fredag 30 december 2011

Det gångna året








Januari
var mest fyllt av snö, lite mera snö o sen ännu lite mera. Ett åkandes runt i Finland, Tv tittande med André, kompis  häng ( Saknar er!) och livet kretasade mest kring att min telefon inte fungerade i alla fall om man får tro bloggen.






Februari
Första veckan var intensiv full med upptåg  och besök. Resten av månaden sov jag bort. Inte frivilligt men  feber i 4 veckor sätter sina spår! 







Mars
Mars handlade mest om Fred vad han gjorde och hur han mår konstaterade jag just. Men även om Pampas veckan :) Då njutningen var på hög nivå och livet kändes allmänt värt att leva. :) Och om att snön börjat smälta istiden började nå ett slut!








April
Åkte jag till Stockholm tillsammans med André. Jag spanade efter vårtecken  och sällskapade med fred. Var allmänt upp och ner.  








Maj
Spelade jag minigolf första gången i mitt liv, reste runt i Finland och tog sommarlov.












 



Juni
Tog min bror studenten, jag jobbade mest och hade lite av en bloggpaus. Njöt av solen och värmen helt enkelt.





Juli
kom jag in till utbildningen jag ville :)  Jag yrade mig ett varv till Vasa för en snabbvisit, var på konsert med Akis och Nina :D ( Bästa sommarminnet ever!), låg på stranden, njöt av solen och jobbade.








Augusti
I augusti längtade jag mest tillbaka till Vasa,  samtidigt som jag helst av allt ville flytta  därifrån. Jag gick på  en  mega loppmarknad, såg Lasse Berghagen och va på kräftskiva. Och så jobbade jag   och läste ut en  och annan bok. 







September
Flyttade jag tillbaka till Vasa, var allmänt trött hela månaden och irriterade mig på regnet ( bra liv) Månaden gick i studiernas tecken och energin lades på Fred. Och så var det Wasa by Night och mamma och bröderna hittade till Vasa :)







Oktober
Firade jag höstlov med syrran och brorsan i vasa, gick på begravning, såg pleppos o cyklade  till Brändö  för chillkväll med tjejerna. 









November
Åkte jag o häslade på bästaste Akisen :) hade besök igen av min bror och hans vänner, firade ettårsdag med pojkvännen,firade farsdag o överlevde en vecka utan Fred i Vasa.
O så föll årets första snö....









December
Firades det julfest, överlevde  vi över 42 timmar utan ström, spelade sällskapsspel och fick besök av julgubben. Firade självständighet. Och så stressade jag över alla deadliner. 








torsdag 29 december 2011

Det där med sällskapsspel

Man skulle kunna tro att efter två dygn av intensivt sällskapsspelande ( Typ det ända ljuset räcker till då strömmen är borta) tycker man ju att man borde ha måttet rågat för en tid framöver.
Men där misstar man sig lätt.
Då Syrran och jag ( Resten av familjen var nog oxå med!) yrade omkring på rean idag spanade vi efter nya sällskapsspel. Och mycket riktigt kom vi hem med två nya. Jag har utökat mitt förråd med Party Alias och syrran med "När var senaste gången...?" .
Så nu kan spelandet fortsätta. :)

onsdag 28 december 2011

Återgång till det normala?

Blev ett par timmar jobb idag fanns en del att städa upp efter strömavbrottet.Om man säger som så.
Kom hem frös som en dåre och kröp ner under täcket en stund. Nu efter bastu och popcorn en oslagbar combo (hör lixom till, kan liknas med öl som en del måst ha i bastun)  börjar livet kännas lite mer normal igen.

tisdag 27 december 2011

Efter 42 timmar utan ström börjar det kännas som en enorm lycka då den återvänder :D


Skall återkomma i morgon med lite mera, om strömmen håller alltså. Får se.

lördag 24 december 2011

fredag 23 december 2011

Har varit en riktigt upp och ner dag idag. Så tror jag skall te en kopp te o sedan krypa ner under täcket känns som det e det jag behöver mest just nu. Men det bästa med allt verkar vara att alla andra e lika upp och ner så.

torsdag 22 december 2011

Julfixas

Det fixas för jul för fulla muggar här hos oss. Pappa o Daniel har byt ut lysrören till förmån för den handsmida ljuskronan.


och mamma tvättar, sätter fram nytt och byter.

