Visar inlägg med etikett laktosfritt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett laktosfritt. Visa alla inlägg

söndag 10 mars 2013

Vecka två av luleå

 Vecka två av Luleå vistelsen börjar närma sig slutet. Vågar väl nästan säga att den varit lika bra som den första. Så jag tänkte bjuda på lite bilder från livet här uppe. 
Vi hade ett samarbete med en grupp svenska studerande på onsdagen. Vi ar indelade i par och skulle göra olika fantasidjur. Jag samarbetade med en blivande fritidspedagog och resultatet blev ett bortsdjur med komplex för sin svans. Torrtovat.
Jag har fortsatt att fascineras av alla eco produkter. Som det här gröna äpplet som matchar helt perfekt med bordduken. Dessvärre tycks hälften av befolkningen här tro att laktosfritt är det samma som glutenfritt. Skillnaden är ju rätt stor,vilket många missat. Sedan blir de besvikna då de tagit fram glutenfria bullar men som fortfarande innehåller mjölk och man inte tar av dem. 

Vi byggde även en kompis åt vårt bortsdjur i lera. En kompis som skulle stötta bortsdjuret med dess komplex för svansen. Nu skall de bara brännas så får vi se hur de ser ut då de kommer från ugnen. 


Vi visste inte riktigt vad vi skulle företa oss torsdagen då vi var lediga. Tusen idéer men ingen som kändes hundra procent bra. Så det blev en kaffe på stan och lite spontanshopping. Tyckte min Latte var speciellt fin och min budapestbakelse smakade gott. Äta hallon inuti sånt uppskattas alltid.  


Dessutom passade vi på och inviga ett av de nya spelen som vi köpt samtidigt och spela bort en stund. Hade sällskap av två fin dammer bland annat.


En annan eftermiddag då vi inte visste vad vi skulle göra begav vi oss iväg till Norrbottens museum.  Så en utställning om landsbygden förr, en om kriget mellan Sverige och Ryssland 1808-1809 och en om samiska kultur. Intressant alltihop och lite glad blir man ju alltid då man hittar saker man själv kan relatera till och ha läst om. 




På lördagen bjöd Panisa och Ida (de två svenska studenterna) på mat till oss alla här. Taimat förstås var riktigt gott. är som oftast lite skeptisk till mat från andra länder men det här var riktigt gott. Bra jobbat! Efter det drog vi alla vidare till BEAT ett studetevenmang här i stan. Dansade natten igenom, kom hem lite försent men lite lyckligare än vanligt. 


Björn har hand om bokföringen här som oftast och jag måste säga att d hör nog till den mest färggranna bokföringen jag någonsin sett. 

Och nu börjar jag ha en sån där passligt slö söndag undan. Tror söndagar är uppfunna enbart för att man skall kunna ta igen alla serier och filmer man missat under veckan. Samtidigt som man får äta godis, pizza och en och annan kokosboll. Perfekt avslut på en bra vecka med andra ord!

lördag 22 september 2012

Enkel fråga

- Finns det färre människor med laktosintolerans i Österbotten jämfört med Nyland?

Känner ibland nämligen att det är svårt att få tag på laktosfria/låg laktosprodukter här. Som till exempel cheddarost och kvarg. 

lördag 12 maj 2012

Morsdagskaka

Har avklarat kvällens projekt. Nu blir det bara att hoppas på att mamma inte ser den i kylskåpet! 

lördag 21 april 2012

I ett slaskigt Vasa



Var helt sjukt trött då jag kom hem från mässan idag. Sov i över två timmar mitt på dagen. Är nästan skam men sen slaskar de ju ones agen där ute. Fred tyckte i alla fall de var konstigt med så mycket sömn han försökte väcka mig ett x-antal gånger eller så ville han bara ha alla dynor för sig själv är lika möjligt.







Eftersom Vasa är mera vit än grönt för tillfället struntade vi i att ta någon längre promenad idag (svor tillräckligt mycket under min färd från stadshuset hem) Så bakade semlor och äppelbullar istället. Måste få slut på min äppelsylt. (Någon som är intresserad av en burk?) Frågan är nu dock hur jag skall orka äta upp alla bullar!

tisdag 17 april 2012

Årets första glassanalys


Årets glassnyheter har kommit till butikerna och som det glassmonster jag är har ja ju int kunnat undvika att plocka med mig några hem. Positivt är att utbudet av laktosfira glassar har ökat det gillar vi skarpt!
Valio har lanserat en laktosfri romrussin glass i bägarforma! (+) Smaken är god och int för stark romsmak och man hittar verkligen russin i glassen något man inte lyckas med i alla romrussinglassar. (+)  Priset varierar dock stort mellan de olika butikerna så var uppmärksam!   (-)
Ingman har kommit med en ny laktosfri Kingisglass :) Som int gör en besviken smakar precis som en kingis skall (+) smaka (o den har int ens mörk choko!) skillnaden ligger i att denna har chokladbitar i sig. Mums.