fredag 28 september 2012

Skibo, pizza och ett gäng härliga människor

Efter att veckans sista föreläsningar var avklarade igår och fisksoppan i matskalen var varken god eller mättande kändes det som en helt smart ide att samla ett stycke trevliga typer, köpa hem en hel hög med pizza ingredienser och kolla om den nya ungen verkligen fungerar.
Och jo det gör det nog. Bara man kommer ihåg att lägga jäst i pizzadegen. I övrigt trodde vi ju kanske att vi var lite mer hungriga än vad vi var.Fast i sig så fick alla hem en egen doggibag med pizza med sig hem nu.

För en gångs skulle gjorde vi saker till och med i rätt väg. De vill säga vi lämna efterrätten till efterrätt. I normala fall brukar vi börja med efterrätten o därefter komma på att tja vi borde kanske äta något annat i dag oxå. hehe
Kokosbollar blev det denna gång. men ja matfettet skall inte smältas till de utan röras pösigt. Bara så där som tips ifall någon funderar!

Jag lyckades äntligen hitta mitt skibospel. Så tvingade gänget att vara med i ett parti som blev till två som...
Blev en kväll med många intressanta diskussioner. 

Mera sånt till folket. Tack  Ronja för hjälpen med disken! 


Hör och häpna de asfalterar vägen in till mitt! Inte allt för dumt hör ni!

onsdag 26 september 2012

Det här med höst börjar jag misstänka att Fred inte har något större hat mot. Han skuttar på i än den ena och än den andra lövhögen. Och löven de bara strittar. Han är en mästare på att sparka iväg dem med bakbenen. Och så ser han så olidligt lycklig ut. Helt fantastiskt alltså!
Efter nästan tre veckors väntan e den äntligen här. Min spis. Härligt. Så nu kan det bli invigning i helgen gott folk. Bara jag hålls på benen.

tisdag 25 september 2012

Har haft finbesök från Vasa idag. Nora hittade till Jeppis. Alltid lika skoj att få skvallra bort ett antal timmar, prata om bekanta saker och människor man känner. Skoj skoj. Dessutom blev ja bortskämd med körsbärstomater. Vilken lyx!
Tack Nora!

måndag 24 september 2012

Dagsrapport

Idag har jag,

  • Gått på loppis, kom hem med tre böcker. I övrigt e ja lite besviken. Måste fortsätta att leta efter de perfekta guldgruvorna. 
  • lagat lasange
  • haft besök av vänner
  • konstaterat att mitt liv e ganska bra o att ja bara borde bli bättre på att uppskattat d
  • fördrivit tid på Prisma, då vi blev för rastlösa för att bara sitta o glo i taket/väggarna
  • lärt ut hur man gör äggsmör
  • skrivit rapporter
  • irriterat mig på mitt internet
tror man kan konstatera att det varit en helt okej måndag. Nu skall jag ta natten. Måste stiga upp tidigt i morgon så jag hinner diska innan Nora dyker upp. 
Hittade den här reklamannonsen i en blogg idag. Först såg jag bara en noshörning men sen kände jag att någonting var grymt fel. Det är hornet som saknas och istället döljer sig där ett enormt sår. Ett sår som ser allt annat än bra ut. Och ja kan int låta bli att tänka e de här oxå en an de tusentals annonser som bara e till för att sälja o inget kommer till nytta eller borde man verkligen ta o göra någonting åt det. Vad tror ni?

I´m totally happy

Jag skall få en ny ugn! I morgon eller på onsdag. And I´m totally happy!
Här skall det bakas pizza!

söndag 23 september 2012

På tal om kråkor

Jag vet int vad det är men varje kväll där kring 19-20 flyger det en enorm flock kråkor förbi mitt fönster, och de flyger alltid två varv.  På något sett känns detta väldigt mystiskt.

Cupcakes o Avatar

Det blev cupcakes. Måste säga att de blev helt okej. Speciellt med tanke på att min ung e sönder o att ja aldrig bakat det förut. Skulle ha vilja haft glasyr som blivit mer toppig. Tror man måste använda grädde till det men tja. Klart godkänt fick de i alla fall.
 Det visades Avatar ( en helt klart sevärd film sjukt fint gjord) i går kväll/ natt på fyran så bjöd in ett gäng klasskompisar på filmkväll och för att förbättra världen. Efter våra nattliga strapatser omkring i Jeppis bostadskvarter, blev det en riktigt sovmorgon idag.Eller ja tills kyrkklockorna ringde vill säga. Undrar hur länge det kommer att ta fören ja vant mig vid dem.

lördag 22 september 2012

Dagens projekt

Har främst stått i att reda upp här hemma, få saker och ting tillbaka på sina rätta platser. Men en länk med Fred han ja nog oxå. Vi var o kollade in hönor och en tupp
Fred tyckte de mest hade konstiga ljud för sig, men annars var helt roliga och lite spännande. Vi satt en god stund o spana på dem.

Fred hade den otroligt hemska selen på sig idag så han gömde sig i dynorna det första han kom hem.
O resten av tiden ha han spanat ut på killarna som spelar fotboll. 

Endel annat ha ja o fixat men det får ni se först senare. 

avsaknaden av ugn

Alltså ja känner verkligen att de e något som fattas då ja int har en ugn. Är väl materialisten inom mig som säger sitt. Men ja de känns så tomt. Ingen doft av nygräddade semlor, eller muffis eller lasange eller potatisgratäng...
Och för det andra vad bjuder man sin gäster på om man inte kan baka?

Enkel fråga

- Finns det färre människor med laktosintolerans i Österbotten jämfört med Nyland?

Känner ibland nämligen att det är svårt att få tag på laktosfria/låg laktosprodukter här. Som till exempel cheddarost och kvarg. 

fredag 21 september 2012

Julpynt

Ifall någon e på jakt efter julpynt kan ja berätta att Halpahalli redan har de inne bara att välja ut årets tomtar!

torsdag 20 september 2012

Efterlysning

Ifall det är någon som sett en borttappad minnespinne ( about 16GB svart o grå) får den mer än gärna höra av sig till mig! 

Den innehåller nämligen väldigt viktiga grejer, så som min kand o alla höstens arbeten. Snälla någon som sett den o vet var den är???

onsdag 19 september 2012

tisdag 18 september 2012

Kvällsfunderingar


  • Var köper man egentligen reflexer? ( e så jäkla mörkt i den här stan så Fred o ja e e fara för oss själva o för alla andra)
  • Varför envisas Fred med att torka pälsen på mitt vita överkast?
  • Hur kommer det sig att ja alltid glömmer något o får med något totalt onödigt då ja far? (denna gång ha ja lyckats plocka med mig syrrans böcker oxå men glömt mina usb-minne suck)
Blev en liten paus här. Emigrerade söderut för en stund nämligen. Men nu är ja tillbaka på banan igen. På jakt efter idéer om hur vuxna lär sig bäst. (det är fritt fram att komma med tips här!) 
I övrigt är allt som det skall. Min spis ha inte ännu kommit ( någon överraskad?) och flaggstången e sönder (hmm tom i olympia fick den vara hel) men annars ser det ut som vanligen. (O jo ja e medveten om att de blev en sjuhesikis många parenteser i detta inlägg!)

torsdag 13 september 2012

Gulisintagning

På tal om gårdagens djurtema så var rätt svar gris. Ångar lite att ja inte köpte allt i grönt istället men ja . O jo ja överlevde men gulisintagningen en bra mycket roligare första gången. Var så trött o frusen att ja gick hem redan vid tio. O nu känns de som ja har århundradets flunssa på G.

måndag 10 september 2012

Den här veckan har nog kört igång helt suveränt . En föreläsning, plättkalas och tortilla fest. Det här Jeppislivet behöver inte bli så tokigt ändå.
Jag vet int hur man lyckas i det hör huset men Fred fastnade under soffan i natt. Så satt han där olyckligast av  olyckliga o ylade.

söndag 9 september 2012

Kossor

Fred och jag var ut o titta på kossor idag. I övrigt kan ja tillägga att plantagens hundbajspåsar e bajs. 

(Dålig bild hade bara telefonen med.)

The Balkong

Fixade balkongen Fredvänlig idag. Ett väldigt bra val om du frågar honom. Så nu har han hängt där halva förmiddagen bollat och spanat på folk. 

Själv hängde jag ut tvätten. Känns som det här kommer att bli en bra dag. 


lördag 8 september 2012

Bara ifall att någon undrar så kan ja berätta att de kommer att bli frost i natt. E tre grader varmt där ute för tillfället och stjärnklart. Hösten e här!

På tal om vädret

På tal om vädret så är det alldeles hemskt idag. Regnar och blåser. Börjar verkligen kännas att hösten är här! 
Kanske därför jag o två av mina klasskompisar valde att köra till Vasa istället. Så där för att se om stan e kvar. Vilket den var. Fick en del uträttat tom utan att komma hem med allt för mycket onödigt. Fick tag på muttrar och bultar till min balkong. ( man kan alltid lita på Clas Ohlsons.) Lika så hittade jag urverk och visare till min klocka. Fina grejer. 

fredag 7 september 2012

Ett officiellt erkännande

Min ugn fungerar inte! Blir att ringa surtanten på måndag. Skulle baka äppelpaj tillsammans med några vänner idag o ja de gick ju som det gick. Ytan blev hård men resten var hur geggigt som helst. Inte bra!
Men vi åt paj för det. Men vaniljglass.

torsdag 6 september 2012

På tal om gårdagen

Här spenderade jag hela dagen igår, fint ställe men lite väl blåsigt kanske. Saknar verkligen vattnet här i stan. I Vasa kunde man alltid ta sig en sväng förbi det o om int annat så låg Uni bredvid sjön.Här finns det mest bara gräsmattor och buskar.


Köpte ett kanalkort idag och känner samtidigt att min finska är väldigt i farozonen.

God morgon

Fred tycker det e en bra idé att stiga upp redan halv sju alla dagar, att hans matte inte riktigt är av samma åsikt tror ja ni kan gissa er till. Så nu försöker jag jobba på att dra ut uppstigande med minst 15 min varje dag. Ibland lyckas jag, ibland Fred. 
Så nu sitter ja här ett x-antal timmar före skolan skall börja.Och ångrar att ja inte tog en långpromenad nu på morgonen då vädret var fint ännu. 

tisdag 4 september 2012

"Matte råttan e blöt!"

Ibland funderar jag hur Fred egentligen tänker som idag då jag pratade i telefon passade han på att slänga en av sina typ hundra kramdjur i vattenskålen. Och sedan satt han där o såg olycklig ut. " Matte råttan e törstig.Men nu blir den våt!" Suck ja. E Nog lite småglad att jag bor ensam. Undrar lixom hur många andra som tycker det skulle vara skoj att mötas av en torkade råtta på diskbänken då den stiger upp i morgon bitti.

Expedition mango

Den här bilden har absolut inget med den här dagen att göra men varje gång jag ser den blir ja lika slö. En helg under sommaren var tanken nämligen den att vi skulle servera mango till frukost. Men tja ingen av oss i köket hade egentligen någon erfarenheter av mangosar. Så vi skar lite på måfå i den. Så där hmm månne den har en kärna? Eller ser den ut som en ananas? Vad allt skall man äta?
Det blev inga mangosar till frukost. Vi misslyckades i vår experiment. Och än idag vet ja inte egentligen hur man skall äta en färsk mango.

måndag 3 september 2012

Vem bryr sig om hundra år?


Under Popkalaset i sommras spelade Eric Amarillo denna låt, blev kär o ha sök sedan dess. För ett par dagar sedan skickade Akis den till mig, e nu en lycklig kvinna igen!

söndag 2 september 2012

En helg

Har haft finbesök hela helgen. Mamma och brorsorna hittade till Jeppis nämligen. De hämtade upp en del saker ja inte fick med på tåget själv så som skrivbordet. Fred var glad speciellt då han upptäckte att mamma hade en hel ryggsäck full med saker till honom (om de skämmer bort honom ja gissa själva!) Speciellt kär blev han i punkgrisen. 
Jag fick en form med kantareller ja. Och var lika glad. Har dessutom fyllt kylen med saft och sylt så ja lär klara den här vintern. Alltid gott att plocka fram emellan speciellt då saknaden blir stor efter alla där nere. 

De tyckte även att ja behövde något till balkongen så fick en lyckta i inflyttningspresent. Super fin.

Tack alla för all hjälp. 
Nästa vecka kör skolan igång på riktigt väntar på det. Behöver få börja. Väntar. 

ps. Pappa jag lyckades sätta bilderna till kameran utan minneskort i så måste leta upp en sladd sen kommer det bild på skrivbordet :)


fredag 31 augusti 2012

Brunberg

På tal om snygga förpackningar måste jag nog säga att Brunbergs slår stort. Känns väldigt lyxigt!

torsdag 30 augusti 2012

Båtsman fungerade som mammahund till Fred då han var liten o vi flyttat till Vasa sedan dess har den mest legat bara där och ingen har brytt sig egentligen. Men idag då matte skulle traska iväg till skolan kändes det nog ändå tryggast att krypa till Båtsman.

Grynost

På tal om grynost så ha ja blivit helt besatt. Skulle kunna äta det till frukost, lunch och middag nästan så att ja glömmer bort att äta något annat o. (Fast det kan i o för sig ha att göra med att man enbart har en bränd paj till förfogande) Kommer att sluta illa ännu det här!

onsdag 29 augusti 2012

Jag tänker lägga lösenord till min blogg. Känns som att jag kan skriva mer på riktigt då. Våga fråga så får ni det!

Fred och balkongen

Fred tycker det e lite konstigt det här med balkong, man kan lixom vara ute men ändå inne. Fast egentligen är det ganska perfekt just så.

Band honom vid bordet idag då jag strök, blir alltid så varmt då o kändes skönt att få in friskluft. Över tröskels vågande han dock inte gå ännu utan att jag är med. Har dock en känsla av att de bara e en tidsfråga.

Dagens positiva e helt klart att kylskåpet fungerar som det skall. Dagens negativa e helt klart att ugnen inte fungerar som den skall.

tisdag 28 augusti 2012

regnvädersfunderingar

Alla studerande flytta till Åbo utom Cecci för hon flytta till Jeppis.

Känns lite så just nu.

onsdag 22 augusti 2012

På tal om att stjäla ved

Fred tycker att de här med kallare årstider i antågande inte e så dumt trots allt. Det innebär ju att vedkorgen återigen fylls med vedklabbar man kan sno med sig till någon lämplig säng. Vad resten av familjen sedan tycker om detta e ju en annan sak.

Dagens absolut bästa

-Oljepalmer vad gör man av dem egentligen? JAA Olivolja förstås! 
Eller ja sen gör man ju kanske av olivplantor.

Någonstans där ha det gått väldigt snett frågan e sen bara under vilken lektion! :)


tisdag 21 augusti 2012


Egentligen antar jag att jag  borde be om ursäkt för mitt dåliga bloggan de den sista tiden. Men ja jag har egentligen fullt ut och många dagar ha jag inte ens hunnit eller orkat starta datorn. 
Har i alla fall fått tag på ett skrivbord. Tack för tipsen :) Blev ett IKEA. Så äger nu min första IKEA möbel ever. Det ni. Och det är svart ve o fasa. 

onsdag 15 augusti 2012

Ödlor

Vi hittade mattvättanskällskap i presenningen i kväll. En mammaödla och en babyödla. Tycker ja ödlor e lite småsöta. 

måndag 13 augusti 2012

Söker ett snyggt och litet skrivbord, då jag måste prioritera bort mitt gamla stora. Vad skall jag välja? Tips?
Tystaden på den här fronten beror nog inte på att jag gått under jorden. Snarare på det faktum att jag haft dagarna så fulla av program att ja inte har hunnit eller orkat öppna bloggen.

Har i alla fall flyttat till Jeppis nu. Skrämmande saker. Men har jag två veckor sommarlov kvar!

måndag 6 augusti 2012

Hängmatta

Både jag och Fred konstaterade idag att vi haft allt för få hängmattsdar dar den här sommaren. Kan ju i o för sig bero på att de regnat så gott som alla dar. Han i alla fall ett par sidor längre i boken min.
Har firat veckoslut tillsammans med dessa sköna typer :) Och haft det hur bra som helst. Fått abstinens efter Vasa. Saknat studielivet. Njutit av solen.Och maten. Hatat lite att ja skall lämna Vasa. O samlat på ännu ett sommarminne att leve på i vinter.

onsdag 1 augusti 2012

Rukka pets



Har köpt nya regnkläder till Fred efter att han vuxit ur de andra. Blev Rukkas nya gula. Kändes mycket skönare än Hurttas. Var av ett mycket mjukare material och kändes int alls lika kompakta på. Dessutom är den inte lika prasslig. Köpte ett nytt koppel i samma serie också.

bildkälla

måndag 30 juli 2012

Har sista veckan som dubbeljobbare fram för mig. Sedan skall jag återgå till att ha ett jobb, lite mer så där som vanliga människor. Skall bli oerhört skönt.

söndag 29 juli 2012

Njutit av solen och värmen

Syskonen Westerholm gjorde stranden i går. Vi njöt av solen, spanade in båtarna och tog årets första dopp. Bättre sent än aldrig lixom. Det var helt enkelt en sådan där dag som man kommer att leva på under vintern. 

fredag 27 juli 2012

Svampskogen

Varma sommarkvällar är perfekta för en hel massa saker. Vi valde att bege oss ut i skogen i jakt på sommarkantarellerna.
Fred var med. Han kräver dock hundra procents barnvakt då han e i svampskogen. De flesta vill nämligen slinka ner i magens hans innan man hinner plocka dem. 






Känns lite som julafton

Jag har fått tag på en lägenhet! 2 rum+ kk o balkong. Känner mig lite smålycklig för tillfället. Nu skulle de då bara gälla att få alla saker dit ännu.

torsdag 26 juli 2012

Ja ifall det är någon som undrar så e de helt klart butiksbiträdenas fel att de flestas semester tar slut den här veckan. Därav har man all rätt i världen att vara otrevlig och gnällig.

onsdag 25 juli 2012

Gett upp hoppet

Min dator ha gett upp, den tänker dö. Bara att acceptera! frågan e nu skall jag ersätta den nu direkt? eller skall jag vänta? Någon sa att de skall komma ett nytt windows program senare i höst? Någon som vet?
Känslan då man fyller i en ny kalender e alltid lika tudelad. Något nytt är på gång. Hösten närmare sig ingen, det känns inte allt för länge tills man får återgå till studielivet igen. men samtidigt är det ett klart bevis på att sommaren just förbi. att de kommer att bli kallare igen. Och mörkare. O en lätt känsla av panik flyger i en man har ju inte hunnit med alla de där sjuhundraelva sakerna man tänkte.

måndag 23 juli 2012

Skärgårdsteatern




Vi fortsatte med vår kulturella sommar här på ön igår. Gick o såg skärgårdsteatern med syrran och som vi skrattade. Hur bäst som helt!Skulle tvinga er att gå på den om det inte hade varit för det faktum att de hade sista föreställningen i går.

fredag 20 juli 2012

Sol, jordgubbar och vit vin.

Spontana saker man kan göra en tisdagskväll i juli är till exempel att ta båten över till Tallin.
Akis och jag lyckades i alla fall få tag på en världens minsta hytt som det dessutom luktade småskumt. Mysig kombo. Men glada var vi för det. 
 Vi strövade runt lite på random de första timmarna kollade in lite allt möjligt och ingenting egentligen, fyllde några shoppingkassar och drack cokis. 

Min biff var mycket godare än vad jag ger skenet av!

Dessutom konstaterade vi att det känns som om Viking Line terminalen  är mycket närmre stan än vad Eckerös e. Hmm sanningen visade ju sig inte precis vara så. ;)


Och ja så gjorde vi en "investering" oxå. För att uttrycka det som Akis. 



måndag 16 juli 2012

För första gången i mitt liv harmar det mig att jag inte äger en fjällräven kånken ryggsäck. Måste bli en ändring på det!

Dagens flum

Har lite av en pyjamas dag idag men så öser regnet oxå ner där ute. Som omväxling. Den här sommaren måste nog gå till historien som Finlands regnigaste sommar. Och blåsigaste. Och kallast.  Eller så har vi bara varit oerhört bortskämda de tidigare sommarana. Hade stortartade planer på joggning idag men de föll i glömska. Nu har jag istället suttit här fram för dator i snart två timmar och googla runt o oväsentliga ting och väntat på att de skall ramla in mail. Är nog lika bra att man har jobb i dag så får man åtminstone något vettigt gjort.

onsdag 11 juli 2012

En tisdagskväll

Gick vi omkring och plockade smultron som var hur stora som helst
Tog vägen förbi utställningen Barösund i bild, fina bilder int så mycket mer. 

Och så bakade jag ett bröd med skinka och mozzarella



tisdag 10 juli 2012

Sitter och småfryser på terrassen skall man verkligen behöva göra det i mitten av juli? Suck om det ändå ville komma lite sommarvärme snart så man sku kunna leta fram shortsen.

måndag 9 juli 2012

Tre små grisar

Kvällens program har bestått av att hälsa på tre grisar


fredag 6 juli 2012

Marita

Skutan Marita hade lade till vid bryggan i hamnen i går. Samtidigt slog den upp dörrarna. Blir alla gånger lika förälskad.

måndag 2 juli 2012

Teaterbåten

Gjorde ett besök i slottsruinerna i går samtidigt som jag passade  på att se årets sommarteater Teaterbåten. Sommartraditionerna blommar.