se hur det utvecklas först. Hur som haver.
Nu har jag i alla fall fått min del av uppsatsen skriven :) (vilket innebär att ja kan börja på nästa jeee...) Nää men de e alltid skönt att få saker gjorda. Dessutom har ja fått tvättat och vikt tvätt, och vet ni vad man ser golvet i mitt badrum igen! :)
Så allt är egentligen helt perfekt om man bortser från att d fallit flera cent snö i natt o drömmen om bara gator blir fortfarande en dröm.
söndag 27 mars 2011
Efter att ha konstaterat att man bara slipper in ett steg i badrummet och att resten är täckt med kläder osv. misstänker ja att betyder bykdags. ( att man sedan glömmer att lägga slangen så vattnet rinner ut i avlopp hamnar allt istället på golvet! jess dagen räddad)
Att man sedan inte hittar en endast pryl som påminner om en mugg i något av skåpen hur man än letar borde resultera i diskning...
Att sedan golvet är täckt med små korta svarta hårstrån ( Fred byter päls) säger mig att de borde damsuggas.
Tror bestämt det står städning på schemat för den här tjejen idag!
lördag 26 mars 2011
Ett pampas till ända
Pampasveckan börjar lida mot sitt slut för min del nu. Kort sagt kan man väl säga att den bjöd på många skratt, lite tårar, kära återseenden, dålig humor o massor med chill o dans.
som oftast hittade vi oss själva på stationsgatan med strid om sångval. Den stora frågan var egentligen hur länge får man lyssna på en sång?
Efter det förflyttade viss oss norrut, bland ett brokigt gäng människor med en härlig stämning. Och en sak blev åter klart pre-pampas e årets bästa sitz!
Jag har sällan skådat en människa så lycklig av att hitta en städskrubb!
Med en alldeles för tidig väckning för en freda drog vi sedan vidare till torget och fortsatte det egentliga firandet. Olympiader blandades med kinamat och djupfrysta fötter.(ungefär här gömde ja att använda min kamera därför får det fortsatta firandet lysa tomt)
Men en sak är säkert korv,ägg och bröd har sällan smakat lika bra.
i en lokal fylld med trötta men nöjda o glada människor! Silliz var ordet!I`m so happy....
onsdag 23 mars 2011

Om lite på en timme kommer det att rulla in ett tåg i Vasa. Jag vet detta är inget speciellt i sig det händer rätt många gånger per dag. Men det speciella med detta tåg är att på det sitter Heidi! :) Tjejen som stack från Vasa för att fortsätta i Åbo.
Men nu är hon snart tillbaka! :)
Skall bli sjukt kul. För detta innebär även att pampasveckan kommer att dra igång för mig. Tyvärr kommer detta nog att leda till att bloggen blir lidande ( men jag antar ni överlever!Ni får helt enkelt se till att göra det :)) För jag kommer tillbaka hoppeligen hel och ren och med en massa bilder! Ta hand om er tills dess!
Skulle det vara början av december skulle ett jubel sprida sig inom mig. Men nu e det inte december och snöflingorna som dalar ner gör mig mera förbannad än lycklig.
Jag som för första gången tog på mig tygskorna för våren, men ni skall veta att jag förbannade mig själv en o annan gång på vägen hem för det. Men solen sken så härligt i morse o trottoarerna var bara så ja tänkte varför int! Men tro inte att du kan lita på vädret.
Grattis Syrran!
måndag 21 mars 2011
Varning!
E så sjukt irriterad att de int e klokt sku egentligen skriva på min uppsats men eftersom en viss herreman har ett nät som man inte kommer int på e de i stort sätt värdelöst att börja skriva på den. Eller ja ja kommer ingen vart för ja e så irriterad snarare!
och jag vill skriva på min data! grrr.
söndag 20 mars 2011
Ett veckoslut till ända!
o så va de sönda igen, seriöst vet ja int riktigt vart veckorna försvinner de liksom bara springer iväg o ja känner att ja inte hinner med. Har i alla fall ägnat veckoslutet åt en hel del måsten men sen ha de slunkit in en hel del kvalitetstid o :)
Fått en del skolgrejer fixade, lägenheten städad, träffat några av de bästa och börjat läsa en bok. Det känns som en evighet sen ja faktiskt satte mig ner själv med en bok ( som int e en tentbok) och helt kröp in i dens värld. O ja upptäckte att ja har saknat det grymt mycket inte så där att ja gått omkring o tänkt att oj om man ändå sku få sätta sig ner o läsa en bok o helt förtrollas av den. Utan känslan dök lixom upp när ja var mitt i det hela. ( låter som världens äventyr! ;P)
hur som haver ha det varit bra men nu saknar jag André o hoppas att han så småningom skulle söka sig mot dessa bredgrader!
Ingmariini
lördag 19 mars 2011
Varje gång jag kommer hem och Fred varit ensam, samlar han ihop sina favorit leksaker och lägger sig vid dörren. Varje gång då det mörknat ute!
Ett par meter för mycket
Jag borde ta o rycka mig i kragen och börja få saker gjorda. Har nämligen en allt för lång to do lista. Men jag skylle lite på det där att krafterna int e riktigt vad de borde ännu. ( hur länge tror in jag får skylla på det?) Men om man somnar efter att ha handlat och släpat hem kassarna ( kan ju säga att ja inte bor särdeles långt ifrån butiken heller en si så där 500 m)
Och jag hatar det! Jag vill inte att det skall vara jobbigt och tungt att gå till kompisarna jag vill int de. För jag vill så gärna träffa de alla men när metrarna ibland blir ett par för mycket.
fredag 18 mars 2011
Skall börja fixa mig klar så småningom, kommer nämligen att bli tjejhäng ikväll :) Börjar kännas som evigheter sen sist. o de har absolut inget att göra med att ja var sjuk i en månad nej ingenting... Måste dock ett varv via stan först.
Men sen skall de bli att traska mot Brändö :)
torsdag 17 mars 2011
Nu har jag tagit på mig ett uppdrag jag absolut inte har någon erfarenheter om. Är härmed ordförare för Nyländska klubben i Vasa, skall bli skoj att se var det slutar!
onsdag 16 mars 2011
Våren e på väg! :)
Idag är det en sån där härlig dag! Solen skiner, värmen kommer smygandes och de e vår i hela Vasa känns det som. Inte att förglömma de ishala gatorna som ligger i skuggan, dee härligt slaskiga där solen gör jobbet och sen de bästa de som är bara! Älskar det!
Fred konstaterade att de e tassigt när de är så här endera halkar man ( o en matte som e livrädd att han skall bryta benen av sig) eller så blir man våt om tassarna.
Det där med våta tassar e ett riktigt problem tycker han, för sedan blir han stående i slasket o lyfter tassarna i tur och ordning. Visar hur våta de blir. Min fråga e varför springer han bara int snabbt förbi det hela istället?
tisdag 15 mars 2011
En ny vän
Vet ni en av de bästa sakerna här i livet e nog att umgås med sina vänner! Och när man tillsammans konstaterar att det e ingen ide att ja går hem ännu för ja kommer int att få någo vettigt gjort för det e för fint väder. ( vem vill sitta framför datan när solen skinner o våren e påväg där ute?) Så man går en runda på stan istället. Slutade som vanligt på Eva o Adam. Och jag hittade den perfekta ( nåja hur perfekt den nu sen e går att diskutera men den e bra!) klänningen till Göstas dimmission ( så nu e de att klara sig Gösta) och jag e lättade behövde inte spendera hu mycket pengar som helst på en klänning! :) Dessutom hittade jag en apa! Återstår att se hur många dagar den klara av med Fred.
Visst finns det en viss känsla i att vrida om nyckeln i låset o stiga in.Stiga på egen matta o hänga jackan precis var man vill. Se sig om kring på alla bekanta saker, saker som man ibland fullkomligt hatar men för de mesta älskar för att de e ens egna man har själv valt ut dem, placerat de där man vill. Saker som i många fall inte är de vackraste men man fått ta de budgeten höll för o göra de till det bästa. Men det är just de sakerna som gör dig till den du är.
Du kan ta vad du vill från kylskåpet och äta. Du behöver int fråga om lov utan de e bara att äta. Du kan peta på varenda liten sak om du så önskar för alla är de dina och det är dina saker även om de går sönder. Det är dina damtussar som ligger under sängen. och du väljer själv deras öde.
ibland saknar jag allt det där. Att få låsa upp dörren slänga jackan på soffan och lägga sig på sängen utan att någon funderar. För, för tillfället känns det som ja lever i en kappsäck.
lördag 12 mars 2011
Varje gång jag kommer hem letar syrran och jag upp ett par gamla cd. Cd som vi kan utan och innan. Men vi måste höra de gång på gång och få sjung med i alla dess sånger. ( att nämna i detta sammanhang e att ja överhuvudtaget inte kan sjunga!) Men di där cd skall spela gång på gång ooch jag blir lika glad varje gång jag hör på dem. Och det skall just vara de där gamla cd:na!Jag har tom försökt få tag på dem till Vasa men de verkar som att de inte finns så långt norrut. Nu undrar ni förstås vad för underbar musik de e vi lyssnar på då och ja de e Sås och Kopp.
så just nu snurrar Pinocchio på :)
fredag 11 mars 2011
Matkrig
Jag tycket jag var duktig idag då ja för en gångs skull orkade laga mat. ( har typ suttit vid diskmaskinen och gnällt hu hungrig ja e tidigare under veckan och det har absolut inget med att göra att ja int tycker om att laga mat) så fixade ihop lunch, råstekta potatisar o biff, till mig o min bror och fixade middag med helstekt höna till kvällen men min bror( det är han som fixat maten under veckan, luncherna iaf :)) drog som vanligt det längsta strået och fixade ihop värdens bakelser till efterrätt.
torsdag 10 mars 2011
Kampen
Medands vinden blåser på där ute, pågår det en kamp här inne. Vem skall få tugga benet? Det roliga är att varje gång någon av dem fäller benet tar den andra de. Och det är helt okej som en underförstådd regel att efter en tid "tappar" man benet så den andra får gnaga en stund.
onsdag 9 mars 2011
Då ingen gjorde det den skulle
Denna morgon har jag fått absolut ingenting klokt gjort. Jag har inte fått ett ord skrivet till någon uppsats och inget läst. Däremot har jag haft aktiva diskussioner med min syster. ( som int alls gömt sig bakom en sin data), sätt på Fred som gnaga ben och Brix som absolut behöver en soppslev i trä ifall du frågar honom. Hur det nu kommer sig att vi förvarar våra träslevar på soffbordet på vinden är en annan fråga!
tisdag 8 mars 2011
måndag 7 mars 2011
Lugnet efter stormen
Stormen har lagt sig här i huset. Efter en morgon innehållande både det ena och det andra ( Brixen mådde dåligt och Fred yra på) har nu tystnaden lagt sig i huset igen. Så där jobbigt tyst att man hör hur batterierna knäpper på nedre våningen, hur datan surrar ojämt och hur fåglarna käcker fröna där ute mot balken. Så tyst e de! Och ja har svårt att bestämma mig om ja skall njuta av det eller bara lida av att inte vara omringad av människor.
Men ja njuter tillfälligt! :) och bekymrar mig över att ja borde gå o hänga upp tvätten som just gick klar. Men i samma stund ja stiger upp är lugnet över o full kalabalik råder igen.
söndag 6 mars 2011
Jag hittar nog en förklaring, eller jag tror jag e en på spåren ren. För mycket tankar som yrar omkring helt enkelt för många beslut som borde tas o känslan av att tiden inte räcker till. Man får för många möjligheter att ligga och fundera över saker och ting då man e sjuk.
Fred tar i alla fall ingen stress över livet! :) ( ledsen för en suddig bild, tjuvade syrrans kamera lite o vi kom int någo vidare överrens men bättre en suddig bild än ingen alls eller?)
Vårigt
Vet ni vad som e vårigt värre? Det e när solen börjar skina o man kan hänga ut lakanen och de torkar där ute! Då e de vår!
Och finns det sen någo bättre än att krypa ner i sängen på kvällen med lakan som doftar friskluft?
lördag 5 mars 2011
En plan?
Ibland blir livet inte riktigt som man tänkt sig, jag hade massor av planer för tiden ja sku vara ner men ingenting av det har egentligen blivit av. Istället har jag tillbringat dagar i sängen och på sjukhus. Och nu var det meningen att ja skulle börja söka mig norrut igen mot mina vänner och André men nu blir det inte så heller!
Ibland funderar jag om det överhuvudtaget lönar sig att planera någonting? Det tycks ju ändå aldrig bli som man planerat.Kanske ja bara borde fortsätta mitt spontana liv o göra saker som känns bra just då? Men samtidigt känns det som om det kan vara bra att ha en plan att gå efter ibland o.
Det är väl det som kallas livet när ingenting egentligen blir som man tänkt sig och det blir väl just det när man inte vet vad man vill med sitt liv egentligen. Detta blev ett ända rådd jag ursäktar!
fredag 4 mars 2011
torsdag 3 mars 2011
Efter en vecka på sjukhus e ja då äntligen hemma igen ( hos mamma o pappa) och kan återgå till att ha kontakt med resten av världen! :) Och tro mig jag har lidit av att inte kunna blogga att kunna skriva av sig o berätta! Int för att de händer speciellt mycket när man ligger där i sängen och mest tycker synd om sig själv som missar allt socialt liv!
Och visst blir man glad av att ha två lurviga vänner som glatt kommer skuttandes emot en när man stiger ur bilen :)
Men ja nu sitter jag allså här då med sjukledigt halva mars, uppsatser på hög och en ork som definitivt inte vill infinna sig!
onsdag 23 februari 2011
fortsätter denna vecka på samma sätt som den förra ser de ut! Och jag börjar tröttna de e tråkigt att ligga i sängen och göra ingenting och inte orka med någonting. Fred tycker dessutom de e jätte konstigt att hans matte bara sover o sover.Han måste komma upp och hoppa lite på mig idag för att se ifall jag överhuvudtaget lever. Men nu skall jag fortsätta med det jag e absolut bäst på för tillfället nämligen att sova och hoppas att ja sku bli frisk så ja sku kunna åka ti Sverige med André nästa vecka! Får nu se hur det blir med de!
måndag 21 februari 2011
lördag 19 februari 2011
Nej jag har inte övergivit bloggen! Det e bara d att med 40 grader feber, med ett huvud som det känns som någon spelar fotboll i och bara små springor av ögonen öppna (=man ser ingenting) känns sängen mera lockande än datan. Detta trodde ni inte va?
Så nu ha ja levt i nästan en vecka utan varken FB eller bloggen. :(
Men ja skall bättra mig bra den här jäkla febern går ner o det börjar kännas som att ja går på någonting annat än mediciner. Sköt om er
lördag 12 februari 2011
Påväg mot en igloo
Har ägnat halva dagen åt att hugga ut kuber till en igloo. Eller något likande...
Det var i alla fall resultatet av skottningen av trapporna.
Ett litet tipps till er alla om Ni absolut inte behöver den där oploggade trappan ( vilket ni antagligen inte gör eftersom ni lämnat den omokad.) Så lämna den och låt solen göra arbetet istället. För Du blir bara svettig!
fredag 11 februari 2011
Sydligare bredgrader
Då har man byt till sydligare bredgrader igen, och man kan ju säga att skillnaden var markant. Lämnade ett kallt (-22 grader) och mörkt Vasa i morse och kom till ett soligt och "varmt" (-3 men i jämförelse så e de varmt!) södra Finland :)
Har småslumrat hela vägen med en Fred som tycket det var fel att han inte fick sittplatsen!
Nää han var riktigt duktig det e ju trots allt tråkigt att sitta stilla i sex timmar och inte få göra någonting annat än att tugga ben och sova.
onsdag 9 februari 2011
En underbara morgon
Att vakna till att solens strålar letar sig in mellan gardinerna är nog ett av de bästa sätten att vakna. För man blir glad och tankarna går till vår! Men sen när man kollar termometern och inser att de e 10 grader kallt där ute försvinner en del av glädjen men man håller leendet på läpparna och intalar sig själv att det nog egentligen e varmt där ute för solen skiner ju. När du sedan kommit ner för trappan, öppnat dörren och inser att de förutom att solen skiner, det e kallt så blåser det som skjutton oxå. Då e morgonen inte lika härlig längre!
Men skam den som ger sig tio minuter senare står både Fred och ja tillbaka på trappan darrande och inser att kanske vi väntar en stund med den där promenaden.
tisdag 8 februari 2011
"Jag skall gifta mig med en burgare"
I lördags vankades det sommarsitz här i Vasa och ja hade sällskap av dessa två finna brudar, bättre sällskap e svårt att finna!
Det bjöds även på en intressant buffe inspirerad från Korpo.
ungefär sammtidigt som maten kom in efter lite om och men började det dyka upp pensionärer från alla håll och kanter ingen vet vad de gjorde där men de såg glada och nöjda ut och gubbarna nickade i takt med sångerna.
