Visar inlägg med etikett mat. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett mat. Visa alla inlägg

tisdag 18 februari 2014

Äpplen

Ifall man är känslig mot vanliga äpplen kan det löna sig köpa ekologiska. En vän tipsade mig om det här om dagen och det fungerar helt över förväntningarna.
Det sitter ett besprutningsmedel i skalen som inte går bort fast man skalar eller tvättar vanliga köpisäpplen. De ekologiska innehåller i detta besprutningsmedel alls. Därav skillnaden.
Dagens tips.

fredag 24 januari 2014

Frukost

Ingen hade kommit ihåg att köpa frukost tills idag men ingen hade heller ätit upp kakan jag bakade igår. Så jag åt den.
Jag kan i mitt stilla sinne inte förstå varför folk föredrar grejer med choklad i! När det enda som behövs är bär och socker! 

måndag 20 januari 2014

Halv åtta hos Marlen

Kör konceptet halv åtta hos mig med jeppisvännerna nu i januari/februari. Först ut var Marlen och det var verkligt lyckat! 
Champinjonsoppa som förrätt. Mycket lyckad. Ska pröva själv.

Kycklingpasta med ruccola o solrosfrön till huvudrätt. Gott de med pluspoäng för att hon tagit sig tid att skaffa ost som jag kund äta! 
Och så avslutade hon det hela med en kokostoscakaka. Inte allt för dumt det heller! 
En lyckad kväll kort sagt. Nästa vecka är det min tur. Får nu se hur det går sen...


söndag 19 januari 2014

Söndag

Eftersom termometern främst har visat grader under -20 idag har jag hållit mig inomhus. Känns för kallt för att hitta på något där ute. Fred är inte något vidare förtjust han heller i kölden resulterar i en hund som är rätt upp i varv
Så för att muntra upp denna kyliga vinterdag bjöd jag över vännerna på hamburgare. Belinda var den enda som trotsade kylan och kom över. Goda burgare blev det trots de. Och sällskapet var det absolut inget fel på.

torsdag 16 januari 2014

Kvällssysselsättningar

Har inte hänt speciellt mycket här på korpvägen ikväll. Ett bröd bakade jag. Hittade ett jästfritt som ja måste pröva. Tummen upp för det.

Nu ligger jag och väntar på att Sveriges tv-kanaler ska dippa in. Ha int uppdaterat kortet sen ja kom på jullov ännu så, tycks dock ta sin tid...

tisdag 7 januari 2014

Paj

Det här med vardagsmat är svårt! Man fastnar så lätt på ett par olika rätter o kör de om och om i lite olika variationer om man så orkar. Speciellt nu mitt i vintern, så idag satsade jag på variation och gjorde en musslor o räkpaj med tomater. Förvånansvärt gott! 
Receptet finns i senaste matpirkka

söndag 8 december 2013

Helgen

Helgen började med självständighetsfirande. Började med att besöka Pedersöres gravgård och letade reda på stenen för anhöriga begravda på annan ort. Tände lite ljus och så. Björn var även övertygad om att vi skulle tända ljus i fönstret. Två stycken ett för fosterlandet och ett så att alla jägare visste att de kunde söka skydd för natten här. Är tydligen tradition. 

Därefter följde middag,vi slog på stort, gjorde biff och klyftpotatisar och njöt av det faktumet att vi hade flera dagar ledigt framför oss. 



Lördagen spenderades i studiernas tecken, tent nästa vecka som man måste klara för att få gå ut på den långa praktiken i vår. Frustrerande. Björn hade hittat några nya yoghurt sist vi var i prisma som han insisterade på att vi skulle ha då de för en gångs skull var mjölkfria. Låt oss säga så här e de exakt lika goda som de ser ut....


 Därtill har jag ägnat timmar utomhus tillsammans med yrbollen. Gått i skogen, jagat snöbollar och grävt. 

 Grannen kom för övrigt förbi i lördags och frågade ifall Fred ville komma med ut och springa med deras hund det skulle vara ypperligt tillfälle för de båda att få motion och leksamtidigt. Jag tackade dock nej, det finns ingen som helst möjlighet att min yrboll skulle hållas lös på gården och springa. 

måndag 23 september 2013

Måndags kalas

En ledig måndag måst ju firas på ett eller annat sätt. Så Ronja bjöd in till restkalas. Hon hade verkligen lyckats med dekorationerna! Hur fint som helst!
Nästan hela gänget var samlat för att hjälpas åt med resterna dock lyckades vi ändå int få slut på allt! 
Amerikatårtan va bara för läcker!

söndag 22 september 2013

Frukost

Fördelen med att ha en kämpis som uppskattar frukost lika myky som en själv. Söndagarna blir allti lite bättre då! 

torsdag 19 september 2013

Frestad

Kunde inte motstå frestelsen någo mera. Köpte hem ett kilo satsumas återstår att se hur många som e kvar i morgon.

