torsdag 19 maj 2011
tisdag 17 maj 2011
Fred har varit till veterinären idag, på ett års koll o fått pick in nacken men det gick helt okej.Nu är han å väg ut med mamma och Daniel o springa av sig sin energi.
Själv fortsatte jag dagen med jobb och nu står det uppsatsskrivning på schemat men av någon anledning smakar det inte riktigt.
Dessutom saknar jag Vasa.
måndag 16 maj 2011
Har första dagen på jobbet avklarat. Tror nog att de här kommer att bli en helt bra sommar det med återstår att se.
Har för tillfället en massa små uppgifter jag borde greja. Just sådan där små irriternade ting som inte tar så länge bara man sätter igång och det där igångsättande är inte de minsta lätt skall ni tro. suck.
söndag 15 maj 2011
Nu har jag då alltså hittat till mamma och pappa och sommarlovet kan inledas, i praktiken i alla fall.
Vad skall jag säga resan gick bra. Fred sov, jag sov, jag åt, Fred gnagade ben. Och man får säga vad man vill men jag älskar pendoliona när de är i tid. Känns verkligen som man kommer framåt då! Dessutom är d oftast mycket tommare, kan ju bero på att folk inte vågar lita på att de kommer fram? Eller det faktum att de nog e en gran dyrare?
Skall avsluta kvällen med bastu och hocky, ( kan det låta mera finskt lixom?) För att sedan börja jobbet i morgon.
lördag 14 maj 2011
Kvällsplaner
Väskorna packade, godis till kvällen införskaffat o plötsligt börjar man även min lägenhet se ut som ett hem. Lite kvar att fixa skall bli lite mat, dammsugas o sedan skall jag ta mitt pick o pack o åka till Andre o kolla eurovisionen tillsammans med några av de finaste människorna. Kommer bli ett bra slut på det här skolåret.
Och ja sen tycker ja vi håller tummarna för paradis Oskar tycker ja!
Lördagstankar
Men det har varit ett bra år o känslan av att packa väskan o åka för sommaren känns lite jobbig. Samtidigt som jag längtar efter att få träffa familjen igen! Smidigast skulle d vara om man fick samla alla man tycker så där extra mycket om på ett och samma ställe. Men de går ju inte kanske de e lite av det som är livets dilemman?
onsdag 11 maj 2011
Både min bror och min mor firades i söndags men eftersom jag inte hade min data med tänker jag gratulera de nu istället bättre sent än aldrig lixom! ;)
Grattis på er båda.
fredag 6 maj 2011
Fredag
För er som funderat vad jag sysslat med i går kan jag berätta att jag spelat minigolf, gått på loppis och utökat förådet i min bokhylla, som om den inte vore överfull ren! Dessutom har jag varit och äta till yrkis och tagit en riktigt sovmorgon.
Nu återstår det att se vad för intressant man hittar på idag.
torsdag 5 maj 2011
Nu har jag då alltså hittat hit typ hundra kilometer norr om Vasa. ( vågar någon sig på en gissning var??? :P) Till ett tomt hus med en massa nya o konstiga ljud. Och en Fred som skäller åt allt mellan himmel o jord. Han e nog lika ovan vid ljuden som jag. Nyss hittade han en extremt skrämmande elefant!
Skall fördriva kvällen genom att välja ut vad jag behöver/vill ha från dermosil. :)
Påväg igen
onsdag 4 maj 2011
Dagens belöning
Tyckte jag behövde en belöning efter att ha suttit o studerat finska i över sex timmar idag så nu sitter jag här och väntar med spänning på hur mitt hår egentligen blev. Alltid lika intressant för man vet egentligen inte om de blev bra eller dåligt före det har torkat o de lär väl nog ta en stund ännu. Tenten kändes i övrigt helt okej missade den sista öppnafrågan i hörfen men hoppas på att de inte får någon avgörande betydelse. Håll tummarna nu snälla! :)
Svåra saker
Sitter och lyssnar på killen min som försöker få ihop en påskäggsleksak som helt klart har en felkonstruktion. Underhållande
Det värsta e bara att han stal grejen från mig. Trots att de va mitt påskägg! grr
tisdag 3 maj 2011
Fred har fått en stor jäkla fästing i örat! Behöver ja ens säga att d e äckliga? O ja tycker synd om Fred för nu sitter den där äckliga fästingen fast i honom.
Fick cykla i panikfart till apoteket o köpa mig en fästing pincett. För här skall dödas.
Uff
måndag 2 maj 2011
uch suck känns lite som dagens uppgifter aldrig vill ta slut. Hittar hela tiden någonting nytt som borde göras. Tror dock att de bara får bli en föredragningslista skriven resten får bli. ( Man kan ju alltid hoppas på att de löser sig av sig själv under natten lixom ;))
Skall och planera nästa års studieår i morgon få nu se var det slutar. Känns för tillfället lite som att ja skulle vilja läsa helt massor av kurser och börjar fundera varför jag inte läst mera tidigare...
