Visar inlägg med etikett Jeppis liv. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Jeppis liv. Visa alla inlägg

söndag 8 december 2013

Helgen

Helgen började med självständighetsfirande. Började med att besöka Pedersöres gravgård och letade reda på stenen för anhöriga begravda på annan ort. Tände lite ljus och så. Björn var även övertygad om att vi skulle tända ljus i fönstret. Två stycken ett för fosterlandet och ett så att alla jägare visste att de kunde söka skydd för natten här. Är tydligen tradition. 

Därefter följde middag,vi slog på stort, gjorde biff och klyftpotatisar och njöt av det faktumet att vi hade flera dagar ledigt framför oss. 



Lördagen spenderades i studiernas tecken, tent nästa vecka som man måste klara för att få gå ut på den långa praktiken i vår. Frustrerande. Björn hade hittat några nya yoghurt sist vi var i prisma som han insisterade på att vi skulle ha då de för en gångs skull var mjölkfria. Låt oss säga så här e de exakt lika goda som de ser ut....


 Därtill har jag ägnat timmar utomhus tillsammans med yrbollen. Gått i skogen, jagat snöbollar och grävt. 

 Grannen kom för övrigt förbi i lördags och frågade ifall Fred ville komma med ut och springa med deras hund det skulle vara ypperligt tillfälle för de båda att få motion och leksamtidigt. Jag tackade dock nej, det finns ingen som helst möjlighet att min yrboll skulle hållas lös på gården och springa. 

söndag 15 september 2013

Gulis/fuxis

I onsdags var det dags för revolution här i Jakobstad. Man har nämligen kommit fram till att det behövs ett större samarbete mellan de olika högskolorna och universitetet här i stan. Speciellt från studerande håll har man yrkat på detta. Så i onsdags ordnades det en gemensam gulis/fuxis intagning för alla skolor. Så stubi fick äran att hålla en punkt av programmet. Så vi körde på billig fylla och spräcka ballonger. Hade utmärkt sällskap vid min station av Noora och Björn.

Kan även berätta att först känns hundra ballonger inte som så mycket att blåsa upp men sedan där efter 30 ren så börjar man fundera i vilket skede man tyckte det var en bra idé att köra på ballonger. Men vi hade bra fiilis
Stationsrundan avslutades i skolparken med gruppfotografering. Det krävs lite disciplin att frå hundra pers att stå stilla, speciellt då det slunkit ner en och annan shot på vägen. 

Kvällen avslutades på melody som sig bör. Korvgörans skippade vi dock denna gång eftersom de tydligen stänger ren klockan två på onsdagar. Vad nu sen det är för fasoner kan man ju fråga sig. 

söndag 3 februari 2013

Söndagsgöror

Egentligen hade jag tänkt ägna denna söndag åt att göra absolut ingenting. Anser lite att det är orsaken till varför vi en gång fick söndagar i veckan. Men nu blev det ju inte riktigt så. Ett gäng danskar tyckte nämligen att vi skulle besöka gamla hamnen här i stan och eftersom jag aldrig varit där kändes det som en rätt bra idé. Vi packade med smörgåsar och vatten och gav oss av på en tur. Gick helt bra ända tills vi kom till isen. Ingen av våra vänner var nämligen fult säkra på att den verkligen skulle hålla. Gick helt fint en bit. Sedan måste vi absolut i land. Och tja stranden vi valde var ju kanske inte den bästa att gå i land i. Visade sig att området hade staket runt hela sig. Där stod vi som sedan fångade på en gård.

lördag 2 februari 2013

Lördagsnöjen

Efter att ha varit extrem aktiva hela dagen. Ja vi kom oss till bokhandeln och Halpahalli typ. Var vi i alla fall överens om det faktum att vi skulle laga mat. Kyklingsås och röda linser stod på menyn. Slår kanske inte gårkvällens lammbiff men helt klart godkänt. Noora och Björn kocka medan jag hacka lök.
Konstaterade också att min syster skulle älska kärlen här. 

O så stekte plättar.


onsdag 23 januari 2013

Jag skall ta och springa mot bussen jag så småningom. Färd mot mamma och pappas väntas, känns som det behövs. Behöver röra på mig lite igen har varit allt för länge på samma ställe känns det som.

Det kan liknas med känslan då man en hel kväll suttit och tittat på hur någon ritar konstverk efter konstverk och sedan plötsligt helt seriöst frågar en " tror du jag borde söka in till konsthögskolan?" och blocket till största delen består av bilder som denna:

söndag 20 januari 2013

Konversationer en kall lördagskväll

- Hur kunde vi ens tycka att dra till Melody skulle va en bra idé?

- För att vi typ var desperata

- Men hej vi fick ju korvgörans. Och det är ju ändå det bästa med hela kvällen.

Kan man säkert kalla en lyckad krogkväll....

lördag 19 januari 2013

"Frankrike är ju nästan en ö"


Hamburgare, stora planer, djupa diskussioner och en lite gnällig hund får sammanfatta fredagskvällen. 

söndag 6 januari 2013

Tillbaka i Jeppis

Jag är tillbaka i Jeppis efter jullovet. Betyder väl en återgång till vardagen det. Vad exakt vardagen kommer att bestå av så här långt är dock väldigt oklart. Skall ta mig en sväng till campus för att hoppeligen bli lite klokare.
Kan i alla fall berätta att Fred skötte sig utmärkt på tåget idag. Var lite småorolig faktiskt då vi mestadels har haft fördelen att åka bil det här året. Men det gick riktigt fint.
Jeppsi ser ut helt som det brukar, är lite varmare än då jag lämnade det men lika mycket snö finns här. Och absolut ingen vårkänsla som det fanns där nere.

tisdag 1 januari 2013

2012

Januari

Var en allmänt upp och ner vänd månad. Fick inte egentligen speciellt mycket vettigt uträttat. Men jag åkte tåg. Pendlade mellan Vasa-mamma och pappa- Åbo. 

Var på inflyttningsfest och hade dille på att baka  semlor. 

Februari

Var verkligen händelseras månad. Fick oerhört mycket gjort då. NK hade årsfest och vi bjöd in nylänningar både från Åbo och Helsingfors. Ett lyckat veckoslut. 
Därpå följande veckoslut var det sommarsitz för hela slanten som gällde vi klädde oss sommarfint och dansade natten lång. Samtidigt som det var smällkallt där ute. 

Och så var det ju fastlaskiainen. 

Däremellan samlade jag ihop oerhört många studiepoäng och Fred drog med en jäklig ögoninflammation som  inte ville ge med sig. 


Mars

Var promenadernas månad. Traskade omkring i halva Vasa ibland ensam och ibland tillsammans med någon skön person. Samtidigt som vi löste alla världens problem. Där emellan var det mycket frustration över studierna. Var en riktigt bergodalmånad. 
Höjdpunkten var nog ändå pampas och allt härjas under den veckan. Så som styrelsebytarmiddag, pre-pampas och pampasnationaldag förstås. Bästa stämningen i stan. 

April

April bestod till stor del av att få så mycket som möjligt undanfixat i skolan, både vad gällde uppsatser och kandin. Stressade verkligen över det.Men ett besök till Replot han jag med. Känns som något som är värt att se då man ändå bott nästan tre år i Österbotten. 
Sen firades det ju påsk, avskedsmiddagar och en massa andra Vasa farväl. Jag lyckade oxå ha en produktiv bakmånad. Fixade såväl macroner som äppelbullar. 
o så var jag onödigt mycket sjuk och hängig. Allmänt trött. 

Maj

Flyttade jag ner för sommaren till mamma och pappa igen. Bojkottade wappen o firade hemma i soffan med munkar och cokis. Kollade en del på ishockey och spanade efter vårtäcken. Allt tydde ännu här på att det skulle bli en fin sommar. Jag lyckades ju tom bränna mig rejält på axlarna. 
Överraskade mamma med en morsdagskaka. 
Min yngsta bror blev torr bakom ena örat (= blev konfirmerad). 
och så kom jag igång med springandet. 

Juni

Då ja så här i efterhand tänkte tillbaka på sommaren kändes det som jag inte han med speciellt mycket. Men då ja  kollar igenom mina inlägg (vilket ju e klart färre än annars men i alla fall) och bilder känns det som att de trots allt kanske inte var en så dum sommar.
Jag fick en god ide om att de vore roligt att odla någonting själv som man sedan kunde skörda och äta. Tja kan ju avslöja att de inte gick så där super bra. Men ett par rädisor och lite sallad blev det. 
Andra veckoslutet i Juni gjorde vi popkalaset i ösregnet. Inte så där supermysigt men vilka minnen. Jag var övertrött sedan min visit i Vasa, syrran var på toppenhumör efter att ha fixat ledigt från jobbet och sällskapet var bra. Vad mera kan man egentligen begära?
O ja sen firades det midsommar förstås. Jobbade alla dagar men en hel del god mat lyckades jag ändå få i mig. Och vädret var ju verkligen det bästa på länge för att vara midsommarafton. Hoppet om en fin sommaar verkligen blomstrade. (tur att de nog gjorde det någon gång!)