måndag 3 juni 2013

Dansk mat

Hade förmånen att bli bjudna på mat hos Charlie här om dagen. Äkta dansk mat med inspiration från årets alla olika årstider stod på meny. Blev en salig blandning matupplevelser, skönt sällskap och bra diskussionen. Trots att jag var mycket trött och helst av allt skulle ha stannat i sängen. Måste säga att det här med de olika matkulturerna är någonting av det jag tyckt varit det roligaste under Nordplus projektet. Att se hur olika mat vi faktiskt äter trots att vi alla uppfattar att vi bor rätt nära varandra trots allt. 
Kvällens meny bestod av kokta potatisar, potatis stekta i socker, frikadeller, korv, rödkålssallad och inlagda grönsaker av olika slag. Det var vad jag åt. Dessutom fanns det både chips (något man tydligen har på julbordet) sås och någon annan form av kött. 
Till det fick vi en sallad bestående av kivi, vindruvor, valnötter och någonting annat som jag inte minns. Egentligen skall detta blandas i cremfrache men eftersom jag inte kan äta mjök hade jag förmånen att få en helt egenkomponerad. Mums!

Det samma gällde äppelpajen vi fick i efterrätt. 

Lägenheten hade i övrigt ett helt förtjusande trägolv. En dag skall jag ha ett sådant hemma hos mig med. 

måndag 20 maj 2013

Köpenhamns carneval

Lördagen började med ovanligt tidig väckning för att vara denna vagn. Det rådde en viss frustration över det faktum att vi inte slipper in och tvätta eller duscha under de närmaste dagarna. Samtidigt som vi hade lite för många nycklar på villovägar för att det skulle vara bra. Nyckelproblemet löste sig till slut och vi drog i väg på Köpenhamns carneval för att muntra upp stämningen lite gran. (det andra problemet fixade sig idag)
Sambarytmer och halvnaket en lördags förmiddag visade sig få de flesta på gott humör. Gänget under var min favorit de lyckades göra en show av det hela, de dansade inte bara runt som många av de andra skolorna gjorde.  

Gjorde ett besök in i Disney butiken, lär för övrigt vara en enda Disney butiken i Norden. Hyllor fyllda av prinsessklänningar, mjukisdjur och handdukar. Fint ställe. Somliga av oss var dock lite besvikna då de lämnade butiken och kom med en butter kommentar " hmp, den e ju gjord för barn".  

Efter det kollade vi in lite mer samba dansade människor och njöt av solen. Hittade en spraymålare som vi stod och begrundade en god stund. Köpenhamns gator är fyllda av olika gatukonstnären en del målar, andra utklädda i guld och de tredje som clowner. 

Vi var in i en butik fylld av spel. Hittade ett schackspel där pjäserna var formade som Nalle Puh figurer.   

Och så tog vi en sallad på Hilimili, bra sallader till billiga priser. Det är bland det märkligaste med att bo i Köpenhamn jag blir gång på gång överraska över hur billigt det är att äta ute. Men sen kommer  jag ju direkt från Norge också vilket kan ha en viss betydelse men i alla fall maten ute i Finland är nog inte speciellt billig den heller.


Resten av lördagens ljusa timmar hängde i i parken, njöt av solskenet och bättrade på brännan. 

Dyngets mörka timmar spenderade vi med att hitta rätt bland metron och tågen för att ta oss till en av NP:sarna för att kolla in eurovisionen och vilken kväll det nu sen blev av det. Danmark van och allt. Var rätt bra stämning på stan efter det kan jag lova och låten den är ju nog rätt söt.



lördag 11 maj 2013

Påväg igen

Nåja nu ha fått nätet att fungera här helt bra igen (efter en vecka) så nu kan de bi fart på bloggande igen. Få se förra fredagen lämnade vi Horten och Norge för den här gången. Packade ihop våra saker och steg först på bussen till Holmestranden o därifrån tåget mot Oslo. För att sedan hoppa på båten mot Köpenhamn.
Vi hade egentligen inga direkta planer för vad vi skulle hitta på, på båten så vi bokade bord på ett biffställe. Åt en förrätt med Friterad mozzarella och jätteräkor. 

Någon annan beställde in en halv hummer.

Till huvudrätt blev de biff med franska, helt okej men jag hade förväntat mig lite mera med tanke på att de trots allt var specialiserade på just biff.

För övrigt visade sig det sig vara rätt svårt att få in mjölkfri mat. Till förrätten kom såsen med fast till biffen glömde de min sås och så hade de inga efterrätter jag egentligen kunde äta så jag fick en specialare. Kokossorbet. Inte allt för illa.

Den återstående tiden av resan ägnade vi åt att vandra runt på båten, leka i bollhavet (pedagogiskt syfte så vi vet vad barnen talar om då de har varit i ett bollhav) och spela kort. 

Samtidigt som jag satt och räknade timmarna tills vi skulle ha fast mark under fötterna igen!

torsdag 9 maj 2013

Vappen och första maj

De finska NP samlades här på Ollebaken för att fira Vapp vi hade hört om att det skulle vara värsta festen vid tekniska och förberede oss för det. Vissa sig att de inte stämde dock så en del av oss drog vidare och andra stannade kvar. 
Vi stannade, dansade, skrattade och talade bort en hel natt.Känslan då man går och lägger sig samtidigt som solen stiger upp är alltid lite extra, speciellt så här års. 
Priset om kvällens snyggaste gick självfallet till Björn. 

Första maj firade vi med att steka munkar. Hittade ett recept med bakpulvermunkar. Blev riktigt gott.Vi var dock lite osäkra på hur länge de skulle vara i för att bli färdiga.

Resultatet blev i alla fall bra och vi var nöjda, så nöjda att vi tom hissade våra finska flaggor. bara för att fira

Så hittade vi visdomsord i Snappel 

Vi måste ju fira första maj på traditionellt viss så vi tog fram grillen

och tömde kylskåpet på allt som man kunde tänkas grilla. Blev en salig blandning.

Efter ett tag fick i sällskap av grannarna som höll på att gräva ett trädgårdsland på tomten bredvid. Vår huskompis var rätt övertygad om att de inte skulle odla morötter...

Och så kom Björn äntligen ut ur skåpet efter att ha gömt sig där tillsammans med vår huskompis....


torsdag 25 april 2013

Scones och Cookies

Det finns ett litet problem med att bo i ett smörgås älskande land som Norge. De äter smörgås hela tiden till frukost, lunch och mellanmål (middagen är oftast varm). Detta blir ett lite problem ifall man inte tål jäst. För säg så här de flesta bröd innehåller denna magiska grej. Det finns typ ett knäckebröd och ett mjuk rågbröd. Och där slutar de jästfria urvalet. Därför har vi här på Ollebacken utvecklat en sällsynt förmåga att baka scones morgon, middag och kväll, mest kväll.( Allt för lat för att stiga upp tidigt för att baka blir gröt istället). Det värsta är att vi tom håller på att bli rätt bra på det!(Jag söker recept, mäter upp och rör samman, kämpisen knådar ihop degen.) Som här om dagen då vi gjorde en omgång med rågmjöl och en med havreflingor och vetemjöl.
Ikväll överlämnade jag dock bakandet av scones nästan och satsade på cookies i still med dem man får på subway. De blev väl inte direkt lika goda men jag har en känsla av att de nog inte kommer att finnas kvar speciellt länge trots det. 



tisdag 23 april 2013

Traditionell norsk mat

Det bjöds på traditionell norsk mat hemma hos vår NPsare.  Tunnbröd där man rullar in römme (typ som smetana), rakfisk (fisk som legat ett år i saltvatten sedan den fångats, resultatet blir förvånansvärt gott) och sedan lägger antingen rödlök eller purjolök till. Riktigt gott. Till det fick vi honungsmelon inlindad i skinka.  
Till huvudrätt fick vi römmegröt. Gröt kokad på römme, smör,mjölk och vetemjöl typ.Utanpå det satte man kanel och socker. Första skeden smakade så där men sedan blev det riktigt gott. Saknar det redan lite. 

 Till detta åt man flatbröd med skinka och blodkorv (den var riktigt god enda tills ja  fick reda på att de va blodkorv, då blev den obehaglig. Ännu ett tecken på att man inte alltid mår bäst av att veta vad man egentligen äter. 
Stort tack!

onsdag 10 april 2013

Världens ende

Dagens stora tur stod världens ende för. Platsen där bilvägen slutar och Skagerrak tar vid. Maffigt ställe och oerhört fint. Är nog lite småkär.
Ett svanpar simmade lugnt i en av vikarna.

Man hade byggt broar mellan holmarna så man kom rätt långt ut. Känslan då det enda man ser är måsar, skär och hav, det enda man hör är vågorna som slår mot klipporna och måsarnas skrik är rätt härligt.

Solen var strålande varm, nästan så man bara kunde sitta i t-skjorta bara man hittade de där platserna där det var lä. 

Vi tog tillfället i akt och grillade lite korv (pölse) då vi ändå var på tur för att få riktig stämning.  Hade köt engångsgrillar.

I Norge spisar man korv inlindat i en tortillaliknande sak, i det hela skall man helst rulla in lite potatissallad, senap, ketchup och rostad lök. Förvånansvärt gott!

Ifall världens ände verkligen ser ut så här så tror jag att ja kan leva med det. 

Bonusinfo: 
Då vi tog bussen därifrån åkte vi med en väldigt lustig chaufför. Han hälsade glatt på de flesta bilar han möte. Pratade med alla som klev på och mitt i allt svängde han bara in på Statoil för att fylla på sin kaffemugg, sa att han är tillbaka om två minuter och sedan stod han där utanför och drack sitt kaffe samtidigt som han pratade men något som såg ut att vara en gamla bekant. Han stannade inte vid busstoppen då någon tryckte att den ville kliva av utan framför huset dens eller vid vägskälet. Han spred verkligen glädje omkring oss och då vi klev av berättade han exakt hur många minuter vi skulle bli tvungna att vänta. Sådana människor finns det inte hemma. Eller så ha jag bara inte möt dem speciellt ofta.