söndag 12 februari 2012

Sommarsitz

Som sagt igår ordnades NK:s och Åskans traditionelle sommarsitz och stämningen var på topp. Vi hade letat fram en hög med badbollar och en rutschbana och sommaren kändes int riktigt lika avlägsen. 
Snapsgalsen stod i fina rader och halarmärkena var riktigt fina! Bra jobbat!

Veronica var sommarkläd och på bästa humör.

Lika så Camilla :) Årets sommarmeny stod för hamburgare och franska. Hur gott som helst!

Felicia bjöd som vanligt på nakenhet...

Kvällen avslutades på Fontana till tonerna va Das Dunderhonung. Riktigt bra, är alltid skeptisk till live band få av den e verkligen bra, tyvärr. 


Nya dygnsrytmer

Jag vet int riktigt hur det komme sig men Fred har kommit in i någon ny dygnsrytms fundering. Härmed väcker han mig första gången kl 7 och tycker de e en bra idé för matte att stiga upp med. Brukar dock få honom lurad att gnaga ben en stund ( vilket är resultatet av att ja numera sover med ett ben under dynan för att kunna lägga fram det så snabbt som möjligt) För hur ivrig jag än är så känns sju lite väl pensionärit att stiga upp.
I bästa fall får ja honom lurad att gnaga ben i en timme. Men sen, sen e de tvär stop. Då skall matte upp. Detta resulterar i en Fred som sitter på golvet över o gnäller en stund, varefter han hoppar upp i sängen och läger sig raklåg över mig och försöker få bort mina örhängen. ( Resultatet av att jag nuförtiden sällan sover med örhängen) Hjälper inte det kan man ju alltid börja tömma nattduksbordet på dess saker.

Saknar våra sovmornar, eller till nio tycker ja att ja borde ha rätt att sova någon morgon i alla fall.

lördag 11 februari 2012

Sommarsits på G

Skall börja göra mig i ordning för att traska till skolan. Int för att studera denna gång dock utan för att även denna helg ställa till med fest. Skulle egentligen int ha någonting emot att bli här i sängen tillsammans med Fred känns rätt skönt. Den låååånga vandringen till skolan avskräcker mig lite nämligen.
Sommarsits står i alla fall på temat och sommarkläderna är framplockade. Vilket gör längtan till sommaren ännu värre. Längtar för tillfället bara efter den dag då solen skiner och snön börjar falla från fönstret. ( eller varför int regn då vet man att snön försvinner relativt snabbt... Nää föredrar nog sol. Helt klar!)

Fred surar

Fred surar. Han får int vänta upp och ner på min säng så ofta han vill. ( någo med hans vårkänslor) Så nu har jag lagt bort punkmusen.  Och är således världens sämsta matte ifall du frågar honom.

fredag 10 februari 2012

Kondomproblem

Jag förvånas ibland över hur finlandssvenskarna tycks tror att de många gånger är de enda som kan svenska där de befinner sig. Jag vet int hur många intressanta diskussioner man hör på tåget. Diskussioner människor helt enkelt inte skulle ta ifall de var medvetna om att folk lyssnade. Dagens diskussion bjöd ändå paret efter mig i kassakön på då de diskuterade vilka kondomer de skulle välja till helgen. De hade minst sagt olika åsikter om vilka som var bättre.

En perfekt fredagskväll

Börjas som traditionen sig bör med fredagsbiff :) Saknade bara ett glas rött vin men tycker de e dumt att öppna en flaska o sedan int dricka resten så, en annan gång. 
Och som sig bör följdes biffen av godis, lösgodis. Hur perfekt som helst. :)
Fred Fick sitt fredagsben o gnagar nu nöjt på det. 
Nu skulle det gälla för mig att skriva klart allt till tisdagen så jag kan avsluta mitt ordförandeskap för NK. Sörjer lite, vi har haft så enormt kul hela året att de inte är klokt. 

torsdag 9 februari 2012

Fred loves the sun

Tror Fred älskar solen lika mycket som hans matte gör. För han ha legat där i sängen o mocha hela förmiddagen.

Drömmar

Det e konstigt när under den tiden jag bott i Vasa är det sällan jag drömt något under nätterna, eller något som ja kommer ihåg i alla fall. Det har lixom varit ett fenomen som hör till då jag varit hos mamma och pappa.
Men nu helt plötsligt drömmer jag en massa hela tiden. Det ena mer knäppa än det andra.
Sover man egentligen bättre eller sämre då man drömmer?

onsdag 8 februari 2012

Har inte mycket att komma med idag. Dagen har mest gått åt till tentläsning, tvättning och promenad ....

Mössa


Istället för att läsa på tent igår fixade jag ihop en mössa. Hittade modellen tidigare men kände bara att ja måste testa om de fungerar, smarta val här.

tisdag 7 februari 2012

Maräng

Efter att ha sett på halv åtta hos mig konstaterade jag att ja e grymt sugen på maräng. Fixade ihop en smet. och blev riktigt gott lite brun blev den men smaken är bra :) (Antar att de kanske beror på att mina ägg var nästan frusna, brunheten alltså...) 
Hade dock ingen sprits så de fick bli en platta går bra att bryta därifrån :D 

Långviksgatan

Men en temp på enbart 16 minusgrader kändes de ju nästan som sommar där ute så. ( Efter vas om känns som veckor med en temp mellan -20- -28) Så klädde på både mig och Fred o begav mig ut i solen ingen dum idé alls men -16 är definitivt int sommar ännu int ens vår!
Gick iaf längs en av mina favoritgator i Vasa, långviksgatan. Den är hur mysig som helst vinter, höst eller vår. ( Antar att den e rät mysig i sommartid men då brukar ja hålla mig från Vasa så därför) Och så njöt jag. 

Fred tyckte det var roligare att spana efter duvorna.

Och högst antagligen skulle han ha vilja ha en av dem till lunch...

Själv var jag mer fascinerad av istapparna. 

Att leva med hund

Mina hörlurar har gått sönder, rättare sagt brutalt mördade och sönderbitna. Sörjer en skvätt. 


måndag 6 februari 2012

Och sen när blev hjärta o kosta lite över 8 € kilo?

På jakt efter kärleken




Tror bestämt Fred har fått upp doften för någon söt tjej här i närheten. Han skall ut hela tiden och sitter och smågnäller då han måst vara på golvet. Hemska saker lixom, man får int vara i mattes famn hela tiden. Kommer att bli en lite småjobbig tid får hoppas på att de går över snabbt!

Tulpaner





Köpte en bukett tulpaner här om dagen, har ett litet kärleksförhållande till dem. För hur man än vrider o vänder på betyder tulpaner att våren är på väg. Lycka.

Okej jag är tillbaka och jag överlevde. Ett under i sig minst sagt, skall komma med lite mera då jag har tid. Meterialsökning står högst på schemat förtillfället. Men visst var vi snyggast i stan! :D
Bilden står Jonas Madsen för.

fredag 3 februari 2012

Varning!

Akis har anlänt till Vasa! :D Blir nog rätt dött här på bloggen i helgen men lovar komma till baka efter det. Om jag överlever NK:s 10- jubileum och silliz! Ha de gott så länge!

torsdag 2 februari 2012

Bokönskan

Ifall det är någon som undrar vad den skall förgylla min bokhylla med kan jag berätta att dessa två önskas stark!


Det där med kyla

Vid ett enda litet tillfälle sa jag hoppas de sku bli kallt snart så ja sku få använda min vinterjacka. Vet ni hur jag ångrar det???
För med kallt menar jag max minus tio grader int en grad kallare än det. Nepp stop o belägg. Nu stampar termometern på - 23,9 o blommorna fryser i fönstret.
Kläderna korvar sig, eftersom man måste klä sig i dubbla långkalsonger, polo, kofta o tröja. För att inte tala om dubbla halsdukar och sockor. Fattar int hur folk kan gå där ute utan mössa eller vantar!
Och nyttan med allt detta elende vad är det egentligen? Vill någon vänlig själ tala om det för mig?
Den enda nyttan jag ser är att man int behöver vara rädd för spindlar. 
-25 grader kallt, dags för ludiludi!

onsdag 1 februari 2012

Konsten att vara kundvänlig

var till apoteket idag först en gång frågade efter ögondroppar till hund. Fick som svar att sånt skall man int tro man får utan recept.
Okej tänkte ja lite sur över den ypperligt fina kundbetjäningen och gick hem. ( Hatar när folk tar ut sitt dåliga humör på kunderna bara för att kunden stör i en diskussion arbetskollegerna emellan, e den så viktig kan man hålla sig till kafferummet!)
ringer veterinären som säger att ja skall pröva med droppar för torra ögon, som även berättar att de finns att få receptfritt på apoteket. (okej just fanns de int men nu finns de helt plötsligt)
Traskar ner till samma apotek, kollar själv på hyllan hittar ögondroppar ( Beviset för att man alltid skall kolla själv för att få de riktiga svaret ) inser att de e svindyra. Frågar vad de är för skillnad mellan olika. Ingen tyckts veta utan de hänvisar mig vidare till ett annat apotek. ( Fortsatt  bra betjäning ooje) Tar de dyra dropparna o går hem.
Nu hoppas ja bara på de bästa!
Lyckades vakna före klockan ringde idag  morse händer int allt för många gånger. Börjar skvallra om att man kanske ha sovit igen en hel del timmar nu igen. Skönt livet känns lite bättre med andra ord.
nu skulle det bara gälla att få Freds öga bra oxå så skulle det vara perfekt!

tisdag 31 januari 2012

Fred har med största sannolikhet gått o fått en ögoninflammation :( Känns lite jobbigt.

Bortskämd typ

Inser att de bor en lite bortskämd typ i den här lägenheten..
Som absolut inte kunde bry sig mindre



Innehållslöst

Dagens föreläsning avklarad. Börjar kännas som att tyskan blir allt svårare. Pratades om sporttermer idag o jag har ingen aning om något sånt. Har aldrig varit särdeles intresserad heller så kan va en av orsakerna. Lite jobbigt.
I övrigt står det biljettförsäljning ( till sommarsitzen,Du vill absolut int missa den!!) och möte. I övrigt flyter livet på så där passligt som de nu gör.
( dagens mest innehållslösa inlägg! :P)

måndag 30 januari 2012

Fruktkorg

Ja o så fyllde ja på min fruktskål, känns som evigheter sen ja hade en riktigt fruktskål!

Back in town

Har kommit tillbaka till Vasa efter lite rehab hos mamma och pappa. Känns som energin e tillbaka kommer nog att bli bra det här oxå.
NK Jubileumsvecka står på schema är en del som skall fixas ännu innan vi kan korka flaskan på lördagen. Längtar! Kommer att bli helt super!

lördag 28 januari 2012

Håller på o förbereda en playlist för en kommande sitz. Vad är absolut det mest somriga i låtväg ni vet?

fredag 27 januari 2012

Har åkt ner o hälsa på mamma och pappa. Kan ju konstatera att dagens tågresa gick bra mycket bättre än söndagens.

torsdag 26 januari 2012

Visst var det kärlek

Läste i går kväll ut min enda julklappsbok. Märta Tikkanens Emma och Uno- visst var det kärlek. Handlar om en minst sagt trasslig kärlekshistoria. Där könsrollernas betydelse tydligt kommer fram, där kvinnan alltid skall vara bered att stiga bakåt för att mannen skall nå ditt han vill. Oberoende av hur mannen behandlar henne. Den handlar om den ständiga längtan och saknaden  och om att måsta välja.
Speciellt intressant blir boken därför att man ser platserna fram för sig, har varit på många av de ställen som nämns i boken och man fascineras. Men fram för allt väcker boken tankar hos en, får en att fundera över sin egen situation och sina egna drömmar.
Helt klart läsvärd bok. Trots att man ibland stannar upp för att fundera vad vill hon riktigt säga nu?
Läs den!
Känner mig aktiv idag. Har fått hemtenten skriven, tvätten strykt, disken diskad, nya gardiner upp hängda o så fixade jag i hop en torsdagsbiff :) ( eftersom ja kommer att åka ner i morgon o de således inte kan bli någon fredagsbiff i Vasa tänkte ja att ja nog kan unna mig det! :))  o så ha ja plocka undan borde bara dammsuga ännu men där tar de stop måste hinna packa ännu o!

Dagens lunch


Har helt fastnat i det där med mannagrynsgröt, helt supergott! :)

Mystiskt solsken

En kvart efter att jag vaknat konstaterade jag att solen ser verkligt konstigt ut idag, som om den bara var halv o int alls någo stark!
På dagens schema står hemtentamen. Skall ha den skriven och inskickad idag innan tolv borde nog int bli något problem har en sida text redan o minimi var tre sidor så. Borde nog gå fint.
Livet förändras och vi med det....

onsdag 25 januari 2012

Dags för ide

Det där med att temperaturen börjar krypa ner på en -18 är nog inte riktigt min grej. Kort sagt så hatar jag det!
Och kan int annat än att förbanna min förfäder som kom på den rent ut sagt idiotiska iden att bosätta sig inom dessa bredgrader.
Jag har det trots allt ganska bra, men kan inte låta bli att fundera på hur min bror fryser i den militära! Hu jedanmej.

tisdag 24 januari 2012

Popcorn

Har lyckats popa en stor skål popcorn till mig :) Kanske jag en dag kan bli riktigt bra på allt det där alla andra redan kan!

Lever på hoppet

Vågar tro på att Fred snart klara av att umgås helt fint med andra hundar. Kanske våra tågresor o annat trots allt gett resultat?

( var till hundparken idag o bolla, kom dit en annan hund o de lekte riktigt fint :))

måndag 23 januari 2012

Har definitivt glömt bort hur roligt det är att skrinna! Måste se till att komma iväg snart igen. Det där med två- årspaus är lite för mycket!
O jag som skulle bli hemma hela kvällen fick plötsligt erbjudande om skrining kan man lixom motsåt de? Stackars tyska verb ( tröstar mig med att de flesta kan ja sen förra kursen)
Det blev inte helt oväntat en andra omgång i presidentvalet. Speciellt svårt att veta vem man skall rösta på blir det ju heller inte.

söndag 22 januari 2012

Svart vitt

Bjuder på dagens svart-vita bild. Akis hade letat fram muminlakan till mig denna gång och Fred blev gillade att de matchade honom :)

Tågresan

Har helt oskojat varit med om en av mina värsta tågresor i dag. Då jag hoppade på tåget i Åbo var djurvagnen så gott som full redan och inte nog med det de kom bara fler o fler. Och vi drog nog alla en suck av lättnad när tåget rullade ut från perrongen  och vi visste att nu kan de int komma flera. Tills vi närmades oss nästa station o alla satt på helspänn igen. ( Vi var åtta människor delade på tolv platser men sedan var det 12 hundar varav två hade burar de sku sitta i, 4 var stora samojer och en vinthund plus sen alla små, det kan man kalla hundliv.!)

Vi kom i tid ( Tummen upp) till Tammerfors men tåget där var över 20 minuter försenat så blev ett huttrande och småfrysande. Steg på tåget och så upptäcker vi ( Ja hälften av människorna i vagnen tidigare var med) att alla djurplatser är dubbelbokade. Kollar med konduktören som berättar att de satt in en extra vagn. En vagn med gång på ena sida o sen en glasbur på andra, så där satt vi allihopa som någo apor i en bur ty folk har int förstånd till annat utan de blir där o pekar o pratar om hur söta alla hundar är.... ( Jo jess, hade i alla fall en tolv veckors valp med som smälte hjärtat på oss alla :))

Sen kommer i till Seinäjoki o alla vi skall av, blir ett jäkla trängas kan jag säga. Eftersom  tåget är försenat hamnar ja rusa till Vasa tåget vilket resulterar i att ja ramlar omkull i trapporna och skårar upp båda mina knän. ( Fred klarade sig som tur välbehållen trots att han var i famnen) Hinner trots allt med tåget. Som än en gång är fullproppat. ( Varför sätter man sig i djurkupén om man int har djur?)

Men Fred var helt bäst hela tiden. :)


(bilden är från resan ner, påvägen upp var det som sagt lite omöjligt att ta bilder.)

lördag 21 januari 2012

eftersom Akis skulle en sväg på jobb idag oxå har jag fått spendera dagen lite på egenhand här i Åbo.  Det resulterade i en promenad med Fred, ett par timmar sömn och så har jag lyckats skriva på min bokrapport. ( vem trodde seriöst att jag skulle få de fixat medans ja var i Åbo???)
Nåja nu borde ja fixa mig klar för så fort Akis stiger innanför dörren ( typ) skall vi dra till Ninas. Väntar så bara minuterna ville gå lite snabbare....

fredag 20 januari 2012

Har kommit fram till Åbo hel och välbehållen. Kommer nog bli lite tyst här över helgen men vi hör på söndag ha de bra tills dess. Kramar

torsdag 19 januari 2012

Inbillningar?

jag vet int vad det är men min nya mikro har ett konstigt surrande ljud hela tiden ( då den har ström) o nu vet ja int om jag inbillar mig eller om det verkligen är så?
Måste fråga nästa gång någon är här att om han/hon hör något.
Candy King har lanserat en ny godis, en jättespindel. Vet int om jag är särledes lycklig över det.

Torsdagsplaner

Skall börja söka mig mot skolan så småningom. Har en lunchdejt med Nora och tyska på schemat. Sen blir det att packa.
Och vet ni vad d bästa med den här dagen e? Jag känner mig utvilda o vaken. Int så där jobbigt trött ja varit den senaste tiden. Kanske nästan 11 timmars sömn trots allt gör sitt?

onsdag 18 januari 2012

Lömska planer

Håller på o smider lömska planer (Pizzabak!) för veckoslutet tillsammans med Akis. Väntar verkligen på att få åka ner o träffa alla mina saknade Åbobor!

Favoritplagg

 Fred har verkligen en förkärlek för detta plagg ( pyjamsashorts) han älskar att dra ur snörena i dem. Han hittade dem oxå för en stund sedan. bilden är dock från då han var valp.

Fred fixar jobb till matte

Fred bökar runt i sin leksakskorg ( Ingen liten korg kan jag meddela, den är större än hans låda, Var från början tänkt att Fred skulle sova i den men eftersom han vägrar de blev de hans leksakskorg) på jakt efter den perfekta leksaken helt klart.
En tennisboll.
Tar bollen springer iväg o leker. Men upptäcker att Matte lämnat skåpdörre öppen så lämnar bollen o river ut så många par sockor han bara kan.
Så nu har ja ju i alla fall jobb en stund framöver. Att organisera sockor.
Skall försöka få ihop en föredragningslista med allt vad som behövs inför NK-s jubileum. Int svårt i sig men försök nu komma ihå allt sen.

tisdag 17 januari 2012

Kramgo kompis

Fred e så kramsjuk idag ( har egentligen varit det i ett par dagar redan nu) ska ligga riktigt nära nära. Helst sitta i famnen eller sova med huvudet på magen ens.
Känner mig lite småtrött idag. Sliten helt klart. Har huvudvärk. Tror att de senaste nätternas brist på sömn gör sitt. Skall bli skönt att få krypa ner i sängen, se något värdelöst avsnitt av någon reality serie o sen bara somna bort.
Dagens första och enda föreläsning avklarad. Skall fortsätta dagen med att sälja lite biljetter ( vink vink)och ta en lunch. :)

måndag 16 januari 2012

Semlor

Det här med semlor har tydligen blivit lite av min grej bakade ihop en plåt igen. Denna gång blev det med olika frön.

Ny vecka

och det börjar vi med lite kandiplaneras, möten och biljettförsäljning. Kan nog blir bra det här oxå. får se om jag e lika övertygad på ja kommer från kandiplaneringen??? ;)

söndag 15 januari 2012

Skall ha med mig en idé om hur min kandi skall se ut och vara uppbygg i morgon men jag kommer int någon vart med den. Står helt stilla.

Godisfrosseri

Vet ni vad en av de bästa sakerna med att ha haft gäster dagen före e?

Jo att man med gott samvete kan frossa i alla de onyttigheterna som blivit kvar.




Bra kväll

Hade riktigt roligt i går kväll skrattade och dansade. Och för er som undrar vart ni skall gå nästan gång då ni går ut rekommenderar jag Rocktail, man glömmer lixom bort att man e i Vasa då man e där.
Men inte att förglömma våra mäkken diskussioner. De blir alltid bäst och spårar så där smått ut. Så Tack till Nora och killarna :)

lördag 14 januari 2012

Fortsatt snöstorm

Ifall det är möjligt blåser det ännu värre idag. Det positiva är i alla fall att solen kickar fram emellanåt. Annars snöar det. Gjorde ett besök till adam och eva idag o. Kom hem med ett foto album ( har varit på jakt efter ett men blivit lite snål då ja sett prisen) oöppnat och fint ( eller ja någosålunda i alla fall) Så nu skall det börja läggas in bilder, har en hög som väntar på mig.

fredag 13 januari 2012

Det har försvunnit bilder från mitt minneskort! Bilder jag verkligen ville ha! För int har jag ju lämna något minneskort hemma hos mamma o pappa???

Ett snöigt Vasa

Bestämde mig trots allt för att trotsa vädret o gå ut. Tänkte att de skulle vara ett bra sätt att ta reda på om min vinterjaka håller måtten. :) ( de gjorde den förs int de minsta) 
Så vi traskade i väg till Brändö för att kasta lite boll. 

Någon hade byggt en snögubbe inne på hundgården

Fred tyckte det var roligt o yrade på som om han aldrig skulle sett snö förut. Och frågan vem av oss som var snöigare då vi kom hem kan vi ju lämna obesvarad ;)




På vägen hem beundrade vi konstverk. Fanns en cykelkorg upp hängd i ett annat träd.


O så tyckte vi lite synd om fåglarna som satt där o frys. 


Motivation


Hundparken inställd

Planen för dagen var att gå till hundparken med Fred. Men nu är de ju snöstorm där ute o en promenad till Brändö känns inte så där som en super ide. Dessutom har Fred kryppigt upp i hörnet ( mellan matbordet och badrumsvägen) så tvivlar på att han egentligen är speciellt ivrig han heller. Får se ifall de lyckas lugna lite. Verkar dock inte så enligt prognosen.

torsdag 12 januari 2012

Semelbak


Sökte fram energin efter tyskan idag o ställde till med semelbak. Blev bortskämd under jullovet av mammas semlor så tänkte jag måste försöka ja o. De blev nog riktigt goda :)
Fred tyckte det var orättvist att matte fotode en massa ointressanta smörgåsar. ( De skall man ju äta!) och tyckte att han var bra mycket bättre att fota. 


Tycker seriöst synd om vår gårdskarl. Han är tydligen tvungen att skotta upp hela Olympia med en snöskottare eftersom han inte fick ta maskinen ( vilket jag fick reda på då  ja tjuvlyssnat! Fyy)

Det snöar som bara vad här i Vasa idag. Behöver jag säga att ja inte precis ser framemot att vandra iväg till skolan?
Skulle hellre stanna här inne och plocka undan allt som kan relateras till julen. ( Är verkligen trött på allt de där pyntet, o då har jag bara en tomte o ett par ljusstakar som man nästan int ens ser för alla blommor)

Tyska och fred

Jag läser ju tyska lite för att fylla ut min kalender ( eller ja för att skapa rutiner) och ja vi har en del  ord vi skall lära oss. Eftersom jag bäst lär mig om ja sitter o läser de högt för mg själv brukar jag syssla med det då ingen hör mig. Men nu har Fred haka upp sig på det. Han förstår int alls varför matte måste sitta o läsa högt för sig själv en massa konstiga ord, så han sitter där brevid mig o varje gång ja säger ett ord hoppar han upp i famnen och skall kollar konstigt på mig. Så frågan är tror ni han älskar eller hatar de där tyska orden???
blir i alla fall lite jobbigt då man försöker lära sig nåt. 

onsdag 11 januari 2012

Pippivantarna

Nu är mina pippivantar klar :) Int perfekta men nöjd. Skall bara sticka foder i dem ännu så de blir lite varmare.
Fred är som en tråtsig tre-åring idag, Kräver att få sitta i famnen allra helst ligga i famnen. Annars e de gnäll och bus som gäller. åho
Lyckades med att koka mannagrynsgröten! :)
Har varit på långpromenad med Fred, på möte, skrivit klart min rapport och handlat. Tror jag skall göra ett nytt försök med grötkastrullen nu. Det kan inte vara så svårt.

tisdag 10 januari 2012

Sängen

är platsen där jag o Fred tillbringat de senaste timmarna
Han gnagades på ett ben jag ätandes godis.
Han har sovit, jag har sovit
vi har sett mörkret fall
byggarbetarna gå hem
Jag har frusit han har busat
Tanken var att jag skulle skriva, han spana
Men vi somna båda

Kompis

Fred såg en kompis idag, en som såg ut nästan exakt som honom.
Blev ett skällande från båda sidorna av vägen o två mattar som ler.

måndag 9 januari 2012

Killen valde att stanna hos sig o se på TV istället för att komma o hälsa på mig. Känns lite surt...

Det där med gröt o jag

lyckades bränna min gröt idag igen fast jag har fått en super grötkastrull i julklapp. Vad gör jag för fel?
Idag rycker min lille bror in  för sin militärtjänstgöring. Önskar honom lycka till!

Tillbaka

Nu är jag tillbaka i Vasa :) efter sina om och men med tågen. Gick bra trots allt. Fick allt släpat med och Fred var snäll så värre skulle det kunna va.
Nu skall ja testa min nya grötkastrull o sen powernappa :)

söndag 8 januari 2012

Nattankar

Sitter och läser igenom en massa bloggar, borde gå o sova. Men det finns så många borden här i världen.
Jullovet börjar vara slut det är bara att konstatera, acceptera tacka o  ta emot. På måndagen börjar vardagen igen. Tillbaka till Vasa, tillbaka till studierna o studielivet.
Kommer att bli en vår fylld av program.
Jag skall få min kand klar skriven och NK har jubileumsår. Det räcker egentligen riktigt bra till men sen händer det alltid en massa annat skoj på våren oxå, saker man inte får missa som pampasnationaldag och vappen. Dessutom finns det en hel del andra planer oxå :)
Hoppas på en lika bra vår som förra året fast lite bättre!

lördag 7 januari 2012

Var en sväng till Esbo idag, syrran kom på att hon skulle köpa wii :) Skall gå o utmana henne just.
Lyckades själv komma hem med enbart en t-skjorta. 

fredag 6 januari 2012

Den motvillige monarken

Läste klart boken om kungen ( Den motvillige monarken)  under senaste tågresan. Och jag vet inte är inte helt övertygad. Tyckte inte allas den var så bra som alla sagt.

torsdag 5 januari 2012

Nostaligi

Har rotat fram en del vhs filmer tillsammans med Doris och Daniel, håller som bäst på att kolla igen tippens förtrollade jul och konstaterar att filmen kändes mycket längre då man var liten. Men roligt så man minns replikerna och hela tiden vet vad som komma skall.

tisdag 3 januari 2012

Vi hade i alla fall snö en dag...

Efter att ha kommit hem från gårdagens inventering kunde vi inte hålla oss i skinnet så jag lurade med mig ut alla för att bygga snögubbar,. Jag menar kommer det nu en gång snö under jullovet så måste man ju ta tillfället i akt!

Fred var glad och lycklig, tyckte iden med att kasta snöbollar var helt super. Trots att han först försökte äta upp snön. (Bilden ha ja låna av syrran) 


 Syrran tände lycktorna och en allmän julstämning spred sig, synd bara att de va några dagar för sent. 

Mitt och Daniels underbara mästerverk, snön räckte inte till mycket mer....


måndag 2 januari 2012

Har hållit på och skrivit om 2011 men plötsligt vill de int alls med mig allt hoppar runt omkring och bilderna ( som tagit en timme att ladda upp) försvinner. Något sur.
Därför är det relativt dött här idag!
Blev för många fula ord.

söndag 1 januari 2012

Gott Nytt år till er alla! 
Må det kommande året bli minst lika bra det förra om int lite bättre