söndag 22 april 2012

Det finns en särskild plats i helvete för kvinnor som inte hjälper varandra

Tänk hur mycket det finns omkring oss som vi verkligen tror att är på ett visst sätt och att man precis förstår varför allt är som det är.
Men sen läser man en bok ingen och så känns allt det där självklara inte riktigt lika självklart längre och plötsligt har man en förklaring till varför saker verkligen är som det är.
Jag insåg att jag borde ha läst den här boken för länge sen.  Då skulle jag på ett bättre sätt ha förstått det samhälle jag flyttade till för tre år sedan. Jag skulle ha fattat varför valen är så olika och varför man prioriterar olika saker. Men nu gjorde ja ju inte de och som alltid får man konstatera att det är lätt att vara efterklok.
Boken är så feministisk den kan bli, tar upp skillnader mellan de båda könen och fördomar och samhällsproblem man som kvinna stöter på. Boken behandlar egentligen Sverige men jag tvivlar på att skillnaderna är mindre i Finland. Intressanta upptäckter bjuder boken i alla fall på o ja skulle minst sagt rekommendera den till alla! Både kvinnor och män!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar