måndag 30 juli 2012

Har sista veckan som dubbeljobbare fram för mig. Sedan skall jag återgå till att ha ett jobb, lite mer så där som vanliga människor. Skall bli oerhört skönt.

söndag 29 juli 2012

Njutit av solen och värmen

Syskonen Westerholm gjorde stranden i går. Vi njöt av solen, spanade in båtarna och tog årets första dopp. Bättre sent än aldrig lixom. Det var helt enkelt en sådan där dag som man kommer att leva på under vintern. 

fredag 27 juli 2012

Svampskogen

Varma sommarkvällar är perfekta för en hel massa saker. Vi valde att bege oss ut i skogen i jakt på sommarkantarellerna.
Fred var med. Han kräver dock hundra procents barnvakt då han e i svampskogen. De flesta vill nämligen slinka ner i magens hans innan man hinner plocka dem. 






Känns lite som julafton

Jag har fått tag på en lägenhet! 2 rum+ kk o balkong. Känner mig lite smålycklig för tillfället. Nu skulle de då bara gälla att få alla saker dit ännu.

torsdag 26 juli 2012

Ja ifall det är någon som undrar så e de helt klart butiksbiträdenas fel att de flestas semester tar slut den här veckan. Därav har man all rätt i världen att vara otrevlig och gnällig.

onsdag 25 juli 2012

Gett upp hoppet

Min dator ha gett upp, den tänker dö. Bara att acceptera! frågan e nu skall jag ersätta den nu direkt? eller skall jag vänta? Någon sa att de skall komma ett nytt windows program senare i höst? Någon som vet?
Känslan då man fyller i en ny kalender e alltid lika tudelad. Något nytt är på gång. Hösten närmare sig ingen, det känns inte allt för länge tills man får återgå till studielivet igen. men samtidigt är det ett klart bevis på att sommaren just förbi. att de kommer att bli kallare igen. Och mörkare. O en lätt känsla av panik flyger i en man har ju inte hunnit med alla de där sjuhundraelva sakerna man tänkte.

måndag 23 juli 2012

Skärgårdsteatern




Vi fortsatte med vår kulturella sommar här på ön igår. Gick o såg skärgårdsteatern med syrran och som vi skrattade. Hur bäst som helt!Skulle tvinga er att gå på den om det inte hade varit för det faktum att de hade sista föreställningen i går.

fredag 20 juli 2012

Sol, jordgubbar och vit vin.

Spontana saker man kan göra en tisdagskväll i juli är till exempel att ta båten över till Tallin.
Akis och jag lyckades i alla fall få tag på en världens minsta hytt som det dessutom luktade småskumt. Mysig kombo. Men glada var vi för det. 
 Vi strövade runt lite på random de första timmarna kollade in lite allt möjligt och ingenting egentligen, fyllde några shoppingkassar och drack cokis. 

Min biff var mycket godare än vad jag ger skenet av!

Dessutom konstaterade vi att det känns som om Viking Line terminalen  är mycket närmre stan än vad Eckerös e. Hmm sanningen visade ju sig inte precis vara så. ;)


Och ja så gjorde vi en "investering" oxå. För att uttrycka det som Akis. 



måndag 16 juli 2012

För första gången i mitt liv harmar det mig att jag inte äger en fjällräven kånken ryggsäck. Måste bli en ändring på det!

Dagens flum

Har lite av en pyjamas dag idag men så öser regnet oxå ner där ute. Som omväxling. Den här sommaren måste nog gå till historien som Finlands regnigaste sommar. Och blåsigaste. Och kallast.  Eller så har vi bara varit oerhört bortskämda de tidigare sommarana. Hade stortartade planer på joggning idag men de föll i glömska. Nu har jag istället suttit här fram för dator i snart två timmar och googla runt o oväsentliga ting och väntat på att de skall ramla in mail. Är nog lika bra att man har jobb i dag så får man åtminstone något vettigt gjort.

onsdag 11 juli 2012

En tisdagskväll

Gick vi omkring och plockade smultron som var hur stora som helst
Tog vägen förbi utställningen Barösund i bild, fina bilder int så mycket mer. 

Och så bakade jag ett bröd med skinka och mozzarella



tisdag 10 juli 2012

Sitter och småfryser på terrassen skall man verkligen behöva göra det i mitten av juli? Suck om det ändå ville komma lite sommarvärme snart så man sku kunna leta fram shortsen.

måndag 9 juli 2012

Tre små grisar

Kvällens program har bestått av att hälsa på tre grisar


fredag 6 juli 2012

Marita

Skutan Marita hade lade till vid bryggan i hamnen i går. Samtidigt slog den upp dörrarna. Blir alla gånger lika förälskad.

måndag 2 juli 2012

Teaterbåten

Gjorde ett besök i slottsruinerna i går samtidigt som jag passade  på att se årets sommarteater Teaterbåten. Sommartraditionerna blommar.

lördag 30 juni 2012

Har hittat en ny favoritförfattare Hanne-Vibeke Holts. Måst få tag på flera böcker av henne!

torsdag 28 juni 2012

Diabolo,älgar och Angry Birds


 

Har spenderat kvällen tillsammans med min yngsta bror eftersom resten av syskonskaran har emigrerat (eller tja de har plikter på annat håll kan man säga).
Har i alla fall blivit en hel del diablas ( heter det så???) Kan ju säga att min bror är något duktigare på det hela än jag. Blir mest en enda oreda då jag försöker.
Dessutom har vi varit och spanat in älgar. intressant liv här jag vet. Men för tillfället känns älgar som något relativt exotiskt eftersom de flesta har förolyckats eller blivit bort skjutna här.
Däremellan har vi drukit angry birds limsa.
Nu skall jag dock ta natten i morgon väntar en jobbtur och sedan är det tre dagar ledigt, skall njutas!

På tal om språk...

....och mångspråkighet.  Redan förmånen att leva i ett tvåspråkigt land skapar detta faktum o en daglig kontakt med både finska och svenska. Men där emellan pratas det estniska, portugiska, danska, engelska och holländska. Lite franska,ryska  och spanska. Men inte en enda gång har jag fått prata tyska. Trots att jag kämpat mig igenom kurserna underhösten. Känns nästan för jävligt. Men det lär väl ändra bara tyskarna får semester.