söndag 23 oktober 2011

Slökorv till hund

Bland täcken och kuddar hittade jag denna filur.
Mitt besök har åkt för denna gång. :(
Mycket skratt har det blivit o en del galna idéer. Vi avslutade iaf helgen med en rejäl tortillalunch. Ett av ett perfekt veckoslut. Nu borde jag ta tag i en del skolgrejer men orken lysser med sin frånvaro. (lite som alltid då vill säga) 

lördag 22 oktober 2011

Efter loppisrunda och Tropiclandia börjar det här gänget vara lite trött.
Men lite chips och Crash skall vi ännu orka med! :)

fredag 21 oktober 2011

Aktiv fredag

Så här aktiva e vi här idag! :) Crash och godis en perfekt lösning för en fredag som denna! Nu borde vi bara orka fixa ihop mat numer två. Frågan är bara ifall d e någon som är hungrig?

torsdag 20 oktober 2011

Med en livsglöd som gör en avundsjuk

Jag glömde ja lovade ju berätta om boken jag läste ur här om dagen. Ett enda steg heter den o är skriven av Heather Mills McCartney. Den faller väl egentligen under kategorin biografier eller något. Handlar om en stark kvinna. En kvinna som trots sin svåra barndom kommer långt här i livet. För att hon tror på sig själv! Men oxå för att hon har fantastiska vänner som hjälper henne på vägen.
Början av boken är bäst. Man får en känsla av att man verkligen följer med kvinnan i hennes liv o man ser bilderna framför sig. Trots det tror jag att man aldrig kan förstå hennes situation fullt ut fören man själv upplevt det. Hoppas innerlige att jag inte behöver ta del av de erfarenheterna.  Kanske jag kan bli en bra människa trots det.
I slutet av boken händer någonting. Det är lite som om krafterna tar slut för plötsligt känns boken mer som en marknadsföring för hennes välgörenhetsorganisation än verklighet. Vilket är en enorm besvikelse! Samtidigt måste man fortsätta läsa för man vet ju aldrig det kan bli bättre. Under kan ske. Men sidorna fortsätter kännas som marknadsföring, vissa stycken ger en en inblick hur det var tidigare och man saknar det. Skulle man ha orkat hela vägen skulle detta ha varit en fantastisk bok.
Trots detta kan jag inte låta bli att rekommendera boken. För man inspireras och fascineras.
Råkade försäga mig till Fred att snart kommer Dessi o Daniel. Sprang mot dörren o skällde.
Nu går han här fram och tillbaka som en osalig ande. Kommer att bli en lång väntan har jag påkän.
Väntar besök alltid lika roligt! Mina besökare borde så småningom sätta sig på ett tåg upp till Vasa. Få se nu vad allt för skoj vi hittar på. Har lovat att vi skall gå på loppis iaf så får nu se sen vad jag kommer hem med denna gång!
Blir att panikstäda lägenheten nu med andra ord. Det vill säga gömma in allt i skåpen så man får en härlig villervalla. Nä borde väl nog göra det lite mer seriöst har jag på känn.

80-talet

börjar bli lite trött på de här 80-tals snacket. Om man skulle ha varit med om det skulle vara en sak men att ha levt sitt första halvår i 80-talet säger mig att man kanske int minns så mycket av det!

onsdag 19 oktober 2011

Glädjespridare

Någon har viljat förgylla sina medmänniskors vardag här i olympia. Genom att sätta upp ett hjärtan i hissen med texten kom ihåg att le ( på finska dock nog) o ja måste bara le varje gång ja läser de! :D

Om konsten att somna

Uch vad det stormade i natt. Regnet piskade mot rutorna och vinden vinde över mina fötter var tvungen att sätta på batterierna i går. De har stått o stampat på 18 grader nu hela sommaren o hösten, hålls kanske passligt varmt här inne då. Men nu vred jag upp dem till 20 ( intressesmurfen antecknar o hoppar av glädje, för att citerar min bror) o ändå känns de småkallt om fötterna blir nog att börja söka fram yllesockorna!
Tur att man har ett x- antal oanvända att ta till!
Nå allt detta ledde till att jag gick o la mig på soffan var för irriterad på för mycket för att orka strida om en plats i sängen. Och som jag sov. :)

tisdag 18 oktober 2011

Sitter o småfryser här framför datan o får inget vettigt gjort. Kommer inte igång med mitt skrivas o koncentrerar mig mera på att mitt te kallnar än att få orden omformulerade till engelska.
Men mest av allt har jag lust att lägga mig i sängen läsa en bra bok ( läste just ut den förra skall berätta om den senare) äta godis ( som jag inte köpte hem) och tycka att livet skulle kunna kännas lite bättre.

Wasa by October

Eftersom det ligger en äcklig grå dimma över Vasa idag tänker jag bjuda på lite bilder från helgen istället. För söndagen var verkligen fantastisk. :) Helt super fin. 






Smidighetspoängen rammlar in

Jag borde defintivt få smidighetspoäng!
Igår kom jag till Nk mötet utan vare sig papper, stagar eller annat jag lovat ta med.
idag har jag med papprena men har lyckeln hemma till lagret! Bingo!

måndag 17 oktober 2011



Tja vad skall jag säga. Pleppo levererade. :) Gå o se den ifall ni inte har någo annat för er. Men väs öronen!

Erkännande

Jag skall erkänna en sak, jag gick aldrig på föreläsningen. Somnade. Känner mig värdelös. Men antagligen var jag i behov av den där timmen sömn konstigt nog.
Nu ska här skrivas så att fingrarna glöder i ett par timmar, sen föreläsning ett par timmar o sen blir det att se ifall pleppo live levererar.

söndag 16 oktober 2011

Packade ihop mina spel satte mig på cykel och cyklade iväg till Brändö. För att träffa två härliga tjejer för lite snack och spel. Blev toppen :) Och solen sken.

lördag 15 oktober 2011

Lördagslyx

Bestämde mig för att lyxa till min lördag lite. Efter fyra timmar social rätt o en hel massa engelska ord översatta tyckte ja att ja va värd det! :) 

Eftersom salladen lysser med sin frånvaro vid middagen ( Glömmer att köpa salladsblad) så fixade jag ihop 
en skål med grönsaker istället. Så nu skall ja lägga mig i soffan äta grönsaker och se på film.
Ungefär här tröttnade Fred på att matte enbart tar kort på mat. Det är tydligen enbart han som är värd att vara på bild. :) 

Mötet i hissen

Möte en äldre kvinna i hissen idag då jag skulle stiga av. Hon var helt övertygad om att jag steg av vid fel våning. För jag var absolut påväg till sjätte våningen eller så skulle jag ut.
Förklarade att jag skulle av där o att jag nog bor på tredje våningen. Efter att ha lyckats med det fick jag  kommentaren de va då en konstig våning att bo på. Smålog och gick. Man kan ju fundera vad kvinnan i frågan gjorde på denna våning då.

fredag 14 oktober 2011

Till Mamma :)

Mamma bad mig skriva en lista på saker jag ville ha till julklapp.( Känns länge ditt men okej) Så där som lite vinki vink! :)
  • Det första o största ja önskar mig är en systemkamera. men inser att de e lite över gränsen!  
  • Det andra är en symaskin men inser att även den mera eller mindre hör till kategorin där över så för att gå över till lite mera realistiska saker.
  • Muminmuggar. ( Har tofslan o vifsla, hattifnattarna o odjuret alla andra e hjärtligt välkommna :) )
  • Gummistövlar i en härlig färg, helst från Nokias Hai ;) vem vill ha svarta? E de trist ute kan man ju alltid göra de lite roligare med färg!
  • Regnkläder skulle jag egentligen oxå behöva men de e int så aktuellt.
  • iitalas Kartio glas. Är lite förtjust i dem. 
  • Böcker! Fattas ännu en hel del bra i min bokhylla. Fyller gärna på med Mumin böckerna (sent i november finns) mamma muu och böcker av Sven Nordqvist eller Rolf Lindberg ( Moget värre här men älskar att bläddra i dem :))
  • Alias och Scrabble
Försöker inse ifall de e någo annat ja sku behöva men  tror inte det. Okej jag e medveten om att de flesta av de här sakerna klarar jag mig utan riktigt bra! Men anser de bättre att önska då har man möjlighet att påverka "tomten". 
Okej det här inne sittande gör mig smått galen. Vill ut o gå i solen och vi är flera än jag som vill det! överväger starkt att linda in knäet o ta en värktablett så jag "glömmer" bort det.

Vardagspsykolog

Ibland hannar man in i de mest intressanta diskussioner. Satte mig bredvid en kille igår o plötsligt började han prata om sina bekymmer. Om hans förhållande till en vän. Vad svarar man sen?

torsdag 13 oktober 2011

Sovmornar

Oj finns det någo bättre än sovmornar egentligen? Speciellt om den andra skall upp tidigt o man kan ligga kvar o småjäklas! :p Hur skönt som helst sova till tio o ändå hinna med allt. Och vet ni vad det bästa med denna sovmorgon var? Fred tyckte oxå vi sku ha sovmorgon. Först tio tycket han det var dags att stiga upp lovely! :)

Så där för att underlätta vardagen

Köpte en smootihs, från studentcafet, med hallo o någo andra härliga bär. De fastnar alla i suggröret. Bingo.

onsdag 12 oktober 2011

Tyckte jag skulle vara duktig o frågade pojkvännen ifall vi skulle hitta på någo skoj i kväll. Han sätter sig för att googla va man kan hitta på. (jag) föreslår att vi går till Minimani o köper en ost att ha till tuc kexen o ser på film. Men tydligen e de inget skoj. 
Det är idioti.
Att slösa bort sitt liv med att ligga framför tv:n kolla på finskspråkiga dokumentärer o äta gott. Det är slöseri. 
Går till sovrummet och han börjar ringa runt till alla han känner för att hitta någon att tillbringa kvällen med. Efter ett x- antal nej bestämmer han sig för gå i spela NHL ( Tv- spel) hos en kompis. Så mycket bättre. 
Man skulle ju i alla fall ha lärt sig någo från dokumentärerna. 


Jag tänker i alla fall äta tuc kex. Och se på tv eller läsa allt helt värdelösa saker. Men först skall ja prata med Akis :) 

Fynd

Kom mig iaf för att packa upp efter helgen. Fred blev lycklig han hittade lyxbenet pappa hade försitt honom med :) O de kanske inget att matte har en veckas förbund mot att röra på sig. Kanske.
Någon som vill komma o städa till mig? Har absolut ingen ork o här ser ut som en svinstia!

tisdag 11 oktober 2011

Fred har en idé om att han skall ligga riktigt nära för tillfället helst lite på matte till o med. Mysigt en stund jo visst men försök göra någonting samtidigt! Omöjligt.

puhf


Det firades kanelbullens dag i skolan idag (lite sent om siders men bättre sent än aldrig!) Men det värsta var att jag blev utan bulle. De var slut när jag kom. Man kan bli deprimerad för mindre. Som tur var fick jag i alla fall ett glas saft! :)

måndag 10 oktober 2011

Och en pojkvän som helt plötsligt tror han kan tyska.

Vem köper julstjärnor ren?

Varför måste butikerna ta in fullt med julpynt redan? Känns lite långt till jul.Väntar på julen i sig men jag vet inte om julpyntet gör att julen känns närmare precis. Och vem köper julstjärnor redan?
Det är okej med konfekterna men där går lixom gränsen för oktober!

söndag 9 oktober 2011

Har hört de mest intressanta diskussionerna idag på tåget. Som varför man inte skall golfa i Vasa men man bra kan göra det på andra ställen eller hur man bäst bantar tillsammans.
Gör ju i alla fall att man inte somnar. Nu skall jag skriva ett par engelska grejer ännu o sen skall ja traska mot sängen, den börjar kännas oroväckande lockande.

torsdag 6 oktober 2011

Varför har man egentligen glömt bort att köpa bonbon godisarna? De e ju sjukt goda.
Sitter på tåget och utnyttjar deras avgiftsfria nätverk, ibland finns de bra saker med vr oxå! :) Gårkvällen var toppen :) Trevliga människor, bra stämning och dans. Kan inte bli mycket bättre. Men det tog oxå ut sin rätt är sjukt trött idag o kan int ens sova i tåget är allt för mycket djur här som Fred e intresserad av.
Skall i alla fall bli skönt att komma hem o hälsa på. Skall utnyttja mammas och papps lyxsoffor :)

onsdag 5 oktober 2011

Har en man ytterom mitt fönster mot vägen!
Hade samma fiilis som jag kan tänka mig att  Emils pappa då kräftan bet honom i tån o han kickade ner o hela golvet var täckt av kräftor när jag steg in i mitt badrum i morse. Till min fördel var att de alla var döda i alla fall!

tisdag 4 oktober 2011

Brixen har pinnetajm vid halv åtta Fred har kommit på att han nog har de vid åtta. Lyckat.
Har två plåtar moccarutor bakade nu skulle det bara gälla att få ihop en glasyr oxå.
Borde nu  ta itu med en del engelska stuff men orkar inte riktigt.
Känner mig dessutom som en dålig matte eftersom jag inte varit ut på några längre promenader på ett par dagar. Bara en halvtimme i gången mera än så vill inte mitt knä samarbeta.suck. Känner mig som en pensionär.
Försöker baka en paj, men tror jag lade i allt för mycket vätska.
Okej kanske den går att äta ser ju inte så tokig ut trots allt nu när den kom ut från ugnen. 

måndag 3 oktober 2011

Mitt kylskåp formligen svämmar över av grönsaker för tillfället!

Blodgivning




Idag har jag varit en duktig medborgare o gått o gett blod för första gången :) Var inte alls så farligt som jag trodde klarade mig riktigt bra hade iof sig Nora o Camilla med mig.
ÅAS har en blodgivningskampanj på gång för tillfället så vi tycket att vi borde ställa upp några extra poäng åt politivas :)
Efter att i nästan en vecka haft ett knä som bråkat med eller mindre. Började med att jag enbart hade värk i det när jag vaknade o på natten men nu värker det mer eller mindre hela tiden och jag konstaterade att jag måste kunna gå i trappor och cykla så. Gick till apoteket idag o köpte voltaren och hoppas nu på det bästa för annars vet jag inte riktigt vad jag skall göra!

söndag 2 oktober 2011

Visste ni att HM säljer hundkläder? Hittade denna där i alla fall 19,95 kostar den och finns i rött o blått. 100%akryl. Tycker den är rätt söt. Men tyvärr har Fred redan en tröja så han lär väl knappast behöva flera.

Söndagsmiddag

Söndagen fick ett bra slut. Blev en liten spontan biff med klyftpotatis o morötter. Skulle ha vilja ha sallad till men var för lat för att fixa. Morötterna fick duga :)  Är ni överhuvudtaget intresserade av denna typ av inlägg?
Den andra oktober tiden går snabbt hör ni. Idag har jag varit på loppisrunda och talat bort ett antal timmar  tillsammans med Nora o Camilla :) Inte illa.
Kom hem och insåg att ja var i behov av en powernapp och sedan dess har jag skrivit på uppgifter. Intressant liv här. :) Kom dessutom på att jag borde tvätta o att ja knappas lär hinna med det under den kommande veckan så nu jobbar tvättmaskinen på högvarv e redan inne på min tredje maskin (Intressesmurfen antecknar och hoppar av glädje som min bror skulle ha sagt) O hoppas på att ja inte stör allt för många.

lördag 1 oktober 2011

Pojkvännen min försökte komma med i mensa idag får nu se hur det gick...

Lördagsmys


Efter en sprängfylld vecka och med ett humör som växlat lika snabbt som viden svänger kappan för andra börjar det kännas rätt skönt att de e lörda kväll ( tänkte skriva freda de där med föreläsningar på lördagar råddar bort en totalt!)  o det finns inget inplanerat. Så nu skall jag ligga o äta godis o sörpla i mig min lördags cider o se en av de där hopplöst romantiska komedierna.
Och se på fred medan han tuggar i sig ben. Han fick vara med till musti o mirri o välj själv ( hur mycket han nu sen valde han satt bredvid och väntade att matte skulle bli klar) . Och ja jag vet det är extremt bortskämt tro mig ha fått höra de. Men jag tycker att satsar jag 60 cent  i veckan på ett ben till Fred ( det var iof första gången han fick ett! I Vasa) så e de inte hela världen.







