fredag 12 november 2010

från slitstarkt till slit o släng

Här om dagen fördrev ja tid tillsammans med mina vänner i hm:s barnavdelning.Och vi ville seriöst köpa allt! För där fanns allt från världens gulligaste små kjolar o kostymer till sockor med dionon på till babapa bodyn till Hello Kitty pyjamasar. Det e sjukt att tänka att en människa kan vara så liten att tom de minsta av bodyna e för stora eller att de där minimala sockorna bara trillar av fötterna. Tänk att dessa små människor sedan en dag e lika stora som vi! Fantastiskt egentligen hur livet e uppbyggt.
Men samtidigt var vi lite avonsjuk, för de fanns int så där söta plagg då vi var små. Visst de fanns fina små söta grejer då oxå men de var mera slitstarkt som gällde. Men en av mina vänner kom på varför egentligen " vi e ju uppväxta under en helt annan tid" visst känns de lite spukigt de med att saker o ting ha ändrat så grymt mycket på min livstid! Jag brukar ändå räkna med att ja int levt särdeles länge i ett sådan sammanhang. Men visst finns det sanning i det hon sa!
Samtidigt kan man ifrågasätta det hela är det bra att inte ens under en generation har samhället gått från slitstarkt till över konsumtion? För ohjälpligen överkonsumerar vi idag kläder, vi köper det vi vill ha utan att alltid se efter om vi faktiskt behöver det egentligen! Nu säger ja inte att hela min generation e sådan, för som studerade e de sjukt svårt att överkonsumera annat en eventuellt sprit. För studiepengen räcker inte till mera. Det e ju i o för sig en prioritetsfråga de med men de flesta människor väljer att äta!
lite för mycket tankar en fredkväll antar ja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar