måndag 15 oktober 2012

Det där med böcker.

Vet ni krisen då man har två böcker och den ena av dem vill man bara fortsätta och fortsätta läsa. För den känns så jäkla bra för stunden. Sen har man den där andra, den där tentboken som i sig oxå inte är allt för tokig. Men det är inte på långa vägar samma sak. Men man borde läsa den. För att klara av tenten sen.

Problemet är ju bara det att man kommer inte att kunna koncentrera sig på tentboken så länge den andra boken ligger där bredvid och ser inbjudande ut. Man kommer att läsa snabbt. Allt för snabbt i tentboken. Bara för att kunna ta över den andra. Resultatet vet vi alla. 

Man kommer inte att minnas en sida av det man läst egentligen. Man kommer att sitta o sucka vid tenten och fundera varför läste jag inte mera? Varför läste jag inte bättre? Varför måste jag börja med den där andra boken just före tenten?

Så egentligen gör jag ju mig själv en tjänst ifall jag läser klart den andra först? Då kan jag ju koncentrera mig på tenten sen. O det är ju bara drygt hundra sidor. Jag hittar ju dessutom kanske det där perfekta stället att ha som högläsning till tal och samtal samtidigt.  O sen kan jag ju koncentrera mig på tentboken till hundra procent. Eller?

Varför skall man alla falla för fel saker? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar