fredag 24 maj 2013

Dagens konstateranden

Efter att snart ha varit sju veckor på ständigt resande fot här runt i norden börjar man inse att det finns vissa saker man saknar från Finland (mer än vänner och familj då!), tror det eller ej.
Som

  • Lösgodis. Vet inte när jag åt Candy King godis senast och jag börjar ha en grym abstinens.
  • Bastu, har ibland en känsla av att man inte blir riktigt ren av att bara duscha. Lite smålöjligt men ett faktum
  • Att låsa upp dörren med nyckeln åt rätt håll. Alla danska och norska lås e typ upp och ner. Detta samma gäller för övrigt också knapparna till plattorna till spisen. 
  • Att alltid veta att man kan betala med kort. Jag är allt för ovan att ha kontanter på mig så jag glömmer bort att ta ut, helt enkelt. 
Men jag tror det finns hundra och en saker jag kommer att sakna från alla länder då jag kommer hem igen, vilket kommer att vara bra mycket svårare för de vet jag ju inte när jag får nästa gång.


onsdag 22 maj 2013

Vädret visar sig verkligen inte från den bästa sidan här i Köpenhamn för tillfället. Känns som det regnat i dagar snart. Har en känsla av att ja snart kommer att krypa längs vägarna här i baracken. Kollat allt för mycket New Gril, ätit allt för många muffins och spela allt för många parti skibo känns det som. Hoppas på bättre väder i morgon. Dock verkar det inte så lovande...

måndag 20 maj 2013

Blåbärsoppa?

Eftersom det inte finns någon blåbärsoppa eller kräm att köpa i detta land (i alla fall inte vad jag hitta) har vi ( Björn och jag) gjort ett litet experiment idag. Vi köpte frusna bär och lite potatismjöl och resultatet blev en blandning mellan soppa och kräm helt okej med tanke på att ingen av oss egentligen visste hur man skulle göra...

Köpenhamns carneval

Lördagen började med ovanligt tidig väckning för att vara denna vagn. Det rådde en viss frustration över det faktum att vi inte slipper in och tvätta eller duscha under de närmaste dagarna. Samtidigt som vi hade lite för många nycklar på villovägar för att det skulle vara bra. Nyckelproblemet löste sig till slut och vi drog i väg på Köpenhamns carneval för att muntra upp stämningen lite gran. (det andra problemet fixade sig idag)
Sambarytmer och halvnaket en lördags förmiddag visade sig få de flesta på gott humör. Gänget under var min favorit de lyckades göra en show av det hela, de dansade inte bara runt som många av de andra skolorna gjorde.  

Gjorde ett besök in i Disney butiken, lär för övrigt vara en enda Disney butiken i Norden. Hyllor fyllda av prinsessklänningar, mjukisdjur och handdukar. Fint ställe. Somliga av oss var dock lite besvikna då de lämnade butiken och kom med en butter kommentar " hmp, den e ju gjord för barn".  

Efter det kollade vi in lite mer samba dansade människor och njöt av solen. Hittade en spraymålare som vi stod och begrundade en god stund. Köpenhamns gator är fyllda av olika gatukonstnären en del målar, andra utklädda i guld och de tredje som clowner. 

Vi var in i en butik fylld av spel. Hittade ett schackspel där pjäserna var formade som Nalle Puh figurer.   

Och så tog vi en sallad på Hilimili, bra sallader till billiga priser. Det är bland det märkligaste med att bo i Köpenhamn jag blir gång på gång överraska över hur billigt det är att äta ute. Men sen kommer  jag ju direkt från Norge också vilket kan ha en viss betydelse men i alla fall maten ute i Finland är nog inte speciellt billig den heller.


Resten av lördagens ljusa timmar hängde i i parken, njöt av solskenet och bättrade på brännan. 

Dyngets mörka timmar spenderade vi med att hitta rätt bland metron och tågen för att ta oss till en av NP:sarna för att kolla in eurovisionen och vilken kväll det nu sen blev av det. Danmark van och allt. Var rätt bra stämning på stan efter det kan jag lova och låten den är ju nog rätt söt.



Christiania

Här om dagen tog vi oss en tur över till Christiania, just precis så där som alla turister sig bör. 
Området var fullt av en massa olika skyltar. En del av dem förstod man sig på andra inte. Tycker det är sjukt intressant att man lyckas bygga upp en stadsdel inuti en stad som varken följer landets eller EU:s lagar. Det är smått fascinerande.

Arkitekturen där är av ett litet annat slag än i resten av Köpenhamn.

Lika så alla slingrande stigar och gångar


söndag 19 maj 2013

Husdjur.

Vi har för övrigt väldigt små och söta husdjur här. Eller så int. Spindlarna här är enorma.

Mr. Fred

De senaste dagarna har jag drabbats av en enorm Fred saknad. Längtar efter att få krypa ner i sängen bredvid honom. Borra in näsan i hans päls, se efter vad för fuffens han har på gång för tillfället och bara ta tag i kopplet och gå ut på en länk som blev lite längre än planerat och sedan ramla ner i soffan både lika trötta. Det e vad jag helst av allt skulle vilja för tillfället. Men det får vänta i tre veckor ännu




Veckan i Iphonebilder

Metrotågen körs helt automatiskt här (har ingen aning om hur det är där hemma, åker allt för lite metro för det) resultatet av det är att man kan sitta längst fram vid fönstren och bara se landskapen flyga förbi en. Börjar i övrigt få flyt på det här med hur metron fungerar här, vet vilken som far åt vilket håll. Lite småstolt över det faktumet om jag skall vara ärlig
Har kommit rätt bra igång med löpningen här i Köpenhamn också, första veckan gick trög men nu börjar det gå på rutin igen. Men sen har man ju rätt bra miljö att springa i också. Jag menar hur många kan springa förbi elefanter och flamingos? Skulle bara behöva ett par nya löpskor, de jag springer i nu tycker mina vader inte alls om. Någon som har några bra tips? Skulle inte vilja lägga ut en massa pengar på några som sen ändå inte passar mina fötter

Har även spenderat två av veckans dagar på praktik. Intressanta upplevelser. Lite svårt att förstå vad barnen alltid vill men för det mesta går det bra. har byggt med magnetklossar, lekt med pet shops och byggt tågbana. Min absoluta favorit. Hittade en båt som jag aldrig sett förut. Har en känsla av att en sådan kommer att få flytta in hos mig...


I övrigt har vädret varit exemplarsikt så gott som hela tiden (Bort sett från idag då regnet öser ner och åskan mullrar i bakgrunden ibland, eller ja tisdag regnade det också) Men vem klagar liksom om man har över 30 grader varmt i solen?

Kan inte sluta att beundra alla träd som blommar här. Det är bara så fina allihopa. Hälften har jag inte sett tidigare och andra känner jag igen. Men alla blommande träd ger verkligen staden en helt annan känsla. Det finns hopp och liv på ett helt annat sätt än där hemma där det mesta är grått och deprimerande.Dessutom blommar syrenerna!

I fredags hade vi vår internationella fest här och vissa av länderna hade ju lite större flaggor än de andra


onsdag 15 maj 2013

Strögen och Tivoli

Började fredagen med att ta oss in till centrum. Det här med metro och S-tåg e int riktigt helt klart ännu om man säger som så. Men det gick över förväntningarna. Någonstans på vägen mot Strögen hittade vi en stol av modell större.
Shoppade lite nödvändigheter. Vi trodde de sku vara sommarvärme idag också men de visade sig inte stämma så vi var tvungna att köpa lite varmare kläder. Inte det lättaste då hela stan e fylld av sommarkläder. Konstaterade att vi var hungriga. Så mitt sällskap och jag svängde in på en Viking pub, efter ett och annat övervägande

Maten var väl just då där vad man kan förvänta sig för en tia...

Efter det bar det iväg till tivoli,egentligen var jag så fullt upptagen med att ha kul att jag glömde ta bilder under tivolitrippen.Hade i alla fall sjukt kul och skrattade bort en och annan timme i samband med en skräckblandad förtjusning. 



Som att ta en tur i den här berg-och -dalbanan. 

Även om man inte åker speciellt mycket så är Tivoli i sig en upplevelse. Byggnaderna, Caferna, gatorna och butikerna. Hur mysigt som helst speciellt då mörkret faller och allt bara lyser.Köpenhamn ser inte så tokigt ut från luften det heller.
Kvällen skulle spenderas på ett dansgolv men det här gänget var lite för trött för det så vi somna i vår vagn istället. Efter en och annan bra diskussion.

Och i och med detta kan vi nu kalla oss för äkta turister!

tisdag 14 maj 2013

Köpenhamns zoo

Torsdagen började med att vi konstaterade att de e helgdag o de mesta är stängt. Efter ett ihärdigt googlade kom vi i alla fall fram till att zoo har öppet. En tanke som tydligen också hade slagit de flesta av Köpenhamns barnfamiljer...
Vi hade alla tagit reda på ett djur som vi absolut ville se innan vi gick därifrån och innan regnet skulle börja falla. Himlen var oroväckande mörk stundvis nämligen.
Björn hade överraskande nog valt isbjörnen, vi stod säkert närmare en halv timme och kollade på dem från olika vinklar. Vi hade dessutom förmånen att se då de matar dem. Hästhuvud och hästkött. Mumsigt värre tyckte de. 