Det perfekta paret
Måndag morgon
Kan absolut inte komma ihåg ifall vi skulle ha någo gjort till finskan idag eller int. Har rotat runt bland mina papper men hittar lixom inget ogjort så chansar på att vi inte hade någon.
Vaknade till ett härligt bankande, de håller på att slå in pelare i jorden vid bygget vet inte riktigt om jag e överförtjust vid det...
I övrigt känns livet rätt bra för tillfället. Sista föreläsningen för sommaren skall gås idag, arbeten inlämnas och sen de bästa av alt ja kommer högst troligt att få träffa tjejerna idag! :) Börjar kännas som en evighet sen sist! Den här måndagen har verkligen potential för att bli bra!
söndag 1 maj 2011
Pasta,minigolf och kulturhistoria
Efter en stunds övervägande kom vi fram till att de e jäkligt kallt där ute! Solen sken men det blåste så in i norden så vi ställde in picnicen och kröp ner i soffan istället. Där har jag sen legat resten av dagen. Men jag tröttnar på att ligga o dega klarar de i ett par timmar sen måste ja ha någo att göra igen. Tro mig det räcker inte med att byta från soffan till sängen de e lixom int en tillräcklig stor händelse.
Så övertalade pojkvännen att åka o äta pasta. :) Resulterade i ett varv minigolf och en sväng till Stundars. Ni kan tro att damen där var förvånad när vi traskade på där bland byggnaderna med våra studentmössor på!
Glad första maj!
Skall börja söka mig mot hovrättsparken så småningom. Skall vist bli chill där idag igen! :)
Hade en helt okej valborgsmässoafton igår. Inlede med frukost med politivas , chillade i hoviska såg wapprodden och åt korv (käns som jag gått upp minst tio kilo nu!). Efter det firade vi kvällen med några nyfunna bekanta :) Bakade smörgåstårta. ( eller ja killarna gjorde de ;) vi andra bara åt!) såg på film och chillade i soffan. Och så var den kvällen slut. Vi han lixom aldrig ut vi. Trevlig första maj till er alla! :)
torsdag 28 april 2011
Vissa dagar e bättre än andra...
Jag tycker verkligen inte om att bråka men just nu känns det som att ja inte gör mycket annat än bråkar. Antingen båkar jag eller så bråkar allt med mig! ( Fick tillbaka min telefon idag och insåg att allt är raderat från den! Skulle ha kunnat leva med att inte ha någo tema,bakgrundsbild eller välja färg. Men att leva med Nokia tune och utan spel det blir lixom för mycket!) Allt detta resulterade i att jag var så full av energi att jag måste ut o springa för att få den ur mig. Det ni!
Det värsta e när jag själv märker hur sur och irriterad jag är. Då blir jag lixom ännu mera irriterad på mig själv för att ja e irriterad! (hängde ni med i alla irriterande? Bäst jag säger en gång till irriterad :p) Grejen är ju sen den att sen tar jag ut allt detta humör på människor ja egentligen tycker om!
onsdag 27 april 2011
Har suttit i hovrättsparken och njutit av vårsolen :) Helt underbart varmt älskar verkligen den här tiden på året man vet lixom att de bara kan bli bättre.
Avslutade året för NK:s del nu väntar vi på hösten så vi kan köra igång på riktigt verkar som det finns en hel massa energi så vi får hoppas de sitter i över sommaren! :)
Men vårsolen och tågresorna ( att man sedan hamnar stressa hit och ditt och vänta här och där gör ju inte saken bättre!) har tagit ut sin rätt och nu väntar sängen skall bli skönt att krypa ner under täcket. :)
lördag 23 april 2011
Har yrat runt i halva väst nyland idag känns det som. Var och spanade in vårmodet med familjen och fyndade ett par skor! :) Inte allt för dåligt med tanke på att de förra håller på att ge upp. Var dessutom via karis en sväng.
Avslutade kvällen med ny rökta abborar och mangokvark. Livet skulle kunna vara värre!
fredag 22 april 2011
O allt e som vanligt
Det finns en trygghet i att komma hem o allt e som vanligt! :)
Någon eldar brasa, en annan rensar fisk den tredje tvättar bilarna samtidigt som alla försöker vara överallt och hjälpa alla. Det e så det alltid ha varit o förmodligen kommer att förbi.
Folk går oroliga omkring då det regnar och vet inte vad de skall ta sig till o börja med. Man vet ju aldrig hur länge de kommer att hålla på o hur mycket man hinner börja med. Det e lixom aldrig tyst eller stilla. Vilket jag uppskattar finns inget värre än då tystnaden bara sprider sig o man själv bara ligger still o gör inget. Tror det e lite därför jag ibland kan bli frustrerad över att de e så tyst i Vasa. Då inga bilar kör o man inte ser en levande människa ja e lixom van att vara omringad av människor och ljud. :)
torsdag 21 april 2011
Glad Påsk!
Önskar er alla en glad påsk. Skall själv njuta av familjelivet och filosofera över livets alla små och stora bekymmer. Tågresan gick helt super bra jag o Fred hade en hel tågvagn för oss själva så vi sov typ hela vägen till Tammerfors :) Tiden går så mycket snabbare då. Nu är han extremt lycklig över att få springa fritt där ute själv sitter jag här med en finska text som skall skrivas. Det där med deadliner hör ni!
onsdag 20 april 2011
En sur över att människor inte kan ta något eget ansvar. Tycker att när man fyllt 20 så borde man kunna d! Men vissa människor litar helt enkelt på att någon annan fixar det åt dem. Sorgligt!
Skall iaf gå på dagens finska lektion och sedan njuta av kvällens sällskap. och kanske det trots allt blir en bra dag det här!
Men regnet hjälper ju inte precis till....
tisdag 19 april 2011
Två världar
En del av mig vill inget annat än att åka hem. Hem till mamma och pappa. Träffa människor som vet hur man fungerar.
En annan del vill bara stanna i Vasa. Stanna här och njuta av solen, våren och lyckan som finns på gatorna. Få umgås med människor man själv valt till sitt liv.
Två världar svåra att förena. Frågan e ju att går det att förena? Önskar att jag bodde närmare samtidigt som jag trivs exakt där jag är.
Längtar till torsdagen i vilket fall som helst samtidigt som jag skall njuta av onsdagen.
måndag 18 april 2011
Ett öppet Finland?
Och plötsligt är allt annorlunda, det Finland man en gång trodde existerade existerar plötsligt inte mera. Jag säger inte att de e sämre eller bättre, men förändrat.
Och dagens stora fråga är nog tänk att opinionsmätningarna faktiskt stämde! Vem kommer nu egentligen att bilda regering?
Och levde vi inte i ett öppet, jämlikt och rätten att själva välja?
Men det var tydligen en illusion. För plötsligt vill 1/5 av Finland åt ett annat håll.
söndag 17 april 2011
Visste du att...
... medan ett vindkraftverk producerar 5 megawatt utan några miljöföroreningar är motsvarande siffra för ett kolkraftverk 4 ton svaleoxid, 500 ton koldioxid och 25 ton aska o slag?
Och sedan motsätter sig folket vindkraft!
lördag 16 april 2011
Aktiva människor
uch vad alla andra människor verkar ha en massa skoj på gång hela tiden och sina kalendrar fulla ( satt o läste bloggar). Själv har jag lixom ingenting och funderade hur jag skall få denna dag att gå då? Va skall ja riktigt hitta på lixom.
Grejen är oxå den att jag är mycket aktivare då jag har massor att göra. För att jag vet att jag måste göra det nu för sen hinner jag inte. Men nu sitter jag där och pantar på de där sista inlämningsuppgifterna i finskan bara för att jag skall ha någonting att göra sen senare.
fredag 15 april 2011
Intressanta fredagar...
För er som undrar vad jag spenderat denna halvmulna fredag med kan jag avslöja att jag städat kämppän, handlat och bykt. Intresseklubben antecknar lixom. Och ja sen lyckades jag röra ihop en god lunch oxå! :) och kommit på varför Fred tycker det är en utmärkt plats att sova under skrivbordet!
torsdag 14 april 2011
Om att måsta välja
Ni vet den där "leken" man leker i lågstadiet? Den där när man måste välja. Där någon kommer fram till en och frågar om du fick bara äta en frukt i ditt liv, o du skulle måsta välja mellan äpple o banan vilket skulle du då välja? Och man funderar en stund, egentligen tycker man inte om någon av frukterna o säger de o får som svar men du måste välja. Slutligen säger man banan bara för att säga något. Samtidigt som man sagt det börjar de andra skratta. "Haha, då får du inte leka med oss, för vi tycker bara om äpplen." Och så pågår det rast efter rast och man försöker varje gång säga det andra bara för att få vara med och leka.
Det märkliga är att denna "lek" tycks följa en hela livet. Det är alltid någon som nu och då som ställer frågan. Skillnaden skall vara att "leken" idag behandlar vuxna och välgenomtänkta saker. som o du måste välja mellan att fortsätta vara studerande hela resten av livet eller att jobba i citymarkets kassa vad skulle du välja?Fortfarande svara man fel varje gång man svara för det andra alternativet är alltid bättre. Skillnaden är att man fortfarande får vara med fast man svart "fel" idag oftast. Man suckar åt människan som kom på denna extremt genomtänkta grej och tänker för oss själva, ja ja alla har vi ju inte alltid våra ljusa stunder.