Det bästa med hösten e när butikerna börjar fyllas av satsumas :) De gör min dag lite bättre varje gång.

Loppisfynd

Var en sväng via suvikirppis i går. Ett relativt nyöppnat krippis. ( öppnade typ för en månade sen) Och kom hem med det här ett par nya krogskor tyckte de va för söta :) Liten klack har de o så bingo. Även Scotland Yard ( Blev småkär i spelt efter att ha spelat det med Nina tidigare) och en bok fick följa med mig hem. Nu behöver jag bara frivilliga spelkompisar?

fredag 30 september 2011



Fred hade haft en riktigt sån där dunder natt i natt. Fans både det ena och det andra att torka upp. Matte e totalt lycklig. Eller så int. Bra start på morgonen vill säga.
Nu skall ja bege mig ut på jakt efter en namnbricka till honom. Konstaterade att jag vill ha en sån känns säkrare så.

torsdag 29 september 2011

Vilken grå och trist dag. Nå den lämpar sig desstu bättre för mys i soffan och te i mängder. Inte så tokigt det heller. :)

onsdag 28 september 2011

I-landsproblem

Kan inte bestämma mig ifal jag skall beställa hesari eller husis.
Ojoj vilken dag fullt schema hela tiden, men fixar man de så får man väl skylla sig själv antar jag. Skall bli skönt att krypa ner i sängen o sova. Och vet ni vad det bästa av allt är? Jag har sovmorgon börjar först 14 :) Lovely.

tisdag 27 september 2011

Samlar pluspoäng

Nu har jag varit duktig o bakat semlor :)
Dessutom har jag hunnit  med att gå på föreläsning, sålt biljetter, lunchat och diskuterat med en unicef människa. Killen kom springande till mig när jag lastade på mina varor på cykeln (Låter som jag hade enorma inköp! :P) och hans mål var att övertyga mig om att jag nog vill börja donera pengar till unicef varje år. För eftersom jag var tjej så visste jag hur viktigt det var att även tjejer får utbildning osv. Inget fel i sig och jag skulle säkert kunna donera de där 12 € i månaden men så länge ingen kan garantera att pengarna går ditt de ska! Det värsta var att han förstod mig!

Tillägnas Akis


Ja och andra intresserade :) T-skjortan i Wasa by night!

måndag 26 september 2011

Ny kärlek

pistaschnötter! :)

Bra start på morgonen

Ganska skickligt att spränga sitt printkonto på lite mindre än en månad. Nu får jag vänta tills oktober för att få printa ut gratis igen. Nåja värre saker kan ju hända.

söndag 25 september 2011

Vet ni vad jag önskade att jag hade exakt nu? En printer.
Nu måste jag istället stiga upp tidigt  i morgon o cykla till skolan så jag hinner printa. Bingo.
Kanske dags att söka sig mot sängen nu då.

Söndagslunch

Jag hittade en skål med kantareller och trattisar i mitt kylskåp idag. (Undrar hur den hamnat då?)Resultatet av det blev en svampsoppa och inte för att skryta med mig själv ( det skulle ja ju aldrig göra! :P) men den blev super god. Men mina kokböcker svek mig. Inte en enda av dem hade ett recept på svampsoppa. :( Men som tur är finns Google. 
 Men eftersom soppor i sig är ganska tråkiga att äta. Bakade jag scones till. 
Blev en riktigt lyckad söndagslunch, nu borde jag bara få iver att diska upp allting ännu och hitta på vad jag skall laga till kvällen. 
Jag hör en massa oljud från sovrummet. Fred kommer rusande till mig o är plötsligt hur gullig och kramsig som helst. Gosar med honom o går sedan o kollar sovrummet. Han har slängt ner allt som var i sängen och jag konstaterar att de bara e att bädda om.

lördag 24 september 2011

Vad tror ni om idén att ha ett extra jobb vid sidan om?
Och för er som undrar så jo det hjälper att byta lampor det blir mycket ljusare inne då! :)

Idén med det hela?

En del saker förstår jag mig helt enkelt  inte på. Jag är medveten om att trottoarer ibland är smala.Jag är också medveten om att alla inte gillar hundar och att det finns människor som är rädda för dem. Men
Varför måste man ge ifrån sig ett högt gräls skrik då man går förbi då? Det är klart att hunden tittar upp och funderar vad händer med henne/honom. Så fungerar både människor och djur. Skriker någon ser man sig om. Detta resulterar i att personen oftast ger ifrån sig ett nytt skrik. För nu kommer hunden helt klart att gå till attack så man springer i väg. Hunden står kvar bredvid matte, kickar fundersamt upp söker efter en förklaring. Matte säger att de lugn och man fortsätter. Men snälla varför skrika när man går förbi? Ifall hunden går bredvid matte i kort band och det finns ett avstånd på typ en meter mellan dig o matten och hunden är på andra sidan. Varför skriker man då? Man väcker större uppmärksamhet på det visset. Försök nu istället smyga förbi eller gå helt vanligt men för guds skull skrik int till och sedan spring iväg!

Som tidsfördriv


Uch jag vet int hur det kommer sig att jag är så här trött! Har sovit över tio timmar o ändå känner jag mig som gele. Och jag var int ens uppe länge i går. Men Fred verkar minst lika trött. Kanske är det något i luften? Hade i alla fall en trevlig kväll igår. När jag gick stod det en massa bekanta människor ytterom dörren. Tror ibland det är omöjligt att gå någonstans i Vasa utan att hitta någon att hälsa på. Ja så länge du inte är uppe föra åtta då vill säga! :P

fredag 23 september 2011

Skall börja göra mig i ordning för idol-kväll. :) Få se vem som tror att den kan sjunga denna gång.
Både jag och Fred är lika uttråkade av vädret! Måste det verkligen regna alla dagar?





Wasa by night

Hej jag glömde berätta vi fick våra t-skjortor. :) Så där översnygga var de ju inte precis men lite coola nog. Helt klart bättre än i fjol. Dessutom han vi in till Ollis i tid så vi slapp köa. 
På vägen hem hittade vi en sex-pack lonko och två packet ost ytterom Siwan gömd bakom en tavla. Undrar vem som tycket det var ett strålande ställe att gömma de på?
Helt lugn mamma vi tog det inte! :)

torsdag 22 september 2011




Nu skall jag börja söka mig mot sängen. Skall bli skönt. Har kollat ett avsnitt svenska hollywoodfruar o är nu ikap säsong 4. Men  vet ni vad det bästa av allt är? Jag har inget tidschema för i morgon så jag skall sova länge! Tillsammans med min svarta vän :)
Och kvällen fortsätter med föreläsningar Skulle vilja till Ekenäs ja på marknad med de andra men det får bli ett annat år! :)

onsdag 21 september 2011

Bingo lixom

Regnet öser ner där utanför. Bingo lixom. Jag som tänkt tillbringa dagen utomhus. Kommer att bli så mysigt. Man behöver ju i alla fall inte bekymra sig allt för mycket över att fixa sig. För det regnar ändå bort!

Grattis Daniel! :)


tisdag 20 september 2011

Någon som vet var man får trycka halarmärken billigt?
Känner mig riktigt lyckad idag. :) Solen skiner och har en känsla av att ha fått en massa gjort. Det finns vissa fördelar med att börja skolan halv nio. Även om man inte kommer på särdeles många då klockan ringer sju men. Väntar nu på att min bror och hans kompis skall komma upp på besök. De borde vara här om typ en halvtimme eller någo sånt. Sedan skall vi göra Vasa otryggt! Kommer att bli get together med Nk :) Och Vasa by night. Däremellan borde jag hinna gå på föreläsningar. :)
Debatten går hård om dessa Kina karameller är rasistiska eller int. Vet inte riktigt vad jag skall säga men ibland känns det som om rasism debatten lite spårar ur. Jag är int för rasism på något viss! Tycker det är hemskt. Men ibland känns det som att folk tar åt sig lite för snabbt inte är jag sur för att den står en blond tjej vid elovenas havre flingor! Vill man hitta något kränkande hittar man det alltid. Som tur är säljs nu inte dessa karameller i Finland men man kan få tag på dem på Sverige båtarna.
mera