Någon försökte sälja ett halvt bröd som en cider
strax efter pensionärerna uppenbarade det sig nakna servitörer
Någon tycket det fick vara nog med ideer nu o kröp under borde, i rädsla för vad som skulle komma här näst
och vi började röra på oss bara i fall att om och tur var väl det för vi hittade en saknad prick i garderoberna
och vi beslöt oss för att traska ti ollis, ett misstag i sig med tanke på bandet vi hittade där!
efter att ha ståt ut med det i ett antal timmar fått dansa i pauserna så slutade det som de brukar. :)
Det var den sommarglädjen i vinterkylan.
lördag 5 februari 2011
Lördag moron
Min plan för morgonen var egentligen till gå o simma, men efter att ha stigt in i min lägenhet i går insåg ja att de hinner jag inte med! För här måste både städas, diskas och handlas. Så simningen får bli imorgon istället :)
För här ska det fixas inför en saknads väns ankomst :)
fredag 4 februari 2011
Konstigt ben
Fred tyckte det var något konstigt med benet han fick av matte. Int ska de ju se ut så här och int får man dem i munne på något viss heller. Han blev så ledsen att han inte ens ville vara med på bild! Men skam den som ger sig, snart e benet bara halvt mera!
och för er som undrade hur det gått för älgen detta är vad som återstår.( Har ingen aning om varför de blir understreckat !)
torsdag 3 februari 2011
Torsdag
Ett snötäcke ha lagt sig över Vasa igen.
Känns som ja har spagetti i benen. Vi var o testatde på vid gymet idag med Nora nämligen. Och tja vad skall man säga släpp i lös oss två på ett gym ifall ni vill behålla det helt i alla fall ( obs vi söndrade ingenting!!!!) Men ett o annat skratt fick vi oss :)
Nu sitter jag här och väntar på att maten skall bli klar och kostaterar att min tent i morogn kommer att skita sig för ja kan absolut ingenting om eu! ( varför får man alltid den panikk kännslan kvällen före? Och sen försöker man panikplugga typ o man blir bara mera frustrerad över hur lite man kan! suck) Har i alla fall en nöjd hund för han tycker det e toppen när matte ligger i sängen hela dagen och han kan krypa upp brevid :)
Känns som ja har spagetti i benen. Vi var o testatde på vid gymet idag med Nora nämligen. Och tja vad skall man säga släpp i lös oss två på ett gym ifall ni vill behålla det helt i alla fall ( obs vi söndrade ingenting!!!!) Men ett o annat skratt fick vi oss :)
Nu sitter jag här och väntar på att maten skall bli klar och kostaterar att min tent i morogn kommer att skita sig för ja kan absolut ingenting om eu! ( varför får man alltid den panikk kännslan kvällen före? Och sen försöker man panikplugga typ o man blir bara mera frustrerad över hur lite man kan! suck) Har i alla fall en nöjd hund för han tycker det e toppen när matte ligger i sängen hela dagen och han kan krypa upp brevid :)
onsdag 2 februari 2011
Dagen
Det finns vissa dagar ger en lite extra glädje. Det är dagar som man får tillbringa med människor man tycker om.Och att sedan få göra saker tillsammans med dem som man tycker om det kan lixom inte bli mycket bättre :)
Dagen började dagen med sovmorgon ( värre skulle man kunna ha det), gick en loppisrunda med André, lunchade o har sedan dess fördrivit dagen tillsammans med Nina och Camilla.Och sedan mysigt med Fred. Så som sagt värre dag skulle man kunna ha ( nu e ju dagen i o för sig inte slut ännu, så man vet ju aldrig vad som kan hända!Hoppeligen int dock)
Tack alla fina människor.
tisdag 1 februari 2011
Ett veckoslut norr om Vasa
Jag vet inte riktigt var jag skall börja i min berättelse om veckoslutet.Men så långt kan ja säga jag har mått bra och Fred har mått som en prins,blivit uppassad och bortskämd :)
Därtill kan jag berätta att ja sett mina första innebandy matcher, ätit korvgörans kebab, druckit skumppa med 22 karaters guld i och sett världen norr om Vasa.
men jag har oxå ätit gott och umgåtts med en hel hög nya människor :)
Att började dagen med simning visade sig vara sjukt skönt. Och jag kan säga Vasa simhall gör en int besviken.Den e nästan lyxig och det bästa e att bassängen e 50 m vilket gör att d känns som det går mycket snabbare att få ihop kilometrarna! Dessutom har simning den underbara fördelen att man kan prata tillika :)
Men efter en aktiv start på morgonen, ( det tar en halvtimme att gå till simhallen från mitt) promenad, lunch tentläsning. Somnade jag.