Jag har hela livet svarat fel i dessa lekar! Det sämre alternativet. Detta gör att jag idag så fort jag får frågan börjar analysera och fundera vad över vad jag skall svara. Vilket svar vill han/hon höra vad är det rätta svaret? Jag försöker anpassa mig. Otroligt löjligt egentligen för sannolikheten för att det skulle uppstå en situation i värden där man var tvungen att välja mellan äpple eller banan är extremt liten. Därför har jag börjat svara det första som dyker upp i mitt huvud för det har absolut ingen betydelse egentligen.
Den senaste tiden har "leken" även börjat innehålla ett senario som " Din mamma och pappa sitter över ett bräde över en vulkan och du kan bara rädda den ena den andra kommer att dö vilken väljer du? Och du måste välja det är viktigt. "Hur stor är chansen lixom att de uppstår en sådan situation? Varför skulle de sitta på ett bräde över en vulkan helt sjukt lixom. Det som stör mig mest i dessa "påståenden" är att jag inte kan välja mellan de personer jag älskar mest och bryr mig mest om. När man sedan förklarar detta får man svaret nej men vet du innerst inne tycker du nog lite mera om den ena. Känn efter och räkna poäng.Det får mig arr vända exakt alla tagar utåt. Man kan inte göra så! Det var lixom okej i lågstadiet men borde vi lixom inte ha kommit förbi den nivån nu? Jag bara frågar mig.
Sol o vår
Nu har jag åter igen lämnat in min telefon för lagning. Få se hur många dagar höll den...?
Aaaa en suveränt allså jag bara älskar den! Fick mig i alla fall en helt underbar promenad ( måste ta en till lite senare så Fred o slipper med, man kan inte lixom ha honom med när man skall till butiker! :() i vårsolen. Hur skönt som helst.Lämnade mössan hemma tom o klarade mig hur bra som helst. På vägen hem gick ja in via citymarket och köpe mig en glass (bananasplit!) och en liten knippe tulpaner bara för att ja kände mig så grymt lycklig! ( vilket jag inte borde varit med tanke på telefon men fick väl den aggressionen ur mig på vägen ditt och i butiken.)
onsdag 13 april 2011
mitt lilla småkryp
tisdag 12 april 2011
Efter att ha vaknat extremt stressad,börjar det nu känns som att jag har saker och ting under kontroll igen! Hade en känsla av att drunkna i allt skolarbete och att jag hade allt för mycket beslut som måste fattas och jag visste varken ut eller in.
Dessutom fick jag meddelade att min telefon kommit så skall söka ut den så fort André slutar. Som jag har längtat efter den. ( inget fel på den ja har nu men ja e kär i den andra så enkelt e de!) Men först skall det bli en långpromenad. Synd att vädret inte ville visa sig från samma fina sida som igår bara! :(
Vaknade i morse o kände paniken krypa längs ryggraden.
- nå fick man ju skicka in universitetsansökan ännu idag? stiger upp o sätter mig vid datan jepp ja kom rätt ihåg de var sista dagen idag. puh skönt.
Så nu har ja lite i sista minuten skickat in en ansökan och jag hoppas verkligen på det bästa i år! :)
måndag 11 april 2011
Spex
Nu har jag sätt Vasa spexet för i år! :) och som jag skrattat och klappat! Riktigt bra produktion. kändes spontant lite o organiserat men de hade roligt o de smittade av sig till publiken. produktionen k'nns ändå igenom tänkt och man ser att de ligger timmar av arbete bakom. Gå och se den om du har möjlighet helt super.
söndag 10 april 2011
Längtan efter en balkong
Vad jag önskar att jag hade en balkong! Så ja kunde sitta där ute i solen och njuta av våren som tycks vara här nu! :) Min nästa lägenhet skall så ha en balkong!
Känns så instängt av att sitta här inne när solen gassar på där ute o man bara vill ut o springa. Att man sen har en hel massa böcker man borde få läst gör inte saken bättre suck. Snälla nån ge mig en balkong!
lördag 9 april 2011
Freds äventyr
Fred tog det där med att tvätta bort vinterpälsen lite väl bokstavligt idag och föll genom ett dike. Hans matte har nog aldrig varit lika rädd heller.
Han hoppade glatt omkring i plogvallen så som han brukar gör en djupdykning här och en annan där allt för att fånga de mest intressanta sakerna. ( brukar vara ett löv, en kork eller liknande) Men mittiallat som han hoppar omkring håller inte snön honom längre ( borde ju ha tänkt att de ha varit vart o så....) och han faller med ett plums ner i diket.
Allt gick som tur bra o jag lyckades få upp honom ur diket! men ja har nog aldrig varit så rädd att förlora honom! ( jag vet hundar kan simma men tror ni man tänker på det då?)
Nu ligger vi här i sängen och myser och hans lilla simmtur verkar inte ha tagit honom så hårt ( hoppas verkligen att han inte blir förkyld nu!) Han älskade hundrastgården i alla fall så de va bra och de var ju därifrån vi kom så :)
Dagens middag
Och nej detta inlägg har absolut inget med att göra att jag har tråkigt, helst skulle vilja äta massor av marianne karameller ( vem vill ens ha de? O de värsta e att ja int ens får äta dem!) eller något liknade.
Soliga lördagar
Vet ni denna lörda ha börjat oerhört bra från min sida! :) Vaknade redan halv nio ( ja vet de e int supertidigt!) o fick int riktigt sömn så bestämde mig för att ta en länk med Fred i solen helt ljuvligt
:) Sedan åkte jag till Malax ( ja du läste rätt) o så på sfi mästerskap i bänkpress ( ja du läste rätt igen) och nu sitter ja här i min säng nöjd över livet och den funna laxbiten i frysen.
Kom på här om dagen att ja borde börja tömma det jag har i frysen inför sommaren. Onödigt att lämna något lite kvar o därför måsta ha kylen igång. Dessutom passar det min plånbok perfekt för tillfället. :)
Nu är det bara en finskatext som ligger och gror i bakhuvudet, men varför stressa med den d e ju trots allt bara lörda idag ännu o Fred vill bli kliad på magen...
fredag 8 april 2011
onsdag 6 april 2011
tisdag 5 april 2011
Öl är kultur
Efter att ha spenderat tre hela dagar i Stockholm kan jag konstatera att ja denna gång har bara mycket mindre bilder att erbjuda!( Akis tro mig, vi hade det dubbla minst! )Började Fredan med lite strövande i Barkarby men dagens höjdpunkt var defintitivt stand up på kvällen! :)
När vi sedan slutligen vaknade på lördagen, ägnade vi dagen åt att köra runt vi hittade siggesta gård, med en allt för lockande voffelbuffe ( vi klarade oss undan den, efter övervägande)
Siggesta gård är troligen ett fantastiskt ställe på sommaren, men i små regn och blåst kändes inte smådjur exakt de vi ville se.Hittad till trots ett hönor som hade mest söta fötterna fulla med lurv.
Korna var väldigt färggrana i vårt västar grannland
På vägen hem hittade vi ett mysigt kafé, systrarna delselius.
de bjöd på en fantastisk utsikt över sjön dessvärre var den islagd
Mot kvällen sökte vi oss till en ölkällare i gamla stan. Efter en ringlig trappa upp och en ännu längre ner kändes de som man satt långt under gjorden. Lite som Pippis pappa då han e fånge på en öde ö! Men mysigare!
Fascinerades av böckerna längs väggarn, våra bordsgrannar började till och med läsa i dem.
Söndagen spenderade vi gående på Stockholms gator, såg en film samtidigt som regnet föll.
Dagens bästa mål
Det finns många saker här i livet jag kan pruta på men frukost hör definitivt inte till den kategorin! Jag kan hoppa över middag, lunch, mellanmål vad som helst men min frukost måste jag ha!
Och det skall helst finnas massor att välja mellan så ja kan äta lite av allt. Några smörgåsar, lite juice, mysli, yoghurt och det absolut viktigaste TE!. Behöver ja ens säga att buffe e de bästa???
Det värsta e att får ja inte min frukost ( jaja normalt har ja ju inte uppdukat med tusen olika alternativ!) blir ja på jävligt humör! Tro mig det e testat! Så ge mig min frukost!
söndag 3 april 2011
fredag 1 april 2011
Isiga hav
Den som säger att man sover absolut bäst på båten ljuger nog ( jaja ja vet de e individuellt!) Men att blått höra motorernas ojämna surrande och skrovet som slår mot isen e skärmande för att sen inte tala om när allt plötsligt blir tyst och hur du än intalar dig själv att allt e lungt grips man av tanken sjunker vi nu? Innan man inser att nej fan de va bara isfritt en stund! Men nåja de gick ju bra o sitter nu här i ett Stockholm som inte visar sig från sina bästa sidor. Det regnar!
Väntar på att mitt resesällskap duschat klart sedan skall det bära av mot Barkaby hur vi nu skall hitta ditt sen e ju en annan fråga...
torsdag 31 mars 2011
tisdag 29 mars 2011
måndag 28 mars 2011
Det räcker inte med kärlek
Läste just ur boken "Det räcker inte med kärlek". En bok som e skriven oerhört bra den fångar ett människo öde på ett fint sätt. Boken handlar om en mammas kamp för sin autistiske son. Om hur det är att möta samhället, om vardagen och att lyckas få allt att fungera. Men boken handlar också om hur hon kör slut sig själv och får bornout.
Boken innehåller enorma mängder kärlek en också en hel del sorg.