måndag 19 september 2011

Ibland känner jag mig som världens sämsta människa. En sådan som kommer att dö allt för tidigt och som kommer att lida av alla tänkbara sjukdomar bara jag blir lite äldre. Typ ruttna inifrån och sedan krypa ihop till ingenting.
Och allt detta enbart för att jag inte tränar som man borde. Eller rättare sagt jag tränar typ int alls. Och det värsta är att jag oftast tycker om det när jag börjar.Speciellt känslan efteråt! Och det faktum att jag oftast är mycket gladare och piggare ifall jag orkat släpa mig till ett pass.Allt detta. Men jag är för lat eller snarare jag kommer mig inte för att släppa iväg mig. Lat!
Ju mer jag läser desto mer inser jag att jag borde släppa iväg mig. Det är ju inte så svårt egentligen.Bara jag skulle orka. I oktober. Då skall jag sluta ligga på soffa och tänka jag borde, men hej det kommer ju den där bra filmen på tv. Nej då är det träning som gäller. Frågan är bara hur jag skall komma igång!
Ja oktober får bli början på tränandet.

söndag 18 september 2011

Ett härligt veckoslut.

Mamma o mina bröder dök upp här på freda kvällen ( förklaringen till mitt offläge!) Tack vare dem har jag nu mina stolar fixade! ( man faller inte längre igenom dem!), badrumsspegeln på plats, cykeln fixad och frysboxen full! Underbart. Man inser hur mycket man saknar alla människor där nere när man ser dem. Längtar efter att få träffa pappa och syrran ännu. ( hörde dock att syrran eventuellt var påväg mot Vasa i höst! :) )

torsdag 15 september 2011

Ikväll blir det gullisintagning. :) En av ledarna till en av grupperna av sjuka så skall rycka in. Kan bli riktigt roligt. Bara de håller upp! Håll tummarna.

onsdag 14 september 2011

Känner mig trött! Tur nog har jag inte speciellt mycket jag måste ha gjort! :)

tisdag 13 september 2011

Gallup

För eller emot hemsidor?



Skulle egentligen läsa engelska i kväll men som vanligt hittar jag mig framför datorn istället. Bra jobbat! Men jag skyller på att jag skulle söka upp svåra ord! 
Hmmm de hittar ja ju garanterat här också....
Var en sväng förbi hanken i dag oxå o representerade Nk i morgon blir det att representera i ÅA. Mycket i schemat nu med andra ord. Har också lyckats pricka in en del intressanta kurser så jag har något att göra lixom. Dessvärre går ju allt på samma gång igen en gång. Suck. 
Nej om jag skulle ta itu med disken nu? Eller engelskan eller tyskan....

måndag 12 september 2011

Jag vet inte men skall man känna sig orolig eller trygg? Då de springer omkring brandmän och poliser i trapporna?

Det svåra valet...

Efter att ha konstaterat att regnet öser ner där på utsidan och hur jag än gör måste jag ut. Övervägde jag mellan att ta cykeln eller att gå. Cykla skulle gå snabbare men att gå skulle hålla mig torrare.(paraply you know! ). Vid ett svagt ögonblick övervägde jag att cykla med paraply, tills ja kom på att ja krockade med en vägg förra veckan.... (med cykel)
Blev cykel.
Inte allt för dålig avslutning på veckan. :) 

söndag 11 september 2011

Efter att ha konstaterat att min bokhylla inte har några gömda olästa skatter i sig. Traskade jag i ren frustration till Eva och Adam. Och jag hade tur tre böcker för 1,5 €inte illa. Skulle ha kunnat köpa hela lådan men insåg att jag blir tvungen att förvara de någonstans också. Dessutom lyckades jag få tag i en vinterjacka till Fred med flisfoder kan vara bra att ha sen när kölden kryper på!

lördag 10 september 2011

Kvällsfirande

En bra avslutning på lördagen Fred tuggande på en pinne och jag med en allt för stor godispåse och ett glas cider. Inte illa.
Vasas variation i vädret fortsätter. Gör det lite svårt att gå ut på långpromenad med Fred. :( För varken jag eller han är speciellt förtjusta i regna. I alla fall inte om man skall promenera i det.
Har i alla fall fått lägenheten städad :) Och känslan efteråt är så där fan vad jag e bra o gud vad jag har det fint egentligen tänk bara att de skall vara så svårt att hålla någon ordning! iof hade jag inte hunnit oreda så mycket men damm var det exakt över allt! Borde bara orka gå och hänga upp tvätten ännu! :)

