tisdag 27 mars 2012

Korsallergi

Istället för att läsa på tyskan ha ja suttit o googlat allergier. Det hela började med att ja misstänkte att ja e allergisk mot banan, blir helt konstig i magen av det varje gång ja ätit den senaste tiden.
Fascinationen stod dock att finna i korsallergier. Det vill säga är man allergisk mot exempelviss pälsdjur har man ofta även allergisk mot mjölk.
Det konstiga var att de verkar som om det verkligen stämmer! (åtminstone för mig!)

Exempel
Björkpollen-  äpple, plommon, persika, nektarin, mandel, körsbär, aprikos
Pälsdjur- nöttallergi, mjölkallergi
latex-  avokado,  kiwi, kastanj, nektarin, körsbär, plommon, jordgubbe, tomat, skaldjur
Gräspollen- vete o andra sädesslag, tomat,jordnöt, ärta,soja, lök, melon




men så mycket klokare gällande bananer blev jag då inte. 

2 kommentarer:

Nora sa...

Tydligen stämmer det för mig också i och med att jag har allergi för gräspollen och nu då sädeslagen och dehär sku också kunna förklara varför mina läppar sväller upp av melon. Det va int alls dumt av dig att sätta upp dihär exemplen:)

Cecci sa...

:) Bra att de var till hjälp! Har aldrig tänkt att de kan finnas ett samband lixom blev smått överraskad!

Skicka en kommentar