Boken har ett bra tempo, trots det finns det endel kapitel som känns att de mal på. Språket är för det ofta lätt och de nästan trehundra sidorna känns inte allt för jobbiga. Tycker Ni skall leta reda på den från biblioteket!
Tackar för lånet!
Månda morgon
Det här med effektiva mornar har väl blivit lite av min grej. Får en massa gjort där mellan nio o tolv. Hade egentligen klockan o ringa redan åtta tänkte nämligen traska till studenthälsan i vissa upp mitt öra men konstaterade att de inte blivit värre i alla fall så ja tänker se hur det utvecklas först. Hur som haver.
Nu har jag i alla fall fått min del av uppsatsen skriven :) (vilket innebär att ja kan börja på nästa jeee...) Nää men de e alltid skönt att få saker gjorda. Dessutom har ja fått tvättat och vikt tvätt, och vet ni vad man ser golvet i mitt badrum igen! :)
Så allt är egentligen helt perfekt om man bortser från att d fallit flera cent snö i natt o drömmen om bara gator blir fortfarande en dröm.
söndag 27 mars 2011
Efter att ha konstaterat att man bara slipper in ett steg i badrummet och att resten är täckt med kläder osv. misstänker ja att betyder bykdags. ( att man sedan glömmer att lägga slangen så vattnet rinner ut i avlopp hamnar allt istället på golvet! jess dagen räddad)
Att man sedan inte hittar en endast pryl som påminner om en mugg i något av skåpen hur man än letar borde resultera i diskning...
Att sedan golvet är täckt med små korta svarta hårstrån ( Fred byter päls) säger mig att de borde damsuggas.
Tror bestämt det står städning på schemat för den här tjejen idag!
lördag 26 mars 2011
Ett pampas till ända
Pampasveckan börjar lida mot sitt slut för min del nu. Kort sagt kan man väl säga att den bjöd på många skratt, lite tårar, kära återseenden, dålig humor o massor med chill o dans.
som oftast hittade vi oss själva på stationsgatan med strid om sångval. Den stora frågan var egentligen hur länge får man lyssna på en sång?
Efter det förflyttade viss oss norrut, bland ett brokigt gäng människor med en härlig stämning. Och en sak blev åter klart pre-pampas e årets bästa sitz!
Jag har sällan skådat en människa så lycklig av att hitta en städskrubb!
Med en alldeles för tidig väckning för en freda drog vi sedan vidare till torget och fortsatte det egentliga firandet. Olympiader blandades med kinamat och djupfrysta fötter.(ungefär här gömde ja att använda min kamera därför får det fortsatta firandet lysa tomt)
Men en sak är säkert korv,ägg och bröd har sällan smakat lika bra.
i en lokal fylld med trötta men nöjda o glada människor! Silliz var ordet!I`m so happy....
onsdag 23 mars 2011

Om lite på en timme kommer det att rulla in ett tåg i Vasa. Jag vet detta är inget speciellt i sig det händer rätt många gånger per dag. Men det speciella med detta tåg är att på det sitter Heidi! :) Tjejen som stack från Vasa för att fortsätta i Åbo.
Men nu är hon snart tillbaka! :)
Skall bli sjukt kul. För detta innebär även att pampasveckan kommer att dra igång för mig. Tyvärr kommer detta nog att leda till att bloggen blir lidande ( men jag antar ni överlever!Ni får helt enkelt se till att göra det :)) För jag kommer tillbaka hoppeligen hel och ren och med en massa bilder! Ta hand om er tills dess!
Skulle det vara början av december skulle ett jubel sprida sig inom mig. Men nu e det inte december och snöflingorna som dalar ner gör mig mera förbannad än lycklig.
Jag som för första gången tog på mig tygskorna för våren, men ni skall veta att jag förbannade mig själv en o annan gång på vägen hem för det. Men solen sken så härligt i morse o trottoarerna var bara så ja tänkte varför int! Men tro inte att du kan lita på vädret.
Grattis Syrran!
måndag 21 mars 2011
Varning!
E så sjukt irriterad att de int e klokt sku egentligen skriva på min uppsats men eftersom en viss herreman har ett nät som man inte kommer int på e de i stort sätt värdelöst att börja skriva på den. Eller ja ja kommer ingen vart för ja e så irriterad snarare!
och jag vill skriva på min data! grrr.
söndag 20 mars 2011
Ett veckoslut till ända!
o så va de sönda igen, seriöst vet ja int riktigt vart veckorna försvinner de liksom bara springer iväg o ja känner att ja inte hinner med. Har i alla fall ägnat veckoslutet åt en hel del måsten men sen ha de slunkit in en hel del kvalitetstid o :)
Fått en del skolgrejer fixade, lägenheten städad, träffat några av de bästa och börjat läsa en bok. Det känns som en evighet sen ja faktiskt satte mig ner själv med en bok ( som int e en tentbok) och helt kröp in i dens värld. O ja upptäckte att ja har saknat det grymt mycket inte så där att ja gått omkring o tänkt att oj om man ändå sku få sätta sig ner o läsa en bok o helt förtrollas av den. Utan känslan dök lixom upp när ja var mitt i det hela. ( låter som världens äventyr! ;P)
hur som haver ha det varit bra men nu saknar jag André o hoppas att han så småningom skulle söka sig mot dessa bredgrader!