Hade suveränt sällskap.
Det fanns en babyelefant i elefantflocken. Född nu i början av året. Hur söt so helst. Var roligt att se hur flocken hela tiden såg till att den inte hamnade ytters den skulle vara i mitten strax bredvid sin mamma.

Vid det här laget var både Ica och jag vrålhungriga så vi gick till zoocafet. Fick allmänt dålig betjäning och blev så där halvt mätta. Men vi fick nu gratis kalle ankor i alla fall, alltid någonting.

Stundvisst upplevde dock en del att det där med zoo kanske inte är så spännande trots allt. 

Min zoo dag blev i alla fall fulländad då ja fick se girafferna. Aldrig sett förut men ett av mina absoluta favoritdjur, synd att man inte kan ha dem som husdjur. (Björn ha tagit bilden)

Slutligen hittade vi även zebrorna som vi sökt och en mycket lycklig Ica.

Resten av kvällen hängde vi i parken vid vattenfallet. Filosoferade över livet och konstaterade att egentligen har man det nog rätt bra. Det är bara det att man inte förstår att uppskatta det alla gånger.

När solen småningom började gå ner fortsatte vi vårt parkhängas i gungmattorna. Längtar efter att komma hem och hänga upp min egen. 

Avslutade kvällen på en mysig restaurang, totalt fel klädda och småtrötta men lite lyckligare igen.

söndag 12 maj 2013

Köpenhamns akvarium och Ica

När föreläsningarna äntligen var slut på onsdagen och fyra dagar av ledighet stod för dörren dansade jag formligen ut ur skolan. Orsaken till det var ju kanske en annan än ledigheten direkt i sig men livet kändes just då väldigt bra. Fixade upp i baracken på nolltid och kämpade mot klockan. För mycket att göra o för lite tid kändes det som. Tog metron ut till flygfältet för att hämta en saknad vän. Men som alltid var ja ju lite i för god tid så passade på att ta en runda via Köpenhamns akvarium tillsammans med mitt sällskap istället för att sitta i terminalen och vänta. Detta har inget samband med att vi steg av en hållplats för tidigt...
Tittade på sjöfåglar och andra exotiska fiskar så som gös och gäddor...

Hittade en alligatorsköldpadda som såg rätt kul ut. Lite trist verkade den dock rörde sig inte ur fläcken.

Akvarierna var lite större än de på Sea Life om man säger som så.Maffigt. Man skulle ha kunnat ståt och begrunda fiskarna i en hel evighet.Men vi hade lite dåligt med tid för det.Kom in en timme innan de stängde så

Favoriten var som alltid korallreven. De är verkligen magiska. En dag skall jag ännu se ett rev på riktigt. 

Och sedan slutligen hämtade vi upp Ica på flygplatsen och de sura minerna var verkligen få. Har saknat den tjejen som bara vad. Resten av kvällen ägnade vi åt sådant som vi är bäst på. Att bara hänga, kolla vad som hänt i de andras liv och äta.


lördag 11 maj 2013

De första dagarna i Köpenhamn

De första dagarna i Köpenhamn har spenderats med rätt så varierande program. På söndagen besökte jag Köpenhamns museum, som för tillfället hade en utställning som behandlade Köpenhamns alla olika invånare som kommit och gått under åren. Några som stanna kvar och andra som bara för en stund har vistats i staden
Har konstaterat att posten här också är röd, som i Norge

Passade på att besöka en loppmarknad som ordnades här i stan. Så typiskt köpenhamnskt som det kan bli fick jag höra. Själv kom jag inte hem med någonting men en del av gänget gjorde riktigt fina fynd.

Så har jag ätit typ världens godaste sorbet under tiden som jag väntade på att tvätten skulle bli klar. Fick senare höra mindre trevliga storyn som glassen så ha inte vågat mig dit igen men håll utkik efter PARADIS när ni e i Köpenhamn nästa gång de har sorbet som gör ingen besviken.

Och under allt för många dar var detta vår enda ljuskälla. Det blir lite jobbigt i längden att bo fyra studiekompisar ihop utan tillgång till vatten eller el. Det är ett verkligt test kan jag lova.

Och jag har nog aldrig tvivlat så mycket som då om det här med att bo i en husvagnslikande grej en månad är en bra ide.