fredag 23 maj 2014

Varmt

Det har varit varmt idag!
Och det har märkts, tror gården aldrig har varit så här tom på människor och framförallt barn. Var är alla?

torsdag 22 maj 2014

Sommarvärme

Inte allt för tokigt väder hör ni, synd bara att sol inte är der absolut bästa för mig just nu. Tur att man har annat att underhålla sig med, som att packa...

tisdag 20 maj 2014

Havreflarn, korv och kameler

Har spenderat största delen av dagen framför datorn, skrivande på mitt portfolio, snart klart! Bakade lite motivationsgodis, havreflarn. Björns kommentar var de här kommer inte att hållas lika länge som kakan. Antar att de är klart godkänt i alla fall. 
Sedan inledde vi terrassesongen, egentligen sku vi göra de igår redan men då åska o regna de så, så vi gick in. Grillade upp resterna och koka nypotatis! Älskar nypotatis! Bästa potatisen som finns.
Avslutade kvällen med parkhäng, och ett möte med en kamel. På en fotbollsplan. 


söndag 18 maj 2014

Och på den sjunde dagen

Lyckades de båda ta sig ut en stund. Njuta av solen och värmen. Och världen som tydligen blivit grön under veckan jag sov.
Nu sku det bara gälla att orka ta itu med skolan ännu.

torsdag 15 maj 2014

Av annan åsikt

Det finns en i det här hushållet som inte tycker det är någo fel alls på att matte är sjuk och hemma. Man har ju kompis i sängen hela dagen då.

tisdag 13 maj 2014

Sjuk. Ja har absolut inte tide med de! Har allt för många uppgifter som behöver skrivas. 

söndag 11 maj 2014

Morsdag

Är dottern som inte åkte gem till morsdagen i år igen. Men jag bakade en kaka och jag är i "rätt" land. Förbättring från i fjol, då jag bodde i Köpenhamn och köpte glass i paradis. 
Glad morsdag!

måndag 5 maj 2014

Hemma

Efter sex veckor praktik är vi slutligen tillbaka i Jakobstad. Trots att snön tänkte ställa till det i morse, gick resan riktigt bra. Och det verkar som om somliga njuter mer att vara här än andra. 

lördag 3 maj 2014

Lördagar

Hade en minst sagt jobbig natt. Sov nästan inget.Tog igen det med att sova till tre på eftermiddagen istället och äta allas till lunch klockan 18. Antar att de borde bli dags för middag snart...

söndag 16 mars 2014

Söndagsutflykt

Tog Fred med mig ut och for iväg på söndagsäventyr i skogen i de finna vädret. Vissade sig att vädret inte var riktigt så varmt som det verkade men där vinden inte blåste som nittontretton var det riktigt skönt.

torsdag 27 februari 2014

Veterinärbesök

Mattehjärta stolt. Fred klara veterinären och vaccinationerna galant! 
De belönades med en rosa Spyro, som han själv fick välja. 

måndag 24 februari 2014

Hundhäng

För övrigt har jag hängt med dessa två idag. De va int på sitt socialaste humör om vi säger som så, men jag klagar inte fick en hel del skrivet istället.

Ägg

I så gott som hela mitt liv har jag tyckt illa om ägg (vid närmare eftertanke uppstod det där i lågstadieåldern någon gång tror jag). Har upplevt att äggen enbart lämnar efter sig en konstig eftersmak som jag helt enkelt inte tål. 
Men nu under det senaste året har det hänt något. Jag vet inte riktigt vad, men plötsligt upplevde jag inte äggen så där fruktansvärda som jag trodde att de var. De var liksom helt okej om man kokade, så där passligt lade på en massa salt och åt. 
Och så idag då jag stod och grävde i kylskåpet på jakt efter något ätbart, kom jag helt självmant på att "jag kan ju göra en omelett!" En omelett, den består av stekt ägg något som varit det värsta av värsta då det handlar om ägg! 
Hur kan det vända så plötsligt utan någon som helst förvarning? 

onsdag 19 februari 2014

Utför

Man vet att livet är påväg utför då man äter hotdog och chokomuffins till frukost!

Alt ha man bara glömt o köpa frukost, ingen....

Beslutsångest


Beslutsångest vilken saga skall jag välja?

tisdag 18 februari 2014

Äpplen

Ifall man är känslig mot vanliga äpplen kan det löna sig köpa ekologiska. En vän tipsade mig om det här om dagen och det fungerar helt över förväntningarna.
Det sitter ett besprutningsmedel i skalen som inte går bort fast man skalar eller tvättar vanliga köpisäpplen. De ekologiska innehåller i detta besprutningsmedel alls. Därav skillnaden.
Dagens tips.

söndag 16 februari 2014

ÅAS 95

Har spenderat helgen i söndern först hos mamma och pappa och sedan vidare till Åbo på årsfest hela lördakvällen/natten lång. En verkligt lyckad helg kan man lugnt säga. Mina förväntningar på årsfesten slogs verkligen! Nästa år igen!

 Söndagen var sillis och festen fortsatte, med frukost/lunch

och lite mindre formella former. 


lördag 8 februari 2014

Ny sele

Fred fick ny sele idag, att ha till bilen. Behövs då han ibland åker ensam med Björn eller mig. Han är inte riktigt övertygad om att de är en bra ide trots det. 

måndag 3 februari 2014

Slöa söndagar

Söndag. Skidning (tv) o soffhäng med de bästa av soffhängare. Produktiva värre.

söndag 2 februari 2014

Roadtrip


Lörda morgon inledes med trip till Kokkola. 
Tog oss vidare norrut och hamnade slutligen i Lohtaja
Turistade oss
Körde hem. Bra dag!