Ingmariini
lördag 19 mars 2011
Varje gång jag kommer hem och Fred varit ensam, samlar han ihop sina favorit leksaker och lägger sig vid dörren. Varje gång då det mörknat ute!
Ett par meter för mycket
Jag borde ta o rycka mig i kragen och börja få saker gjorda. Har nämligen en allt för lång to do lista. Men jag skylle lite på det där att krafterna int e riktigt vad de borde ännu. ( hur länge tror in jag får skylla på det?) Men om man somnar efter att ha handlat och släpat hem kassarna ( kan ju säga att ja inte bor särdeles långt ifrån butiken heller en si så där 500 m)
Och jag hatar det! Jag vill inte att det skall vara jobbigt och tungt att gå till kompisarna jag vill int de. För jag vill så gärna träffa de alla men när metrarna ibland blir ett par för mycket.
fredag 18 mars 2011
Skall börja fixa mig klar så småningom, kommer nämligen att bli tjejhäng ikväll :) Börjar kännas som evigheter sen sist. o de har absolut inget att göra med att ja var sjuk i en månad nej ingenting... Måste dock ett varv via stan först.
Men sen skall de bli att traska mot Brändö :)
torsdag 17 mars 2011
Nu har jag tagit på mig ett uppdrag jag absolut inte har någon erfarenheter om. Är härmed ordförare för Nyländska klubben i Vasa, skall bli skoj att se var det slutar!
onsdag 16 mars 2011
Våren e på väg! :)
Idag är det en sån där härlig dag! Solen skiner, värmen kommer smygandes och de e vår i hela Vasa känns det som. Inte att förglömma de ishala gatorna som ligger i skuggan, dee härligt slaskiga där solen gör jobbet och sen de bästa de som är bara! Älskar det!
Fred konstaterade att de e tassigt när de är så här endera halkar man ( o en matte som e livrädd att han skall bryta benen av sig) eller så blir man våt om tassarna.
Det där med våta tassar e ett riktigt problem tycker han, för sedan blir han stående i slasket o lyfter tassarna i tur och ordning. Visar hur våta de blir. Min fråga e varför springer han bara int snabbt förbi det hela istället?
tisdag 15 mars 2011
En ny vän
Vet ni en av de bästa sakerna här i livet e nog att umgås med sina vänner! Och när man tillsammans konstaterar att det e ingen ide att ja går hem ännu för ja kommer int att få någo vettigt gjort för det e för fint väder. ( vem vill sitta framför datan när solen skinner o våren e påväg där ute?) Så man går en runda på stan istället. Slutade som vanligt på Eva o Adam. Och jag hittade den perfekta ( nåja hur perfekt den nu sen e går att diskutera men den e bra!) klänningen till Göstas dimmission ( så nu e de att klara sig Gösta) och jag e lättade behövde inte spendera hu mycket pengar som helst på en klänning! :) Dessutom hittade jag en apa! Återstår att se hur många dagar den klara av med Fred.
Visst finns det en viss känsla i att vrida om nyckeln i låset o stiga in.Stiga på egen matta o hänga jackan precis var man vill. Se sig om kring på alla bekanta saker, saker som man ibland fullkomligt hatar men för de mesta älskar för att de e ens egna man har själv valt ut dem, placerat de där man vill. Saker som i många fall inte är de vackraste men man fått ta de budgeten höll för o göra de till det bästa. Men det är just de sakerna som gör dig till den du är.
Du kan ta vad du vill från kylskåpet och äta. Du behöver int fråga om lov utan de e bara att äta. Du kan peta på varenda liten sak om du så önskar för alla är de dina och det är dina saker även om de går sönder. Det är dina damtussar som ligger under sängen. och du väljer själv deras öde.
ibland saknar jag allt det där. Att få låsa upp dörren slänga jackan på soffan och lägga sig på sängen utan att någon funderar. För, för tillfället känns det som ja lever i en kappsäck.
lördag 12 mars 2011
Varje gång jag kommer hem letar syrran och jag upp ett par gamla cd. Cd som vi kan utan och innan. Men vi måste höra de gång på gång och få sjung med i alla dess sånger. ( att nämna i detta sammanhang e att ja överhuvudtaget inte kan sjunga!) Men di där cd skall spela gång på gång ooch jag blir lika glad varje gång jag hör på dem. Och det skall just vara de där gamla cd:na!Jag har tom försökt få tag på dem till Vasa men de verkar som att de inte finns så långt norrut. Nu undrar ni förstås vad för underbar musik de e vi lyssnar på då och ja de e Sås och Kopp.
så just nu snurrar Pinocchio på :)
fredag 11 mars 2011
Matkrig
Jag tycket jag var duktig idag då ja för en gångs skull orkade laga mat. ( har typ suttit vid diskmaskinen och gnällt hu hungrig ja e tidigare under veckan och det har absolut inget med att göra att ja int tycker om att laga mat) så fixade ihop lunch, råstekta potatisar o biff, till mig o min bror och fixade middag med helstekt höna till kvällen men min bror( det är han som fixat maten under veckan, luncherna iaf :)) drog som vanligt det längsta strået och fixade ihop värdens bakelser till efterrätt.
torsdag 10 mars 2011
Kampen
Medands vinden blåser på där ute, pågår det en kamp här inne. Vem skall få tugga benet? Det roliga är att varje gång någon av dem fäller benet tar den andra de. Och det är helt okej som en underförstådd regel att efter en tid "tappar" man benet så den andra får gnaga en stund.
onsdag 9 mars 2011
Då ingen gjorde det den skulle
Denna morgon har jag fått absolut ingenting klokt gjort. Jag har inte fått ett ord skrivet till någon uppsats och inget läst. Däremot har jag haft aktiva diskussioner med min syster. ( som int alls gömt sig bakom en sin data), sätt på Fred som gnaga ben och Brix som absolut behöver en soppslev i trä ifall du frågar honom. Hur det nu kommer sig att vi förvarar våra träslevar på soffbordet på vinden är en annan fråga!
tisdag 8 mars 2011
måndag 7 mars 2011
Lugnet efter stormen
Stormen har lagt sig här i huset. Efter en morgon innehållande både det ena och det andra ( Brixen mådde dåligt och Fred yra på) har nu tystnaden lagt sig i huset igen. Så där jobbigt tyst att man hör hur batterierna knäpper på nedre våningen, hur datan surrar ojämt och hur fåglarna käcker fröna där ute mot balken. Så tyst e de! Och ja har svårt att bestämma mig om ja skall njuta av det eller bara lida av att inte vara omringad av människor.
Men ja njuter tillfälligt! :) och bekymrar mig över att ja borde gå o hänga upp tvätten som just gick klar. Men i samma stund ja stiger upp är lugnet över o full kalabalik råder igen.
söndag 6 mars 2011
Jag hittar nog en förklaring, eller jag tror jag e en på spåren ren. För mycket tankar som yrar omkring helt enkelt för många beslut som borde tas o känslan av att tiden inte räcker till. Man får för många möjligheter att ligga och fundera över saker och ting då man e sjuk.
Fred tar i alla fall ingen stress över livet! :) ( ledsen för en suddig bild, tjuvade syrrans kamera lite o vi kom int någo vidare överrens men bättre en suddig bild än ingen alls eller?)
Vårigt
Vet ni vad som e vårigt värre? Det e när solen börjar skina o man kan hänga ut lakanen och de torkar där ute! Då e de vår!
Och finns det sen någo bättre än att krypa ner i sängen på kvällen med lakan som doftar friskluft?
lördag 5 mars 2011
En plan?
Ibland blir livet inte riktigt som man tänkt sig, jag hade massor av planer för tiden ja sku vara ner men ingenting av det har egentligen blivit av. Istället har jag tillbringat dagar i sängen och på sjukhus. Och nu var det meningen att ja skulle börja söka mig norrut igen mot mina vänner och André men nu blir det inte så heller!
Ibland funderar jag om det överhuvudtaget lönar sig att planera någonting? Det tycks ju ändå aldrig bli som man planerat.Kanske ja bara borde fortsätta mitt spontana liv o göra saker som känns bra just då? Men samtidigt känns det som om det kan vara bra att ha en plan att gå efter ibland o.
Det är väl det som kallas livet när ingenting egentligen blir som man tänkt sig och det blir väl just det när man inte vet vad man vill med sitt liv egentligen. Detta blev ett ända rådd jag ursäktar!
fredag 4 mars 2011
torsdag 3 mars 2011
Efter en vecka på sjukhus e ja då äntligen hemma igen ( hos mamma o pappa) och kan återgå till att ha kontakt med resten av världen! :) Och tro mig jag har lidit av att inte kunna blogga att kunna skriva av sig o berätta! Int för att de händer speciellt mycket när man ligger där i sängen och mest tycker synd om sig själv som missar allt socialt liv!
Och visst blir man glad av att ha två lurviga vänner som glatt kommer skuttandes emot en när man stiger ur bilen :)
Men ja nu sitter jag allså här då med sjukledigt halva mars, uppsatser på hög och en ork som definitivt inte vill infinna sig!