Dammboll till kompis



Har fått finskan färdigt skriven och inlämnad. Nu gäller de bara att få den godkänd. Håll tummarna :)
Hade tänkt att jag som belöning skulle få gå på loppis men efter att ha vänt blicken mot Fred konstaterade jag att nej. Här måste städas. Så blir att börja med det!

fredag 9 september 2011

Vilket underbart väder Vasa erbjuder idag. Ena minuten skiner solen nästa spöregnar det!
Har varit sådär jobbigt aktiv idag. Lyckades städa upp mitt kök :) , tvätta fläkten,( har ni någon aning om hur mycket damm det samlas där?) och diskat undan. Dessutom har jag fått luft i hjulen till min cykel. Efter lite om och men. Trodde igen att jag lyckats köpa fel sorts pump. Fast det stått på den att den gick till alla ventiler och det var det ända clas ohlsson hade att erbjuda mig. Visade sig sedan att man kunde svänga på dem så dem även passade för min cykel. men ni kan ju just gissa hur glad jag var där i cykelförådet. Tur att ingen annan gjorde mig sällskap! Nu väntar möte med NK :)

torsdag 8 september 2011

Ledig men inte sysslolös

Torsdag kväll hör ni vet ni vad det betyder? Att de e fredag i morgon. Visst är det konstigt, fast man har ledigt mitt i veckan känns de inte alls lika lyxigt som att ha fredagen ledig. Det är någo extra med de.
Har dock en hel del saker att ta itu med. Textar som skall skrivas, ord som skall läsas och möten. Dessutom borde jag ta och städa upp här inne. Ser lite ut som Jerusalems förstörelse.
Men fram för allt skall jag satsa tid på Fred. Känner mig som en urusel matte idag. :(

onsdag 7 september 2011

Tyska

Idag har jag gjort något jag inte gjort på över två år. Köpt böcker. Eller ja pocketböcker har jag nog köpt men inga kursböcker. Fick tag på mina tyska böcker. :) Få se nu vad de blir av de studierna sen. :)

Sökord

Haha krokusar är det vanligaste sökordet för att hitta till min blogg. Lyckat!

tisdag 6 september 2011

Har ätit upp nästan en hel ask salmiak, undrar om de e farligt?
Tror att jag o Fred känner oss lika trötta idag. Men vad skall man göra en dag som denna annars? Jobbigt grått och trist och vattendropparna riktigt hänger i luften. Har en hel del jag borde ta tag i men tror jag skall power napa lite först. Freds "låda" börjar se oroväckande liten ut.
Att börja dagen med att cykla in i en vägg känns inte så där jätte lyckat!

måndag 5 september 2011

Har första skoldagen nästan över, har nivå test kvar i tyskan ännu men sen e ja klar. Sprang hem ett varv emellan dock för att kolla till Fred. Men han sover sött bland skorna mina så honom går det ingen nöd på. :) Men första dagen hemma ensam så kändes de som att jag behövde kolla upp honom.

söndag 4 september 2011

Försöker få Fred övertygad om att de nog går att äta burk mat. Men han verkar inte övertygad. Han har blivit bortskämd nu med mamma dagis mat. ( Mamma kokar i stort sätt all mat själv till hundarna så.) Mitt senaste trick var att gömma små bitar kyckling i maten verkar fungera någolunda än så länge!

fredag 2 september 2011

Det finns ett rykte som går runt och säger att pojkar är starkare än flickor....
Oh! Snälla...
Kan du bära en 4 kg bebis i magen i 9 månader? Kan du städa, laga mat och prata i telefonen samtidigt? Kan du bränna din panna med locktången och inte klaga? Kan du gå hela dagen i klackar? Kan du gråta hela natten och sedan vakna upp nästa morgon som om allt är okej?
Kom ihåg killar, tjejer är bara hjälplösa till nagellacket torkat! :)

torsdag 1 september 2011