Juli

Juli känns som månaden då jag mest  av allt bara jobbade och jobbade. Men tydligen han jag med en hel del under den månaden oxå om inte allt som jag önskat men en del. Bland annat spenderade jag en dag i Tallin tillsamman med Akis. Njöt av sol, värme och lite shopping. Hur bra som helst hade vi det.
Och så följde det ju en hel del med sommartraditioner som Raseborgsteater, Skärgårdsteatern, besöka skutor och utställningar. En snabbvisit till Åbo han jag oxå med o träffa ett par verkligt saknade vänner.
Mot slutet av månaden blev det till och med så varmt att den här familjen kunde bege sig iväg för en heldag på stranden. Det ni.

Augusti

Flyttade jag slutligen till Jeppis och lämnade Vasa med viss fasa. Var lite sur över att livet blivit just så och det mesta kändes lite orättvist. Njöt i alla fall av den sista sommarvärmen som slutligen dök upp. Jag hänge oxå ett helt veckoslut med dessa filurer. Sköna typer båda två. 
Och så var jag besatt av såväl Brunbergs godis som grynost. Kan än idag inte förstå kombinationen. 

September

Drog skolan igång på allvar. Hade höga förväntningar, så här i efterhand kan ja ju konstatera att den del stämde o en del int.Jag lärde i alla fall känna en hel hög med bra och trevliga människor. Det ordnades i alla fall gulisintagning. 
En hel del tid tillbringades på balkongen efter att jag gjort den fredvänlig (sörjer lite inombords att jag inte kommer att kunna njuta av morgonte på den i vår)
Och så hängde jag mycket med dessa personer. Bra typer allihop. Ett säkert kort då man vill ha roligt.
I övrigt kan man säga att september lite var av besökens månad. Hade först familjen på besök, sedan en fin Nora och sedan en lika fin Bianca. Ja och så tillbringade jag väldigt mycket tid med att få tag på först en spis och sedan ett kylskåp. Ni skall veta leveranserna är väldigt långsamma så här upp i landet.

Oktober

Var en verkligt bra månad. Jag hade kommit över den värsta irritationen över att ha "måst" flytta till Jeppis och ägnade mer tid åt att ha roligt än att sörja. Jag gick på två olika sitsar som var på helt olika nivåer. Behöver jag tillägga att den ena var i Vasa och den andra i ja Jeppis.
Så hade jag en vecka praktik, min enda under hela första året. Så föll det snö. Lite oväntat och alldeles för tidigt. 
Därtill han jag med teater Paddigton, ett antal tenter och en hel del häng med trevliga typer. 

November

Var månaden som till största del kretsade kring mat. Det bakades lussekatter, pannkaka och så det stora pepparkaksbaket.   
Så var jag allmänt flunsig, klagade över vädret ( förstår int hur ni står ut!) spenderade ovanligt mycket tid med att kolla på film. Längtade efter jullov (som sedan kom allt för snabbt) men lyckades ändå få undan de mesta skoljobben innan det. Och ja sen kollade jag Sagan om ringen trilogin för första gången vilket väckte en enorm uppståndelse (är tydligen en film man inte borde ha missat).

December

Började med en enorm frustration över vintern och kylan. Kändes inte riktigt okej att vintern kom så snabbt och att snön sedan började smälta passligt till nyår. 
I övrigt kan ja väl konstatera att jag mest jobbat i december, fixat med julförberedelser o hängt med bra typer. Spelat alias så jag varit hes följande dag men konstaterat att kvällen före var så rolig så de gjord int så mycket. 
Fick en allmän känsla av att allt inte behöver vara dåligt i Jeppis heller saker är ju nog lite vad man gör dem till oxå. 

Nu ser jag frammemot ett år som kommer att bestå av helt andra saker, helt nya erfarenheter och nya lärdomar. Men framför allt skall jag fortsätta att ha lika roligt. 

tisdag 4 december 2012

Snö

Det har kommit nästan 20 cm med snö här idag. (börjar snart misstänka att ja bor i lappland) Så jag lurade med mig två klasskompisar, tog med mig Fred och sedan ockuperade vi gräsmattan. Fred var överlycklig. Pompade runt likt en känguru efter bollen vi kastade.
Sedan dess har han sovit, typ. (bortsett från att han haft livet av tre nallar.)

Bortsett från det ha jag försökt läsa på tent ( gått sämre än sämst, ingen motivation och ingen koncentration kvar) Skall i alla fall göra ett försök i morgon o sedan blir det att packa ihop grejerna igen och sticka söderut (ryktet går dock att de e lika mycket snö där ner om int mera...)

fredag 30 november 2012

Kallt?

Tyckte nog det kändes lite kallt i badrummet idag... Måste sätta på lite mera värme tror jag bestämt.

måndag 26 november 2012

Det stora pepparkaksinlägget

Som en del av det stora pepparkakstestet konstaterade vi en i övrigt rätt trist dag att vi måste ju pröva på att göra egna pepparkakor de måste ju ändå bli de bästa. Eller? 
Ja vi fick ju då ihop en alldeles fin deg. (Lite mera mjöl i och den hade varit perfekt lixom.) Det blev en deg a´la Björn, Ica och Cecci.  
Så en mulen tordagkväll samlades vi en hög BI:are för att nå jakten på den perfekta pepparkakan. 
Det var full rulla i köket. 
Det blev både den ena och den andra sortens pepparkakor. Jag var löjligt förtjust i Hattifnattarna och Sniff. Jag är i övrigt bäst på att laga Sniffar. Lyckades redan på första försökte! 

O så garnera vi dem. Tyvärr räckte glasyren bara till hälften av kakorna och vi sörjde en liten stund över detta faktum. ( Egenligen tror jag att de flesta var rätt glada över det, för ingen skulle ha orkat garnera resten)

En som inte tog det allt för stressigt var Fred. Han var mest på jakt efter pepparkakssmulor och någon som kunde skrapa om honom en stund eller två. 

 Sa jag ren att Hattifnattarna var favoriter. Okej bra. Var redan rädd för att ni glömt det!
För de e ju lixom bara mycket coolare än hjärtan och stjärnor. 

 Det uppstod även litet av ett mysterium. Kort sagt kan man väl konstatera att det fans en Sniffsabotör bland oss. Vi har efterlysning och spaning på så månne den skyldiga inte åker fast snart!

Det stora pepparkaksbaket avslutades med glögg och pepparkakor (Överraskad?) och i ärlighetens namn vet jag inte ifall vår vetenskapliga undersökning gällande perfekta pepparkakor fortfarande pågår eller om det är ett avslutat kapitel. Det återstår att se!


måndag 12 november 2012

Pedagoger, pepparkakor och Sagan om ringen

Har verkligen fullt upp här. Med att se på filmerna om Sagan om ringen. Samtidigt som jag läser på tent, skriver om gamla pedagoger och funderar på tvåspråkighet hos barn. För att inte glömma det stora pepparkakstestet som är på gång. Jakten på de perfekta pepparkakorna till jul har börjat. (så långt leder Nyåkers) 

Ja det var ju det där med prioriteringar igen. 

måndag 5 november 2012

Dagens saldo

Jag  har haft ett grymt sug efter lussekatter ända sen ja kom upp från praktiken. Fråga mig inte varför. Men mina vänner sa att man kan int baka lussekatter först efter Halloweeen helgen. Sagt o gjort. 

Så efter teorier om ruttna ägg, intressanta språkmissförstånd ( börjar tycka att de här med språk e sjukt spännande e helt inne på de!) och en elvisp fattigare (potentiell julklapp, mamma?)var vi slutligen 26 lussekatter rikare. (receptet lovade 45) Inte helt nöjda, men de ger oss bara en orsak att baka på nytt.


Tillägg ett Fred mår nu nog helt bra. Lite mer lätt retlig än annars men i övrigt bra.(alt. e matte bara lite mer upp i varv än annars)
Tillägg två mina sömnvanor har blivit helt galna. Klockan e nästan tolv o ja e int sömnig måste ut o springa i morgon. 


söndag 4 november 2012

Halloween muffins a´la Ronja

Denna gång är det inte jag som står för bakande på denna blogg utan faktiskt Ronja. Hon hade bakat Halloween muffins lördagen till ära, fyllda med smörkräm. Riktigt goda. Annars blev det inte så mycket partaj av lördagen var nog en sväng till Melody men ja för mycket människor och för mycket av allt annat. Måste säga att en av de saker jag saknar mest från Vasa så e de nog nattlivet. Det e helt annat än här.