Visar inlägg med etikett nordplus. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett nordplus. Visa alla inlägg

måndag 3 juni 2013

Dansk mat

Hade förmånen att bli bjudna på mat hos Charlie här om dagen. Äkta dansk mat med inspiration från årets alla olika årstider stod på meny. Blev en salig blandning matupplevelser, skönt sällskap och bra diskussionen. Trots att jag var mycket trött och helst av allt skulle ha stannat i sängen. Måste säga att det här med de olika matkulturerna är någonting av det jag tyckt varit det roligaste under Nordplus projektet. Att se hur olika mat vi faktiskt äter trots att vi alla uppfattar att vi bor rätt nära varandra trots allt. 
Kvällens meny bestod av kokta potatisar, potatis stekta i socker, frikadeller, korv, rödkålssallad och inlagda grönsaker av olika slag. Det var vad jag åt. Dessutom fanns det både chips (något man tydligen har på julbordet) sås och någon annan form av kött. 
Till det fick vi en sallad bestående av kivi, vindruvor, valnötter och någonting annat som jag inte minns. Egentligen skall detta blandas i cremfrache men eftersom jag inte kan äta mjök hade jag förmånen att få en helt egenkomponerad. Mums!

Det samma gällde äppelpajen vi fick i efterrätt. 

Lägenheten hade i övrigt ett helt förtjusande trägolv. En dag skall jag ha ett sådant hemma hos mig med. 

torsdag 30 maj 2013

En dag på stan

En solig men blåsig dag tog vi kanalbåten ut till tre kronor, en fästning belägen strax ytter om Köpenhamn, byggd för att skydda den kungliga huvudstaden vid krigstider. Lite likt Sveaborg, fast mycket mindre
Jag kickade över till Sverige och kollade in Öresundsbron.

Vandrade omkring i gångarna, hitta mörka hållor, skrämmande bilder och saltsten i massor. Man hade gjort en guidning genom gångarna genom att man med ficklampa skulle lysa runt och då ljuset träffade vissa bestämda platser dök det upp en story med mängder av ljud från tomma intet. Lär ska vara väldigt populärt bland barnen. Själv var jag livrädd.
 Vid ett tillfälle funderade jag dock om det är riktigt tryggt att faktiskt vandra på här då man nu som då stötte på en skyllt av en dödsskalle. 

Efter ett tag tog vi kanalbåten vidare, plockade upp norrmännen på vägen och tog oss en titt på den lilla sjöjungfrun. De e ju så där man har ju lixom inte varit i Köpenhamn ifall man inte sett den. (Tror för övrigt att jag börjar ha alla "måste-se" saker avprickade nu,känns ju lagom skönt)

Efter det vandrade vi vidare tillsammans med vår Guide, Anne (en av nordplusarna). Hon vet ofantligt mycket om Köpenhamn. Vi tog oss en närmare titt på den anglosaxiska kyrkan

Gick in på ett militärområdet, som i sig själv är helt självförsörjande. Skulle fungera som den andra utposten ifall tre kronor skulle bli besegrad.Ungefär i det här skedet skuffade någon ner mig för branten vilket resulterade i ett par mindre rena byxor...

Kollade in lite soldatbostäder. Konstaterade att jag inte skulle ha någonting emot att bo i en av dem 

Och så kollade vi in var kungafamiljen bor,Amalienborg. Drottningen och prinsen var borta men kronprinsparet var hemma. Inte så tokigt hem det heller. Finns fyra likadana hus (eller det var tanken, på riktigt är det inte så) där olika medlemmar av den danska kungafamiljen bor. 

Dagen avslutades med lite mera kanalbåt och kanalhäng i Christianshavn. Inte illa för en helt vanlig torsdag (23.5)


fredag 24 maj 2013

Nationalmuseet i Danmark

Den ursprungliga planen var egentligen att vi skulle ha tillbringat de senaste dagarna boende i ett tält ute på en ö i den danska skärgården. Nu ville inte riktigt vädret med oss, låste upp till storm så ingen av färjorna skulle ha gått som vi skulle ha behövt ta så istället blev det en dag på nationalmuseet. Inte helt tokigt det heller. 
De hade en enorm utställning om vikingatiden. Vikingar är någonting som är rätt stort här i Danmark har jag fått lära mig.Kollade in lite olika runstenar.

Museet är för övrigt enormt. Man orkar inte engagera sig i alla utställningar på en dag. 

Vi gick på utställningarna om Danmarks historia, främst

Efter ett tag fick vi dock nog av allt yras. För hur man än gör det så när 20 personer skall komma överens om vad som skall ske och vart man skall gå blir det ett och annat yras så tillslut satt vi bara på en trappa. Kollade in människorna som gick förbi och funderade när det var dags för mat. Vilket vi nog slutligen fick också på ett pub, där man kunde sitta ute under tak med värmelampor rätt mysigt då regnet öste ner. Om man inte skulle ha frusit så in i norden då vill säga.


Bonus info: När vi skulle ta oss till metro hade höll en gumma på att bli mellan dörrarna, ett par killar drog bort henne men konsekvenserna av det blev att dörrarna till tåget inte gick fast och det bara fortsatte att strömma in människor. Blev lite klaustrofobiskt där vid ett tillfälle. 


måndag 20 maj 2013

Köpenhamns carneval

Lördagen började med ovanligt tidig väckning för att vara denna vagn. Det rådde en viss frustration över det faktum att vi inte slipper in och tvätta eller duscha under de närmaste dagarna. Samtidigt som vi hade lite för många nycklar på villovägar för att det skulle vara bra. Nyckelproblemet löste sig till slut och vi drog i väg på Köpenhamns carneval för att muntra upp stämningen lite gran. (det andra problemet fixade sig idag)
Sambarytmer och halvnaket en lördags förmiddag visade sig få de flesta på gott humör. Gänget under var min favorit de lyckades göra en show av det hela, de dansade inte bara runt som många av de andra skolorna gjorde.  

Gjorde ett besök in i Disney butiken, lär för övrigt vara en enda Disney butiken i Norden. Hyllor fyllda av prinsessklänningar, mjukisdjur och handdukar. Fint ställe. Somliga av oss var dock lite besvikna då de lämnade butiken och kom med en butter kommentar " hmp, den e ju gjord för barn".  

Efter det kollade vi in lite mer samba dansade människor och njöt av solen. Hittade en spraymålare som vi stod och begrundade en god stund. Köpenhamns gator är fyllda av olika gatukonstnären en del målar, andra utklädda i guld och de tredje som clowner. 

Vi var in i en butik fylld av spel. Hittade ett schackspel där pjäserna var formade som Nalle Puh figurer.   

Och så tog vi en sallad på Hilimili, bra sallader till billiga priser. Det är bland det märkligaste med att bo i Köpenhamn jag blir gång på gång överraska över hur billigt det är att äta ute. Men sen kommer  jag ju direkt från Norge också vilket kan ha en viss betydelse men i alla fall maten ute i Finland är nog inte speciellt billig den heller.


Resten av lördagens ljusa timmar hängde i i parken, njöt av solskenet och bättrade på brännan. 

Dyngets mörka timmar spenderade vi med att hitta rätt bland metron och tågen för att ta oss till en av NP:sarna för att kolla in eurovisionen och vilken kväll det nu sen blev av det. Danmark van och allt. Var rätt bra stämning på stan efter det kan jag lova och låten den är ju nog rätt söt.



söndag 19 maj 2013

Veckan i Iphonebilder

Metrotågen körs helt automatiskt här (har ingen aning om hur det är där hemma, åker allt för lite metro för det) resultatet av det är att man kan sitta längst fram vid fönstren och bara se landskapen flyga förbi en. Börjar i övrigt få flyt på det här med hur metron fungerar här, vet vilken som far åt vilket håll. Lite småstolt över det faktumet om jag skall vara ärlig
Har kommit rätt bra igång med löpningen här i Köpenhamn också, första veckan gick trög men nu börjar det gå på rutin igen. Men sen har man ju rätt bra miljö att springa i också. Jag menar hur många kan springa förbi elefanter och flamingos? Skulle bara behöva ett par nya löpskor, de jag springer i nu tycker mina vader inte alls om. Någon som har några bra tips? Skulle inte vilja lägga ut en massa pengar på några som sen ändå inte passar mina fötter

Har även spenderat två av veckans dagar på praktik. Intressanta upplevelser. Lite svårt att förstå vad barnen alltid vill men för det mesta går det bra. har byggt med magnetklossar, lekt med pet shops och byggt tågbana. Min absoluta favorit. Hittade en båt som jag aldrig sett förut. Har en känsla av att en sådan kommer att få flytta in hos mig...


I övrigt har vädret varit exemplarsikt så gott som hela tiden (Bort sett från idag då regnet öser ner och åskan mullrar i bakgrunden ibland, eller ja tisdag regnade det också) Men vem klagar liksom om man har över 30 grader varmt i solen?

Kan inte sluta att beundra alla träd som blommar här. Det är bara så fina allihopa. Hälften har jag inte sett tidigare och andra känner jag igen. Men alla blommande träd ger verkligen staden en helt annan känsla. Det finns hopp och liv på ett helt annat sätt än där hemma där det mesta är grått och deprimerande.Dessutom blommar syrenerna!

I fredags hade vi vår internationella fest här och vissa av länderna hade ju lite större flaggor än de andra


lördag 11 maj 2013

De första dagarna i Köpenhamn

De första dagarna i Köpenhamn har spenderats med rätt så varierande program. På söndagen besökte jag Köpenhamns museum, som för tillfället hade en utställning som behandlade Köpenhamns alla olika invånare som kommit och gått under åren. Några som stanna kvar och andra som bara för en stund har vistats i staden
Har konstaterat att posten här också är röd, som i Norge

Passade på att besöka en loppmarknad som ordnades här i stan. Så typiskt köpenhamnskt som det kan bli fick jag höra. Själv kom jag inte hem med någonting men en del av gänget gjorde riktigt fina fynd.

Så har jag ätit typ världens godaste sorbet under tiden som jag väntade på att tvätten skulle bli klar. Fick senare höra mindre trevliga storyn som glassen så ha inte vågat mig dit igen men håll utkik efter PARADIS när ni e i Köpenhamn nästa gång de har sorbet som gör ingen besviken.

Och under allt för många dar var detta vår enda ljuskälla. Det blir lite jobbigt i längden att bo fyra studiekompisar ihop utan tillgång till vatten eller el. Det är ett verkligt test kan jag lova.

Och jag har nog aldrig tvivlat så mycket som då om det här med att bo i en husvagnslikande grej en månad är en bra ide. 

Påväg igen

Nåja nu ha fått nätet att fungera här helt bra igen (efter en vecka) så nu kan de bi fart på bloggande igen. Få se förra fredagen lämnade vi Horten och Norge för den här gången. Packade ihop våra saker och steg först på bussen till Holmestranden o därifrån tåget mot Oslo. För att sedan hoppa på båten mot Köpenhamn.
Vi hade egentligen inga direkta planer för vad vi skulle hitta på, på båten så vi bokade bord på ett biffställe. Åt en förrätt med Friterad mozzarella och jätteräkor. 

Någon annan beställde in en halv hummer.

Till huvudrätt blev de biff med franska, helt okej men jag hade förväntat mig lite mera med tanke på att de trots allt var specialiserade på just biff.

För övrigt visade sig det sig vara rätt svårt att få in mjölkfri mat. Till förrätten kom såsen med fast till biffen glömde de min sås och så hade de inga efterrätter jag egentligen kunde äta så jag fick en specialare. Kokossorbet. Inte allt för illa.

Den återstående tiden av resan ägnade vi åt att vandra runt på båten, leka i bollhavet (pedagogiskt syfte så vi vet vad barnen talar om då de har varit i ett bollhav) och spela kort. 

Samtidigt som jag satt och räknade timmarna tills vi skulle ha fast mark under fötterna igen!

torsdag 9 maj 2013

Vappen och första maj

De finska NP samlades här på Ollebaken för att fira Vapp vi hade hört om att det skulle vara värsta festen vid tekniska och förberede oss för det. Vissa sig att de inte stämde dock så en del av oss drog vidare och andra stannade kvar. 
Vi stannade, dansade, skrattade och talade bort en hel natt.Känslan då man går och lägger sig samtidigt som solen stiger upp är alltid lite extra, speciellt så här års. 
Priset om kvällens snyggaste gick självfallet till Björn. 

Första maj firade vi med att steka munkar. Hittade ett recept med bakpulvermunkar. Blev riktigt gott.Vi var dock lite osäkra på hur länge de skulle vara i för att bli färdiga.

Resultatet blev i alla fall bra och vi var nöjda, så nöjda att vi tom hissade våra finska flaggor. bara för att fira

Så hittade vi visdomsord i Snappel 

Vi måste ju fira första maj på traditionellt viss så vi tog fram grillen

och tömde kylskåpet på allt som man kunde tänkas grilla. Blev en salig blandning.

Efter ett tag fick i sällskap av grannarna som höll på att gräva ett trädgårdsland på tomten bredvid. Vår huskompis var rätt övertygad om att de inte skulle odla morötter...

Och så kom Björn äntligen ut ur skåpet efter att ha gömt sig där tillsammans med vår huskompis....