tisdag 1 januari 2013

2012

Januari

Var en allmänt upp och ner vänd månad. Fick inte egentligen speciellt mycket vettigt uträttat. Men jag åkte tåg. Pendlade mellan Vasa-mamma och pappa- Åbo. 

Var på inflyttningsfest och hade dille på att baka  semlor. 

Februari

Var verkligen händelseras månad. Fick oerhört mycket gjort då. NK hade årsfest och vi bjöd in nylänningar både från Åbo och Helsingfors. Ett lyckat veckoslut. 
Därpå följande veckoslut var det sommarsitz för hela slanten som gällde vi klädde oss sommarfint och dansade natten lång. Samtidigt som det var smällkallt där ute. 

Och så var det ju fastlaskiainen. 

Däremellan samlade jag ihop oerhört många studiepoäng och Fred drog med en jäklig ögoninflammation som  inte ville ge med sig. 


Mars

Var promenadernas månad. Traskade omkring i halva Vasa ibland ensam och ibland tillsammans med någon skön person. Samtidigt som vi löste alla världens problem. Där emellan var det mycket frustration över studierna. Var en riktigt bergodalmånad. 
Höjdpunkten var nog ändå pampas och allt härjas under den veckan. Så som styrelsebytarmiddag, pre-pampas och pampasnationaldag förstås. Bästa stämningen i stan. 

April

April bestod till stor del av att få så mycket som möjligt undanfixat i skolan, både vad gällde uppsatser och kandin. Stressade verkligen över det.Men ett besök till Replot han jag med. Känns som något som är värt att se då man ändå bott nästan tre år i Österbotten. 
Sen firades det ju påsk, avskedsmiddagar och en massa andra Vasa farväl. Jag lyckade oxå ha en produktiv bakmånad. Fixade såväl macroner som äppelbullar. 
o så var jag onödigt mycket sjuk och hängig. Allmänt trött. 

Maj

Flyttade jag ner för sommaren till mamma och pappa igen. Bojkottade wappen o firade hemma i soffan med munkar och cokis. Kollade en del på ishockey och spanade efter vårtäcken. Allt tydde ännu här på att det skulle bli en fin sommar. Jag lyckades ju tom bränna mig rejält på axlarna. 
Överraskade mamma med en morsdagskaka. 
Min yngsta bror blev torr bakom ena örat (= blev konfirmerad). 
och så kom jag igång med springandet. 

Juni

Då ja så här i efterhand tänkte tillbaka på sommaren kändes det som jag inte han med speciellt mycket. Men då ja  kollar igenom mina inlägg (vilket ju e klart färre än annars men i alla fall) och bilder känns det som att de trots allt kanske inte var en så dum sommar.
Jag fick en god ide om att de vore roligt att odla någonting själv som man sedan kunde skörda och äta. Tja kan ju avslöja att de inte gick så där super bra. Men ett par rädisor och lite sallad blev det. 
Andra veckoslutet i Juni gjorde vi popkalaset i ösregnet. Inte så där supermysigt men vilka minnen. Jag var övertrött sedan min visit i Vasa, syrran var på toppenhumör efter att ha fixat ledigt från jobbet och sällskapet var bra. Vad mera kan man egentligen begära?
O ja sen firades det midsommar förstås. Jobbade alla dagar men en hel del god mat lyckades jag ändå få i mig. Och vädret var ju verkligen det bästa på länge för att vara midsommarafton. Hoppet om en fin sommaar verkligen blomstrade. (tur att de nog gjorde det någon gång!)

Juli

Juli känns som månaden då jag mest  av allt bara jobbade och jobbade. Men tydligen han jag med en hel del under den månaden oxå om inte allt som jag önskat men en del. Bland annat spenderade jag en dag i Tallin tillsamman med Akis. Njöt av sol, värme och lite shopping. Hur bra som helst hade vi det.
Och så följde det ju en hel del med sommartraditioner som Raseborgsteater, Skärgårdsteatern, besöka skutor och utställningar. En snabbvisit till Åbo han jag oxå med o träffa ett par verkligt saknade vänner.
Mot slutet av månaden blev det till och med så varmt att den här familjen kunde bege sig iväg för en heldag på stranden. Det ni.

Augusti

Flyttade jag slutligen till Jeppis och lämnade Vasa med viss fasa. Var lite sur över att livet blivit just så och det mesta kändes lite orättvist. Njöt i alla fall av den sista sommarvärmen som slutligen dök upp. Jag hänge oxå ett helt veckoslut med dessa filurer. Sköna typer båda två. 
Och så var jag besatt av såväl Brunbergs godis som grynost. Kan än idag inte förstå kombinationen. 

September

Drog skolan igång på allvar. Hade höga förväntningar, så här i efterhand kan ja ju konstatera att den del stämde o en del int.Jag lärde i alla fall känna en hel hög med bra och trevliga människor. Det ordnades i alla fall gulisintagning. 
En hel del tid tillbringades på balkongen efter att jag gjort den fredvänlig (sörjer lite inombords att jag inte kommer att kunna njuta av morgonte på den i vår)
Och så hängde jag mycket med dessa personer. Bra typer allihop. Ett säkert kort då man vill ha roligt.
I övrigt kan man säga att september lite var av besökens månad. Hade först familjen på besök, sedan en fin Nora och sedan en lika fin Bianca. Ja och så tillbringade jag väldigt mycket tid med att få tag på först en spis och sedan ett kylskåp. Ni skall veta leveranserna är väldigt långsamma så här upp i landet.

Oktober

Var en verkligt bra månad. Jag hade kommit över den värsta irritationen över att ha "måst" flytta till Jeppis och ägnade mer tid åt att ha roligt än att sörja. Jag gick på två olika sitsar som var på helt olika nivåer. Behöver jag tillägga att den ena var i Vasa och den andra i ja Jeppis.
Så hade jag en vecka praktik, min enda under hela första året. Så föll det snö. Lite oväntat och alldeles för tidigt. 
Därtill han jag med teater Paddigton, ett antal tenter och en hel del häng med trevliga typer. 

November

Var månaden som till största del kretsade kring mat. Det bakades lussekatter, pannkaka och så det stora pepparkaksbaket.   
Så var jag allmänt flunsig, klagade över vädret ( förstår int hur ni står ut!) spenderade ovanligt mycket tid med att kolla på film. Längtade efter jullov (som sedan kom allt för snabbt) men lyckades ändå få undan de mesta skoljobben innan det. Och ja sen kollade jag Sagan om ringen trilogin för första gången vilket väckte en enorm uppståndelse (är tydligen en film man inte borde ha missat).

December

Började med en enorm frustration över vintern och kylan. Kändes inte riktigt okej att vintern kom så snabbt och att snön sedan började smälta passligt till nyår. 
I övrigt kan ja väl konstatera att jag mest jobbat i december, fixat med julförberedelser o hängt med bra typer. Spelat alias så jag varit hes följande dag men konstaterat att kvällen före var så rolig så de gjord int så mycket. 
Fick en allmän känsla av att allt inte behöver vara dåligt i Jeppis heller saker är ju nog lite vad man gör dem till oxå. 

Nu ser jag frammemot ett år som kommer att bestå av helt andra saker, helt nya erfarenheter och nya lärdomar. Men framför allt skall jag fortsätta att ha lika roligt. 

onsdag 26 december 2012

God jul till er alla

Då börjar den här julen gå  mot sitt slut igen. Bara att konstatera.Men vi går i alla fall mot ljusare tider. dagarna blir bara ljusare och ljusare (även om det inte märks speciellt bra ännu men snart!)
Hoppas ni haft en riktigt skön jul, för det har i alla fall jag haft. Har hunnit umgås med familjen, spelat spel, skotat snö, läst ur ett par böcker och ätit lite för många gröna kulor.
Nu står det två dagar jobb på schemat, veckoslut och sedan nyår. Spännande tider hör ni.

onsdag 19 december 2012

Känslan då du kommer hem tycker att det känns varmt och kollar på termometern, som visar 16,1 någonstans gick det fel.

söndag 16 december 2012

Julförberedelser



Som sagt blir det mest jobb för tillfälle men lite julförberedelser ha jag hunnit med i veckan o. Bakade schackrutor i måndags och julstjärnor idag till kaffet. 

lördag 15 december 2012

Om att bryta mönster

Jag har lite till mig själv gett som nyårslöfte ( jo jag vet de är två veckor dit ännu men de gäller ju att vara ute i tid annars kanske man missar det!) att bryta gamla mönster. Ni vet saker som man gör så automatiskt att man inte mera reflekterar över de. Som att jag alltid börjar med att köpa frukt och yoghurt då jag handlar istället för att ta varorna i den ordning som de kommer. Så jag gjorde ett slag för saken här om dagen och köpte labellos vitamin shake istället för hydro care.
Jag är dock inte helt övertygad om att jag tycker om det labellot men de va ju ett steg i rätt riktning i alla fall!

torsdag 13 december 2012

Om jag behöver ett par riktigt varma vinterstövlar, vad skall jag då köpa?
O jo de får gärna se snygga ut oxå.

måndag 10 december 2012

Kvällens program

består av pepparkaksbak och julkortsskrivning. Min yngsta bror fixar playlist. Hittills ha vi lyssnat på:



Juligt värre

lördag 8 december 2012

Årets sista tent skriven, visserligen en hemtent men i alla fall. Nu har jag inga jobbiga dedliner kvar i december. Perfekt.

fredag 7 december 2012

En dag skall jag ha en egen bastu, så ja kan basta exakt hur mycket jag själv vill och när jag vill. Tills vidare få ja dock nöja mig med mammas och pappas bastu men ack vilken njutning sen.

torsdag 6 december 2012

Jag har tagit jullov ( eller ja iaf nästan) åkt 600 km söderut och njuter av värmen ( för att överdriva lite). Umgås med familjen, skriver på tent och bökar i snön med hundarna och bröderna.

tisdag 4 december 2012

Snö

Det har kommit nästan 20 cm med snö här idag. (börjar snart misstänka att ja bor i lappland) Så jag lurade med mig två klasskompisar, tog med mig Fred och sedan ockuperade vi gräsmattan. Fred var överlycklig. Pompade runt likt en känguru efter bollen vi kastade.
Sedan dess har han sovit, typ. (bortsett från att han haft livet av tre nallar.)

Bortsett från det ha jag försökt läsa på tent ( gått sämre än sämst, ingen motivation och ingen koncentration kvar) Skall i alla fall göra ett försök i morgon o sedan blir det att packa ihop grejerna igen och sticka söderut (ryktet går dock att de e lika mycket snö där ner om int mera...)

söndag 2 december 2012

Regrediera

Jag vet inte riktigt vad det är men jag tror Fred ha regrediera till valpstadiet igen.

Allt skall tuggas på, allt skall undersökas i minsta detalj och helst skall man skälla lite på det också. Som tvättmedlet jag köpet, tydligen är det en väldigt farlig flaska. Eller tidningarna i papperskorgen. Eller strumporna som hänger på tork. Jag tror ni fattar.

För att inte tala om att matte skulle försvinna. Jag går till sovrummet han sitter i köket och ylar för att jag har gömt mig. Han kommer inte ihåg att han kan komma efter.

Kanske har det med kylan att göra. Vågar inte vara så länge ute med honom då kvicksilvret har sjunkit under -20 strecket.

Eller så e de all rök.

På tal om vinter

Jag vet int riktigt om jag tycker om det här att de går +2 till -17 så där bara.

lördag 1 december 2012

Finns bara ett ord för den här helgen. Spontant. Next up Vasa!

torsdag 29 november 2012

Ungefär det samma?

Att sortera papper e ju ungefär det samma som att läsa till tent. Visst kan vi säga så. Eller att sortera strumpbyxor?

Fred och tröjan

Jag vet inte med det går förvånansvärt smidigt att få tröjan på Fred i år. Kanske han ha insett dess funktion. Får nu se hur länge det håller i sig.

(o jo bilden är från ifjol så där mycket snö har vi verkligen inte här. e barbake)

onsdag 28 november 2012

Dagen i ett nötskal

Kom just hem från styrelsebytar middag. Har gått med i styrelsen för studentföreningen här i Jeppis. (Man kan ju int klaga om man heller inte gör någonting åt saken!) Tog på mig en rätt liten roll denna gång dock med tanke på att ja kommer att vara borta hel våren så. I övrigt har jag varit på analys av mumin och läst igenom materialet vi har till musiktenten. Några uppgifter till o så får jag vara klar för den här kvällen. 

tisdag 27 november 2012

Mitt synthproblem ser i övrigt ut att ha löst sig. Tack vare en god vän och trogen bloggläsare!
Ibland känns det som att jag verkligen bor på exakt fel ställen vid exakt fel tidpunkter.
Brukar det faktiskt vara så här mörk hela tiden? Eller har jag bara förträngt det?

måndag 26 november 2012

Om att vippa på stolen.

Sitter längst bak i datasalen fullt upptagen med att prata med bordsgrannarna. Någon av dem varnar mig att ja inte borde vippa så där mycket på stolen men ja försäkrar d om att jag har full koll på situationen. Tills det hörs ett brak o jag ramlar i batteriet och stolen slår i golvet. Det var ju det där med full kontroll över saker.
Så nu har jag ett mycket vackert blåmärke rakt över hela ryggen. Kanske man skulle tro på vad folk säger till en någon gång emellan.

Det stora pepparkaksinlägget

Som en del av det stora pepparkakstestet konstaterade vi en i övrigt rätt trist dag att vi måste ju pröva på att göra egna pepparkakor de måste ju ändå bli de bästa. Eller? 
Ja vi fick ju då ihop en alldeles fin deg. (Lite mera mjöl i och den hade varit perfekt lixom.) Det blev en deg a´la Björn, Ica och Cecci.  
Så en mulen tordagkväll samlades vi en hög BI:are för att nå jakten på den perfekta pepparkakan. 
Det var full rulla i köket. 
Det blev både den ena och den andra sortens pepparkakor. Jag var löjligt förtjust i Hattifnattarna och Sniff. Jag är i övrigt bäst på att laga Sniffar. Lyckades redan på första försökte! 

O så garnera vi dem. Tyvärr räckte glasyren bara till hälften av kakorna och vi sörjde en liten stund över detta faktum. ( Egenligen tror jag att de flesta var rätt glada över det, för ingen skulle ha orkat garnera resten)

En som inte tog det allt för stressigt var Fred. Han var mest på jakt efter pepparkakssmulor och någon som kunde skrapa om honom en stund eller två. 

 Sa jag ren att Hattifnattarna var favoriter. Okej bra. Var redan rädd för att ni glömt det!
För de e ju lixom bara mycket coolare än hjärtan och stjärnor. 

 Det uppstod även litet av ett mysterium. Kort sagt kan man väl konstatera att det fans en Sniffsabotör bland oss. Vi har efterlysning och spaning på så månne den skyldiga inte åker fast snart!

Det stora pepparkaksbaket avslutades med glögg och pepparkakor (Överraskad?) och i ärlighetens namn vet jag inte ifall vår vetenskapliga undersökning gällande perfekta pepparkakor fortfarande pågår eller om det är ett avslutat kapitel. Det återstår att se!


söndag 25 november 2012

Bara för att jag har löst mitt bildproblem...

Ibland då vi har väldigt tråkigt i på föreläsningarna tar vi med kramdjur. Något som till exempel hände i torsdags.
Eller så int, ibland blir jag verkligen o fundera på vilken nivå jag studerar då vi får i uppdrag att till nästa föreläsning ta med ett kramdjur. Så i torsdag hade vi i med kramdjur till föreläsningen så vi skulle kunna jämföra dem med de andra kramdjuren. Min var störst! Och londonnallen e en rapare.

Freds lektips

Fred har kommit på en ny superlek. Allt man behöver e en rulle med toalettpapper.
Man smyger sig in på toaletten då matte inte ser, helst skall lampan oxå vara tänd. Annars e de allt för skrämmande. Sedan tar man tag i ändan av wc- pappret och  smyger ut, kollar efter ifall matte syns om int så springer man i full fart. Allt för att ta reda på hur mycket papper det finns i en rulle. Detta kan utmärkt göras ifall matte är allt för upptagen med datorn.

Matte e inte lika förtjust i leken kan tilläggas.

lördag 24 november 2012

Dagens sex


  • Hällt en kanna saft över mig då jag kom nyducshad och påkläd till köket. God morgon på er med!
  • Sprungit omkring på Loppisar i Jeppis. Kom hem med tre tavelramar och en biografi över Prinsessan Diana. Blir ett nytt försök i morgon
  • Hittade ett skrivbord jag blev väldigt kär i. Som skulle ha varit helt perfekt lixom!
  • Ätit god mat. Kocken hade chili och curry som baskryddor. Blev intressant men gott!
  • Kollat på ett hackig Ice Age film. Antingen kommer jag att bli tvungen att köpa en ny film eller så en ny paly station. 
  • Ätit lite för många popcorn och pepparkakor.
Bonusinfo 1: Freds älg är nu så gott som död. Den har inte ett enda ben mera!
Bonusinfo 2: jag har bilder på allt nästan (utom popcornen och saften!) men ja får ju som sagt int upp någo bilder.

onsdag 21 november 2012

Jag är btw i behov av en synth eller ett piano. Tips?
Vi har lagt pepparkakasdeg idag. Skall baka i morgon får se vad det blir till.

(försökte ladda upp en bild men det finns inget utrymme sägs det får se vad jag kan göra åt det!)

måndag 19 november 2012

Tro mig jag trivs verkligen med det jag studerar ( för tillfället) Men snälla hur skulle det vara ifall vi skulle kunna övergå till ett elektroniskt system för schema. Då skulle alla förändringar bli mycket lättare att förstå och man skulle få tag på det när som helst! Det skulle bespara mina morgonnerver mycket och mina studiekamrater!

söndag 18 november 2012

Produktiv söndag

Känns som att jag har en väldigt produktiv söndag bakom mig. Trots att jag inte gjort något vettigt före tolv. Men ja två uppsatser ha ja skrivit klart den tredje ha jag börja på. Varit på långpromenad med Fred. Läst hälften av materialet till Tal och Samtal. hmm kanske ja kan ta paus för idag nu. Gå ut med Fred och kolla ett avsnitt av solsidan. Jepp låter som en bra idé.

Om att tolka saker på olika sätt

Det där med att gå ut kan nog tolkas som att man går o sitter på balkongen en stund o spannar efter fåglar. Inte är det så viktigt att gå långt. Speciellt int nu då de småregnar, blåser och e allmänt vått. Vi kan ju spara det till solen lyser igen!

Matte e int lika säker!

lördag 17 november 2012

Saker man kan göra efter elva en fredakväll är till exempel att baka pankaka. O Gott blev det oxå.

torsdag 15 november 2012

Annat än bröd?

Om man kommer fram till att man typ inte kan äta något annat bröd än knäckebröd mera vad skall man då äta på morgonen? Förslag?

O som ni säkert förstår är det här ett stort bekymmer i min värld då jag älskar bröd.

Bra start på dagen här....

Hade verkligen en bra start på morgonen idag. Låste ut mig. Bingo lixom.
Väntade i en timmer på vaktmästaren för att få tag på en universalnyckel. För hon var ut o gå på långpromenad med sin hund. Som tur var hittade jag en karl som krattade gården som kunde ringa till henne så hon förstod att komma hemåt, suck. ( hade en klasskompis att ringa oxå men då svarade hon inte.) Så där allmänt undrat bara men vad är iden med arbetstider och en arbetstelefon då man aldrig ändå är anträffbar då ?

onsdag 14 november 2012

I övrigt kan jag tillägga att jag har tolv (12) föreläsningsdagar kvar. Sen får jag jullov.
Om jag väntar? OM

Normalt sett börjar så gott som alla människor först på svenska då vill prata med dig här i Jeppis. Men igår då mitt nya kylskåp kom började killen med att tala på finska. Inget speciellt med det egentligen. Det var bara det att jag indirekt hade förväntat mig att han skulle tala svenska med mig speciellt då han pratade svenska med sina vänner. Nåja nog om det.

måndag 12 november 2012

Pedagoger, pepparkakor och Sagan om ringen

Har verkligen fullt upp här. Med att se på filmerna om Sagan om ringen. Samtidigt som jag läser på tent, skriver om gamla pedagoger och funderar på tvåspråkighet hos barn. För att inte glömma det stora pepparkakstestet som är på gång. Jakten på de perfekta pepparkakorna till jul har börjat. (så långt leder Nyåkers) 

Ja det var ju det där med prioriteringar igen. 

söndag 11 november 2012

Så här farsdagen till ära tycker jag den här texten verkligen lämpar sig. 

Själv är jag i och för sig inte ett dugg bättre. Men jag skulle ha hunnit hem pappa och mamma ett par timmar den här helgen. Mest skulle jag ha suttit i en tågvagn och skumpat genom Finland. Samtidigt som högen med ogjorda uppgifter bara växer sig större. Åker hem på jullov istället. En hel månad så kanske det kompenserar lite?

Kram Pappa. 

torsdag 8 november 2012

Uch vad di här dagarna rullar på snabbt nu. Hinner inte riktigt med. Går mest på föreläsningar, kommer hem går ut o gå o somnar sedan på soffan. Alt. e ja riktigt duktig o tar en kopp te tillsammans med någon. I övrigt har jag gått in för mina vinter rutiner helt på fullt allvar.

måndag 5 november 2012

Dagens saldo

Jag  har haft ett grymt sug efter lussekatter ända sen ja kom upp från praktiken. Fråga mig inte varför. Men mina vänner sa att man kan int baka lussekatter först efter Halloweeen helgen. Sagt o gjort. 

Så efter teorier om ruttna ägg, intressanta språkmissförstånd ( börjar tycka att de här med språk e sjukt spännande e helt inne på de!) och en elvisp fattigare (potentiell julklapp, mamma?)var vi slutligen 26 lussekatter rikare. (receptet lovade 45) Inte helt nöjda, men de ger oss bara en orsak att baka på nytt.


Tillägg ett Fred mår nu nog helt bra. Lite mer lätt retlig än annars men i övrigt bra.(alt. e matte bara lite mer upp i varv än annars)
Tillägg två mina sömnvanor har blivit helt galna. Klockan e nästan tolv o ja e int sömnig måste ut o springa i morgon. 


söndag 4 november 2012

Jag misstänker att jag smittat ner Fred med min flunsa. Inte bra. Han bara sover orkar inte fundera på så mycket o blir orolig så fort ja går någonstans där han inte ser mig.  Stackarn måste se hur det utvecklas nu oftast går de ju nog om av sig själv, så hoppas på det. Kan ju vara en orsak till varför han vart lite gnällig de senaste dagarna o.

nåja när ni sen inte vet vad ni skall göra skall ni läsa den här artikeln om läs- o skrivsvårigheter o diagnoser. Intressant.

När ni sedan tröttnat på dylexi kan ni läsa vidare om historiens största bluff

Dagens bild


Halloween muffins a´la Ronja

Denna gång är det inte jag som står för bakande på denna blogg utan faktiskt Ronja. Hon hade bakat Halloween muffins lördagen till ära, fyllda med smörkräm. Riktigt goda. Annars blev det inte så mycket partaj av lördagen var nog en sväng till Melody men ja för mycket människor och för mycket av allt annat. Måste säga att en av de saker jag saknar mest från Vasa så e de nog nattlivet. Det e helt annat än här.

lördag 3 november 2012

Brukar det faktiskt vara så här dimmigt där ute om hösten?

Cheesecake

Fixade ihop en Cheesecake i går till efterrätt. O trots vissa missöden var den helt okej ( kan bara konstatera att ja inte är någon riktig chessecake människa) . Egentligen skall man ha färska bär till men de e lite knappt om dem så här i november.

Receptet hittade jag här kan ju konstatera att jag hade en lite för stor form. Skulle ha behövts vara lite mera fyllning.

fredag 2 november 2012

Jag e lite löjligt stolt över mig själv. Lyckades popa popcorn i går!  Kanske ja kan bli riktigt bra på det ännu!

torsdag 1 november 2012

Det e ganska lugnt och stillsamt här idag. Äter mest muffins och dricker te. Ser på dåliga tv-program och läser bloggar. Hoppas på en bättre dag i morgon.

tisdag 30 oktober 2012

Om att ta lagen i egna händer

Herren i huset tog lagen i egna händer. Eftersom matte tydligen bara sitter o skriver vid datorn kan jag ju åtminstone få se ut på snön som faller.

måndag 29 oktober 2012

Det snöar där ute. I morgon kommer det att regna. suck.

Vinter i oktober

Jag ogillar vintern i alla högsta grad och det finns verkligen få sker jag finner givande med vintern. Men det finns en sak. Finland blir så oerhört vackert då snön faller. Det gråa suddas ut och solens strålar reflekterar  snön på ett helt fantastiskt sett. Det är ett helt annat ljus ute på vintern än vad de är på sommaren, ett ljus av en helt annan kvalitet lixom. 
Denna bild tog jag igår ( resten är från idag) då vi åkte upp. Bilden är på inget sett rättvis mot hur vackert det faktiskt var. Solnedgång, dimma, snö och månsken allt på samma gång. 

Jag vet inte riktigt vad som har hänt med den här filuren men plötsligt är snön inte alls lika farlig som den var i fjol. Nu skuttar han omkring, småäter och sprätter omkring snön. I fjol var det snabbt ut och ännu snabbare in lixom som gällde. 



lördag 27 oktober 2012

3 X mera Ketchup

Min bror suckade och fundera idag om han faktisk tär tvungen att lära mig allt. Som hur man får tre gånger så mycket mera ketchup på mäkken bara genom att veckla ut kanterna.

fredag 26 oktober 2012

torsdag 25 oktober 2012

Paddigton

Har varit och sett pjäsen Paddigton på Unga teatern idag. Den e söt. Blev lika kär som alla andra gånger då ja gått på teater. Härliga saker de där teatrarna. 

Bild från unga teaterns hemsida

Orkidéer

Om det finns någon blomma som alltid blommar då man e hälsar på mamma och pappa så e de deras orkidéer. De står alltid lika fint där i köksfönstren. Lite småotäcka och mystiska. 



måndag 22 oktober 2012

söndag 21 oktober 2012

the weekend

  • Badat bastu både en och två gånger. Härligt!
  • sprungit runt i västnyland. Lyckades bla springa på Ica i Säästö båda lika förvånade. 
  • Funderar över varför det ligger en elefant (Häffaklump) på vår frysbox o varför den har sällskap av en bukett röda rosor och rischoklad?

  • flyttat omkring en hel del möbler
  • Funderat på om det finns ufon
  • Fixat efterrätt, panna cotta. ( telefon bild därför suddi, ledsen)



  • Misslyckats med att popa popcorn, IGEN. Suck
  • Sett på alvin och gänget 3, en inte allt för verklighetsförankrad film för att citera X. Hmm tja den handlar om tre talade ekorrar så jo du har en poäng.
  • Försökt åtgärda mitt spindelproblem 
  • Försökt förklara att min säng vist inte är en svinstia (vilket min syster påstår) utan en väldigt pedagogiks miljö att bedriva studier i. 


lördag 20 oktober 2012

torsdag 18 oktober 2012

Igelkottar

Ända sen jag flyttade till Jeppis har jag saknat igelkottarna. I Vasa lyckades Fred och jag alltid nu som då hitta en igelkott. Men här har det varit tomt. Har varken hört ljudet av de eller sett de.
Tills idag
då vi hittade en död en. Så antingen har det bara funnits igelkottar här  eller så kanske vi lyckas se en nästa gång vi e ut i skymningen. Fortsatt rapport följer.

onsdag 17 oktober 2012

Vem är din tvilling?

Saker man kan göra istället för att läsa på tent e ju exempelvis att söka reda på ett gäng entusiastiska klasskompisar och dra iväg tillsammans på tvillig/trilling sitz. Vi hade dock "missuppfattat" det där med hur många tvillingar egentligen är... 
Så vi var fem. Klär man ut sig till ett vist tema måste man ju se till att få med alla karaktärer eller hur! 
För att vara sitzamat, fick vi riktigt bra mat. Tacopaj med sallad och chips.

Jag drog fram min kreativitet,har tydligen lite svårt för det där med enbart svara eller vita bord. Denna gång blev det ingen matematik...


... utan snarare främmande språk. 

Sorgligt nog van vi inte tävlingen i bäst klädda par, men det kompenserade vi med att dra hem seger i de bordsvisa lekarna. O de arga fåglarna var kanske inte så arga trots allt. 




tisdag 16 oktober 2012

Försöker läsa på tent värrigare här. Kan ju säga att tja de går så där. Är i den där fasen nu att de här kan jag, o de här kan ja o de här kan ja. O ja kommer ändå att sitta stirrandes på pappret i morgon o fundera varför ja inte läste mera. Suck. Detta evinnerliga återkommande problem.

måndag 15 oktober 2012

Vad kännetecknar en bra barnbok? Förslag?

Det där med böcker.

Vet ni krisen då man har två böcker och den ena av dem vill man bara fortsätta och fortsätta läsa. För den känns så jäkla bra för stunden. Sen har man den där andra, den där tentboken som i sig oxå inte är allt för tokig. Men det är inte på långa vägar samma sak. Men man borde läsa den. För att klara av tenten sen.

Problemet är ju bara det att man kommer inte att kunna koncentrera sig på tentboken så länge den andra boken ligger där bredvid och ser inbjudande ut. Man kommer att läsa snabbt. Allt för snabbt i tentboken. Bara för att kunna ta över den andra. Resultatet vet vi alla. 

Man kommer inte att minnas en sida av det man läst egentligen. Man kommer att sitta o sucka vid tenten och fundera varför läste jag inte mera? Varför läste jag inte bättre? Varför måste jag börja med den där andra boken just före tenten?

Så egentligen gör jag ju mig själv en tjänst ifall jag läser klart den andra först? Då kan jag ju koncentrera mig på tenten sen. O det är ju bara drygt hundra sidor. Jag hittar ju dessutom kanske det där perfekta stället att ha som högläsning till tal och samtal samtidigt.  O sen kan jag ju koncentrera mig på tentboken till hundra procent. Eller?

Varför skall man alla falla för fel saker? 

söndag 14 oktober 2012

Bra start på söndagen här. Kylskåpet sönder. Fred tycker det e väldigt konstigt att hans mat nuförtiden skall vara på balkongen. Resten fick jag föra till grannen tur det! Tack!

lördag 13 oktober 2012

Det lovas snö till natten här. Suck e nu int de ändå lite väl ambitiöst?

Lördagstristes

Idag e de en riktigt sån där slölördag. Har lyckats skriva undan en kompletteringsuppgift, dammsugit, bollat med Fred ( vi var ut på gräsmattan hur kul som helst ifall du frågar honom) o ja så ha ja fixa mat. Kände att de var för länge sen det publicerades några  lördagsrätter här så varsågoda. 
Nu skall jag ägna resten av denna lördag med att komma på något roligt man sku kunna göra. 


fredag 12 oktober 2012

Eftersom jag och ifolor inte har något vidare bra förhållande ( d e onödigt besvärligt att ladda upp bilder anser jag) så funderar jag var ni brukar beställa era bilder ifrån?

TIPS?

pikulite Vasaliv

Efter gårdagens föreläsning hoppade vi ( läs Björn, Ronja och Jag o jo mamma Fred var med oxå) i bilen o körde mot Vasa. Vi checkade in hos Nora och pratade bort en och annan minut. Fred fick stanna på Noradagis o själv styrde vi kosan mot Ollis. Pampas sitz stod på schemat. Toppen inser verkligen hur mycket jag saknar studielivet, nog för att jag har ett sådant nu oxå men de e int alls samma sak. Dansade tills Ollis stängde. Lyckades inte få några bilder från kvällen annat än på maten. Och den var god!

Tack Nora för boende och Fred vakt.  Tack för skjutsen. 

onsdag 10 oktober 2012

Jaha då skall de tydligen höja hyran här efter december. Det var ju en trevlig överraskning så här på onsdan.

tisdag 9 oktober 2012

Jag har då slutligen landat hemma igen efter ett varv i södern. Har hunnit träffa familjen och vännerna där nere. Skvallrat bort en och annan stund och ätit eller sovit bort resten. Ett sånt där perfekt rehab veckoslut med andra ord. Nu kan jag köra för fullt igen en vecka framåt, typ och sedan är det praktik som gäller. Den här hösten går nog snabbt den oxå.

lördag 6 oktober 2012

Har stuckit iväg hem till mamma och pappa över helgen. (Alltid lika skönt att inte behöva laga mat själv!) Hittills har helgen bestått av svampskog, bastu och pizza en helt bra kombo ifall du frågar mig!

torsdag 4 oktober 2012

För övrigt kan jag nämna att jag löst mitt reflexproblem. Man får nämligen en ostbågsreflex med då man köper nu. Perfekt tänkte jag. Nu måste jag köpa chips för att rädda mitt eget liv!

Våffelkalas

Efter att ha varit duktig studerande och skrivit över tre sidor text, diskat, tvättat och agstat över regnkläder känns det som att jag har rätt att logga in på bloggen och berätta om vad som helst. (Det finns positiva saker med att ha en mokkula men kan gömma den för sig själv, skrivandet blir mycket effektivare då för man e helt enkelt för lat för att stiga upp o söka den)

Så för att övergå till gårdagen. Vi hade våffelkalas hos mig. Jag och en drös med andra trevliga typer. Vi hade tom saft för att göra det hela lite mer trovärdigt för oss själva. 
Jag har aldrig riktigt varit ett fan av grädde. Känns bara tjockt och äckligt o så där fett men till våfflor skall man ha det. Punkt slut. Slut diskuterat lixom. 

Och så plockade jag fram party alias. tror det har blivit lite av mitt nya favoritspel. E sjukt skoj att förklara en massa ord och hitta på både den ena och den andra berättelsen. 

Nu skall jag ägna resten av dagen åt att äta kvarlämna våfflor, redigera foton och packa. 


onsdag 3 oktober 2012

På tal om hösten

Har jag för övrigt berättat att lönnarna på bakgården e vackra? De formligen sprudlar av färg!
Fred tyckte det var intressantare med alla bär på busken under än de där höga träden som matte envisas med att fota.

I övrig kan jag tillägga att mitt minneskort nu e fullt. Måste bege mig ut på jakt efter att annat i morgon. 


måndag 1 oktober 2012

Mysli

Detta är vad jag har sysslat med denna måndagskväll. Gjorde ett försök till att laga egen mysli får nu se hur de lyckades då det svalnar. Hoppas på det bästa.
O nu kära bloggläsare när ni läst klart krönikan skall ni övergå till Lasse Wierup och Erik de la Regueras bok  Kokain- drogen som fick medlklassen att börja knarka och länder att falla samman. Det om något är intressant läsning!
Äter ost, dricker te o fundera på hur man skall förbättra arbetsrelationerna på en arbetsplats.
Kanske de här kan bli en helt okej måndag i alla fall!