Och jag ligger här tillsammans med Fred läser bloggar och ser på de andra som fixar. De e lixom allt jag orkar med för tillfället. (Känns för jävligt om ja ska vara ärlig!)
Det här med flunsa e verkligen inget vidare. Har inte gjort något annat idag än besökt läkare. Och så mycket mera kommer det högst antagligen inte att bli. SUCK.
Som plus på allt i hopa har jag ingen röst.

onsdag 21 december 2011

Börjar bli sjuk. Riktigt så där jobbigt sjuk. Så där passligt till julafton!

tisdag 20 december 2011

Dagsplaner

efter att ha fått två uppgifter inlämnade i går känns det idag inte så lockande att börja på följande... 
Skulle hellre yra omkring i huset o städa lite, plocka fram en och annan tomte och se hur julstämningen infinner sig.( man kan ju hoppas i alla fall) 
Måste bara få den där uppgiften skriven först.... ( kanske skulle underlättas ifall ja slutatde spela sims samtidigt???) 

måndag 19 december 2011

For på jullov

Tågresan gick bra. Fred var relativt nöjd, Akis var glad och jag trött. Skrev snapsvisor mer än halva vägen, var smårädda för en hund ( eftersom ägaren sa att den har en extrem jakt instinkt o brukar död.... känns ju tryggt lixom!) o filosoferade över livets alla små och stora bekymmer. 
 Kan ju bara konstatera att de är sjukt mycket roligare att åka tåg två! 
Och nu är jag alltså här hos mamma och pappa i ett regnigt Sydfinland. 

söndag 18 december 2011

Politivas julfest o silliz

Det var dags för politivas årsfest i år. Så vi vi rotade fram lite finkläder och begav oss mot Academill och Mediasitz för denna årliga tillställning. 
Akis hittade upp från Åbo :) Och hittade ett fint bordsällskap.

Efter att ha ätit gott både kallbord och varmbord, med julmiddag lyssnat på Eva Biaudet och sett en o annan filmsnutt. Dök tomten upp för att ge presenter till alla snälla politivasaner. ( Fick en spökreflek :))

Akis var allmänt söt :)

Våra toastisar bjöd på underhållning...

Bland annat med detta utmärkta mesterverk. André han hade tydligen vunnit vm i skidning. Typ 15 km....


Akis skor hamnade på bordet mitt bland maten hur  de nu kom sig vet ingen?
Och så måste vi ju köra en klassiker.... ;)

Detta är beviset för att vi överlevde kvällen och orkade fortsätta följande dag ( o jag orkade upp på föreläsningen till 9 känner mig ganska stolt.) 



fredag 16 december 2011

Efter att ha tillbringat störta delen av veckan hos André (Pojkvännen)  känns de extremt skönt att komma hem igen :)

Jag hade inte tagit med Freds kalender till André eftersom han var dålig i magen i början av veckan. Men tro inte att ha  hade glömt den. Jag öppnade dörren han springer in kollar att allt är som det ska, stannar en stund i sängen för att kicka ut och springer sedan till sin kalender. Var bara att börja öppna luckor då :)

torsdag 15 december 2011

Jullov!

Sista föreläsningen undan , uppsats inlämnad och engelskan så gott som fixad tror man kan ta jullov nu hör ni! Så nu tänker jag dra till stan en stund tillsammans med Nora  och sedan vänta på att akis kommer upp. Det ryktas nämligen att hon skulle söka sig mot nordligare bredgrader! Värre början på jullovet skulle man kunna ha.

onsdag 14 december 2011

onsdagsysselsättning

Sitter och räknar ord och sidor, sidor och ord formulerar nya fina meningar och översätter engelska texter. Men snart har jag en uppsats undan bara att börja med följande sen lixom.
Har dessutom lyckat smälla i mig en pizza som definitivt innehöll mjölk ingen vidare kombination. Stackars mage. Förstår int varför pizzeriorna int kan köra med hyla ost hur svårt kan de vara lixom?
Fred har i alla fall blivit sitt vanliga jag tillbaka vilket är en enorm lättnad. Behöver inte vara rädd att han skall kollapsa vilken minut som helst.
Snart kan man cykla där ute igen. Alltid något positivt!

tisdag 13 december 2011

Hade lucia på besök i skolan idag! :)

Vinterjackan

Konstaterade att jag gjorde ett bra köp gällande vinterjackan fem grader kallt ute,snöar o blåser o jag kan gå ut med t-skjorta och jackan och svettas. Men det var igår idag regnar det...