måndag 6 januari 2014

2013

Årslistan 2013

2013 år ohjälpligen slut så jag tänkte det är dags att sammanfatta året som gått och sedan ställa in siktet på nya mål!
Gjorde du något 2013 som du aldrig gjort förut? Om jag gjorde! Massor, jag bodde utomlands halva året, det i säg räcker!
Genomdrev du någon stor förändring? Jag valde att bo tillsammans med en massa olika människor under året. Bland annat dessa två, Madde och Noora
Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Nej, inte vänner, men nog en och annan bekant. Trots det har det varit extremt mycket prat om barn i vänskapskretsen.  
Vilket datum från år 2013 kommer du alltid att minnas? 9.6 dagen då jag återvände hem till Finland, kramade om Fred och insåg att min nordplusperiod verkligen var slut på riktigt nu. 
Vilka länder besökte du? Sverige, Norge, Danmark och Estland. 
Bästa köpet? Min telefon! Jag må vara en materialist på den fronten men den har gjort mitt liv sju gånger enklare.
Gjorde någonting dig riktigt glad? Allt häng tillsammans med vänner och familj och Freds svansviftande då man kommer. Och kärleken. 
Saknar du något från år 2013 som du vill ha år 2014? En lampa vid sägen så jag skulle ha kunnat läsa innan jag somnar. Bättre ordning på mitt skrivbord så jag verkligen skulle kunna studera där utan att först måsts städa
Vad önskar du att du gjort mer? Strövat omkring i skogen med Fred. 
Vad önskar du att du gjort mindre? hängt på FB
Favoritprogram på TV? Jag har kollat ovanligt lite tv för att vara mig i år. Men ett och annat avsnitt serie via nätet har det blivit både how-i-met-your-mother och new girl
Bästa boken du läste i år? Har nästan inte läst något vettigt alls i år. Mest kärleksromaner för att tömma huvudet emellan. 
Vad var din största framgång på jobbet 2013? Tja studiemässigt har det väl gått rätt bra. Genomdrev studier på såväl norska som danska i våras det är jag lite stolt över. Då jag inte kunde ett ord av språken innan. Annars är jag väl för tillfället rätt nöjd över faktumet att jag lyckas driva mina pedagogikstudier framåt samtidigt som jag läser historia på distans. 
Din största framgång på det privata planet? Att lyckas fördela tiden så jag hunnit vara med alla lite. Samtidigt som jag planerat om så att jag kunnat stanna längre stunder i gången. 
Största misstaget?  Att jag inte förstod hur skadad min vad var, utan fortsatte att springa trots det. 
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Gladare! Har känt mig som en mycket nöjdare människa 2013 jämfört med 2012. Men tror 2014 kommer bli minst lika bra. 
Vad spenderade du mest pengar på? Mat och hyra.
Något du önskade dig och fick? Ja. Ett ja för nordplussmedverkan.
Något du önskade dig och inte fick? Massor, men inga större förluster bara att pröva på nytt och se ifall det lyckas nästa gång. 
Vad gjorde du på din födelsedag 2013? Jobbade, men följande dag firade jag tillsammans med bland annat dessa. 
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Att alla avstånd inte alltid skulle känts så långa. 
Vad fick dig att må bra? Fred, Familj och vänner. Att få springa. Att se nya platser. 
Vem saknade du? Fred under hela våren!
De bästa nya människorna du träffade? Mina Nordplus studiekamrater.

Mest stolt över? Alla de beslut jag tagit på det privata planet, som på ett eller annat sätt förändrat mitt liv.
Vad tänker du göra annorlunda nästa år? I år skall jag satsa mera tid på de ting som gör mig gladare som människa. Jag skall spendera tid med mina vänner och Björn, satsa mer på löpningen och göra Fred glad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar