fredag 28 september 2012

Hör och häpna de asfalterar vägen in till mitt! Inte allt för dumt hör ni!

onsdag 26 september 2012

Det här med höst börjar jag misstänka att Fred inte har något större hat mot. Han skuttar på i än den ena och än den andra lövhögen. Och löven de bara strittar. Han är en mästare på att sparka iväg dem med bakbenen. Och så ser han så olidligt lycklig ut. Helt fantastiskt alltså!
Efter nästan tre veckors väntan e den äntligen här. Min spis. Härligt. Så nu kan det bli invigning i helgen gott folk. Bara jag hålls på benen.

tisdag 25 september 2012

Har haft finbesök från Vasa idag. Nora hittade till Jeppis. Alltid lika skoj att få skvallra bort ett antal timmar, prata om bekanta saker och människor man känner. Skoj skoj. Dessutom blev ja bortskämd med körsbärstomater. Vilken lyx!
Tack Nora!

måndag 24 september 2012

Dagsrapport

Idag har jag,

  • Gått på loppis, kom hem med tre böcker. I övrigt e ja lite besviken. Måste fortsätta att leta efter de perfekta guldgruvorna. 
  • lagat lasange
  • haft besök av vänner
  • konstaterat att mitt liv e ganska bra o att ja bara borde bli bättre på att uppskattat d
  • fördrivit tid på Prisma, då vi blev för rastlösa för att bara sitta o glo i taket/väggarna
  • lärt ut hur man gör äggsmör
  • skrivit rapporter
  • irriterat mig på mitt internet
tror man kan konstatera att det varit en helt okej måndag. Nu skall jag ta natten. Måste stiga upp tidigt i morgon så jag hinner diska innan Nora dyker upp. 
Hittade den här reklamannonsen i en blogg idag. Först såg jag bara en noshörning men sen kände jag att någonting var grymt fel. Det är hornet som saknas och istället döljer sig där ett enormt sår. Ett sår som ser allt annat än bra ut. Och ja kan int låta bli att tänka e de här oxå en an de tusentals annonser som bara e till för att sälja o inget kommer till nytta eller borde man verkligen ta o göra någonting åt det. Vad tror ni?

I´m totally happy

Jag skall få en ny ugn! I morgon eller på onsdag. And I´m totally happy!
Här skall det bakas pizza!

söndag 23 september 2012

På tal om kråkor

Jag vet int vad det är men varje kväll där kring 19-20 flyger det en enorm flock kråkor förbi mitt fönster, och de flyger alltid två varv.  På något sett känns detta väldigt mystiskt.

Cupcakes o Avatar

Det blev cupcakes. Måste säga att de blev helt okej. Speciellt med tanke på att min ung e sönder o att ja aldrig bakat det förut. Skulle ha vilja haft glasyr som blivit mer toppig. Tror man måste använda grädde till det men tja. Klart godkänt fick de i alla fall.
 Det visades Avatar ( en helt klart sevärd film sjukt fint gjord) i går kväll/ natt på fyran så bjöd in ett gäng klasskompisar på filmkväll och för att förbättra världen. Efter våra nattliga strapatser omkring i Jeppis bostadskvarter, blev det en riktigt sovmorgon idag.Eller ja tills kyrkklockorna ringde vill säga. Undrar hur länge det kommer att ta fören ja vant mig vid dem.

lördag 22 september 2012

Dagens projekt

Har främst stått i att reda upp här hemma, få saker och ting tillbaka på sina rätta platser. Men en länk med Fred han ja nog oxå. Vi var o kollade in hönor och en tupp
Fred tyckte de mest hade konstiga ljud för sig, men annars var helt roliga och lite spännande. Vi satt en god stund o spana på dem.

Fred hade den otroligt hemska selen på sig idag så han gömde sig i dynorna det första han kom hem.
O resten av tiden ha han spanat ut på killarna som spelar fotboll. 

Endel annat ha ja o fixat men det får ni se först senare. 

avsaknaden av ugn

Alltså ja känner verkligen att de e något som fattas då ja int har en ugn. Är väl materialisten inom mig som säger sitt. Men ja de känns så tomt. Ingen doft av nygräddade semlor, eller muffis eller lasange eller potatisgratäng...
Och för det andra vad bjuder man sin gäster på om man inte kan baka?

Enkel fråga

- Finns det färre människor med laktosintolerans i Österbotten jämfört med Nyland?

Känner ibland nämligen att det är svårt att få tag på laktosfria/låg laktosprodukter här. Som till exempel cheddarost och kvarg. 

fredag 21 september 2012

Julpynt

Ifall någon e på jakt efter julpynt kan ja berätta att Halpahalli redan har de inne bara att välja ut årets tomtar!

torsdag 20 september 2012

Efterlysning

Ifall det är någon som sett en borttappad minnespinne ( about 16GB svart o grå) får den mer än gärna höra av sig till mig! 

Den innehåller nämligen väldigt viktiga grejer, så som min kand o alla höstens arbeten. Snälla någon som sett den o vet var den är???

onsdag 19 september 2012

tisdag 18 september 2012

Kvällsfunderingar


  • Var köper man egentligen reflexer? ( e så jäkla mörkt i den här stan så Fred o ja e e fara för oss själva o för alla andra)
  • Varför envisas Fred med att torka pälsen på mitt vita överkast?
  • Hur kommer det sig att ja alltid glömmer något o får med något totalt onödigt då ja far? (denna gång ha ja lyckats plocka med mig syrrans böcker oxå men glömt mina usb-minne suck)
Blev en liten paus här. Emigrerade söderut för en stund nämligen. Men nu är ja tillbaka på banan igen. På jakt efter idéer om hur vuxna lär sig bäst. (det är fritt fram att komma med tips här!) 
I övrigt är allt som det skall. Min spis ha inte ännu kommit ( någon överraskad?) och flaggstången e sönder (hmm tom i olympia fick den vara hel) men annars ser det ut som vanligen. (O jo ja e medveten om att de blev en sjuhesikis många parenteser i detta inlägg!)

torsdag 13 september 2012

Gulisintagning

På tal om gårdagens djurtema så var rätt svar gris. Ångar lite att ja inte köpte allt i grönt istället men ja . O jo ja överlevde men gulisintagningen en bra mycket roligare första gången. Var så trött o frusen att ja gick hem redan vid tio. O nu känns de som ja har århundradets flunssa på G.

måndag 10 september 2012

Den här veckan har nog kört igång helt suveränt . En föreläsning, plättkalas och tortilla fest. Det här Jeppislivet behöver inte bli så tokigt ändå.