I samband med att jag flyttade tappade jag bort ett halsband.Det har varit spårlöst försvunnet och trots att jag svängt upp och ner på så gott som hela lägenheten har jag inte sett en skymt av det. Igår var jag i det skede att jag var helt övertygad om att det åkt ut med allt papper och hamnat på närmsta sorteringsstation.
Det visade sig dock att jag har lite tur kvar för idag då jag flyttade på mitt skrivbord fann jag det. Under ett av benen. Glädje!
lördag 31 augusti 2013
söndag 25 augusti 2013
För hundrade gången
Mitt vänstra ben hade just lekt sig från cykelskadan i Norge. Jag hade kommit igång med löpningen igen. Då faller ja för vad som känns för hundrade gången. I trappan. Svänger mitt högra ben. Nu hoppas jag för allt i världen på att de inte är en sprucken muskel igen. Har varken tid eller ork med det!
onsdag 21 augusti 2013
motivation
Är så sjukt taggad att börja studera igen. Längtar efter att läsa böcker, skriva anteckningar, gå på föreläsningar och flumma ihop uppsatser. VILL BÖRJA NU!
Får nöja mig med att läsa öpus katalog om och om igen. Fundera och begrundar. Värderar och planerar.
Hur många kurser tror ni man vågar anmäla sig till? Vad skall man välja? Köra på det gammal trygga så man vet vad man kan förvänta sig eller kasta sig in i någonting helt nytt omedveten om ifall man kommer att älska eller hata det?
Bara de där schemana skulle komma upp! Är det inte ren slutet av augusti? Äch får väl bara ge mig till tåls lite till ännu och hoppas på att motivationen håller sig uppe en lite stund till i alla fall. Annars kan det bli en tung höst har jag på känn.
Får nöja mig med att läsa öpus katalog om och om igen. Fundera och begrundar. Värderar och planerar.
Hur många kurser tror ni man vågar anmäla sig till? Vad skall man välja? Köra på det gammal trygga så man vet vad man kan förvänta sig eller kasta sig in i någonting helt nytt omedveten om ifall man kommer att älska eller hata det?
Bara de där schemana skulle komma upp! Är det inte ren slutet av augusti? Äch får väl bara ge mig till tåls lite till ännu och hoppas på att motivationen håller sig uppe en lite stund till i alla fall. Annars kan det bli en tung höst har jag på känn.
måndag 19 augusti 2013
Insikten
Min syster och jag slogs av en hemsk insikt här om dagen.
Vi kommer aldrig att bli en generation stickade mommosar den dagen vi blir pensionärer. Det finns allt för få stickande människor i vår ålder.
Borde vi då nu lära ut till alla hur man stickar så att traditionerna skulle kunna leva vidare eller skall vi bara se detta som en del av evolutionen och inse att saker och ting förändras?
Det kommer ju dock att kvarstå ett par undantag. Eftersom både jag och min syster stickar.
måndag 3 juni 2013
Dansk mat
Hade förmånen att bli bjudna på mat hos Charlie här om dagen. Äkta dansk mat med inspiration från årets alla olika årstider stod på meny. Blev en salig blandning matupplevelser, skönt sällskap och bra diskussionen. Trots att jag var mycket trött och helst av allt skulle ha stannat i sängen. Måste säga att det här med de olika matkulturerna är någonting av det jag tyckt varit det roligaste under Nordplus projektet. Att se hur olika mat vi faktiskt äter trots att vi alla uppfattar att vi bor rätt nära varandra trots allt.
Kvällens meny bestod av kokta potatisar, potatis stekta i socker, frikadeller, korv, rödkålssallad och inlagda grönsaker av olika slag. Det var vad jag åt. Dessutom fanns det både chips (något man tydligen har på julbordet) sås och någon annan form av kött.
Till det fick vi en sallad bestående av kivi, vindruvor, valnötter och någonting annat som jag inte minns. Egentligen skall detta blandas i cremfrache men eftersom jag inte kan äta mjök hade jag förmånen att få en helt egenkomponerad. Mums!
Det samma gällde äppelpajen vi fick i efterrätt.
Lägenheten hade i övrigt ett helt förtjusande trägolv. En dag skall jag ha ett sådant hemma hos mig med.
fördelar
Det finns vissa fördelar med att bo tillsammans med en massa andra människor. Som till exempel då man stänger av väckarklockan i sömnen finns det alltid någon annan vänlig själ som knackar på dörren och frågar "skulle inte du vara uppe vid nio?"
Vi kan ju säga så här ibland är det tur att man bor på skolgården.
Vi kan ju säga så här ibland är det tur att man bor på skolgården.
torsdag 30 maj 2013
En dag på stan
En solig men blåsig dag tog vi kanalbåten ut till tre kronor, en fästning belägen strax ytter om Köpenhamn, byggd för att skydda den kungliga huvudstaden vid krigstider. Lite likt Sveaborg, fast mycket mindre
Jag kickade över till Sverige och kollade in Öresundsbron.
Vandrade omkring i gångarna, hitta mörka hållor, skrämmande bilder och saltsten i massor. Man hade gjort en guidning genom gångarna genom att man med ficklampa skulle lysa runt och då ljuset träffade vissa bestämda platser dök det upp en story med mängder av ljud från tomma intet. Lär ska vara väldigt populärt bland barnen. Själv var jag livrädd.
Vid ett tillfälle funderade jag dock om det är riktigt tryggt att faktiskt vandra på här då man nu som då stötte på en skyllt av en dödsskalle.
Efter ett tag tog vi kanalbåten vidare, plockade upp norrmännen på vägen och tog oss en titt på den lilla sjöjungfrun. De e ju så där man har ju lixom inte varit i Köpenhamn ifall man inte sett den. (Tror för övrigt att jag börjar ha alla "måste-se" saker avprickade nu,känns ju lagom skönt)
Efter det vandrade vi vidare tillsammans med vår Guide, Anne (en av nordplusarna). Hon vet ofantligt mycket om Köpenhamn. Vi tog oss en närmare titt på den anglosaxiska kyrkan
Gick in på ett militärområdet, som i sig själv är helt självförsörjande. Skulle fungera som den andra utposten ifall tre kronor skulle bli besegrad.Ungefär i det här skedet skuffade någon ner mig för branten vilket resulterade i ett par mindre rena byxor...
Kollade in lite soldatbostäder. Konstaterade att jag inte skulle ha någonting emot att bo i en av dem
Och så kollade vi in var kungafamiljen bor,Amalienborg. Drottningen och prinsen var borta men kronprinsparet var hemma. Inte så tokigt hem det heller. Finns fyra likadana hus (eller det var tanken, på riktigt är det inte så) där olika medlemmar av den danska kungafamiljen bor.
Dagen avslutades med lite mera kanalbåt och kanalhäng i Christianshavn. Inte illa för en helt vanlig torsdag (23.5)
Etiketter:
kyrka,
Köpenhamn,
nordplus,
slott,
tre kronor
måndag 27 maj 2013
Bättre dagar
Efter gårdagens verkliga bottennapp bland dagar känns det som om livet kanske inte alls e så tokigt idag. Men så skinner solen också för första gången på väldigt länge känns det som.
Morgonlänken undan
Projektarbete påbörjat
och maten klar och äten (o då finns de ännu rulltårta bara att plocka fram)
bara lite föreläsningar kvar och sen börjar den här dagen vara fixad.
Morgonlänken undan
Projektarbete påbörjat
och maten klar och äten (o då finns de ännu rulltårta bara att plocka fram)
bara lite föreläsningar kvar och sen börjar den här dagen vara fixad.
fredag 24 maj 2013
Nationalmuseet i Danmark
Den ursprungliga planen var egentligen att vi skulle ha tillbringat de senaste dagarna boende i ett tält ute på en ö i den danska skärgården. Nu ville inte riktigt vädret med oss, låste upp till storm så ingen av färjorna skulle ha gått som vi skulle ha behövt ta så istället blev det en dag på nationalmuseet. Inte helt tokigt det heller.
De hade en enorm utställning om vikingatiden. Vikingar är någonting som är rätt stort här i Danmark har jag fått lära mig.Kollade in lite olika runstenar.
Museet är för övrigt enormt. Man orkar inte engagera sig i alla utställningar på en dag.
Vi gick på utställningarna om Danmarks historia, främst
Efter ett tag fick vi dock nog av allt yras. För hur man än gör det så när 20 personer skall komma överens om vad som skall ske och vart man skall gå blir det ett och annat yras så tillslut satt vi bara på en trappa. Kollade in människorna som gick förbi och funderade när det var dags för mat. Vilket vi nog slutligen fick också på ett pub, där man kunde sitta ute under tak med värmelampor rätt mysigt då regnet öste ner. Om man inte skulle ha frusit så in i norden då vill säga.
Bonus info: När vi skulle ta oss till metro hade höll en gumma på att bli mellan dörrarna, ett par killar drog bort henne men konsekvenserna av det blev att dörrarna till tåget inte gick fast och det bara fortsatte att strömma in människor. Blev lite klaustrofobiskt där vid ett tillfälle.
Dagens konstateranden
Efter att snart ha varit sju veckor på ständigt resande fot här runt i norden börjar man inse att det finns vissa saker man saknar från Finland (mer än vänner och familj då!), tror det eller ej.
Som
Som
- Lösgodis. Vet inte när jag åt Candy King godis senast och jag börjar ha en grym abstinens.
- Bastu, har ibland en känsla av att man inte blir riktigt ren av att bara duscha. Lite smålöjligt men ett faktum
- Att låsa upp dörren med nyckeln åt rätt håll. Alla danska och norska lås e typ upp och ner. Detta samma gäller för övrigt också knapparna till plattorna till spisen.
- Att alltid veta att man kan betala med kort. Jag är allt för ovan att ha kontanter på mig så jag glömmer bort att ta ut, helt enkelt.
Men jag tror det finns hundra och en saker jag kommer att sakna från alla länder då jag kommer hem igen, vilket kommer att vara bra mycket svårare för de vet jag ju inte när jag får nästa gång.
onsdag 22 maj 2013
Vädret visar sig verkligen inte från den bästa sidan här i Köpenhamn för tillfället. Känns som det regnat i dagar snart. Har en känsla av att ja snart kommer att krypa längs vägarna här i baracken. Kollat allt för mycket New Gril, ätit allt för många muffins och spela allt för många parti skibo känns det som. Hoppas på bättre väder i morgon. Dock verkar det inte så lovande...
måndag 20 maj 2013
Blåbärsoppa?
Eftersom det inte finns någon blåbärsoppa eller kräm att köpa i detta land (i alla fall inte vad jag hitta) har vi ( Björn och jag) gjort ett litet experiment idag. Vi köpte frusna bär och lite potatismjöl och resultatet blev en blandning mellan soppa och kräm helt okej med tanke på att ingen av oss egentligen visste hur man skulle göra...
Köpenhamns carneval
Lördagen började med ovanligt tidig väckning för att vara denna vagn. Det rådde en viss frustration över det faktum att vi inte slipper in och tvätta eller duscha under de närmaste dagarna. Samtidigt som vi hade lite för många nycklar på villovägar för att det skulle vara bra. Nyckelproblemet löste sig till slut och vi drog i väg på Köpenhamns carneval för att muntra upp stämningen lite gran. (det andra problemet fixade sig idag)
Sambarytmer och halvnaket en lördags förmiddag visade sig få de flesta på gott humör. Gänget under var min favorit de lyckades göra en show av det hela, de dansade inte bara runt som många av de andra skolorna gjorde.
Gjorde ett besök in i Disney butiken, lär för övrigt vara en enda Disney butiken i Norden. Hyllor fyllda av prinsessklänningar, mjukisdjur och handdukar. Fint ställe. Somliga av oss var dock lite besvikna då de lämnade butiken och kom med en butter kommentar " hmp, den e ju gjord för barn".
Efter det kollade vi in lite mer samba dansade människor och njöt av solen. Hittade en spraymålare som vi stod och begrundade en god stund. Köpenhamns gator är fyllda av olika gatukonstnären en del målar, andra utklädda i guld och de tredje som clowner.
Vi var in i en butik fylld av spel. Hittade ett schackspel där pjäserna var formade som Nalle Puh figurer.
Och så tog vi en sallad på Hilimili, bra sallader till billiga priser. Det är bland det märkligaste med att bo i Köpenhamn jag blir gång på gång överraska över hur billigt det är att äta ute. Men sen kommer jag ju direkt från Norge också vilket kan ha en viss betydelse men i alla fall maten ute i Finland är nog inte speciellt billig den heller.
Resten av lördagens ljusa timmar hängde i i parken, njöt av solskenet och bättrade på brännan.
Dyngets mörka timmar spenderade vi med att hitta rätt bland metron och tågen för att ta oss till en av NP:sarna för att kolla in eurovisionen och vilken kväll det nu sen blev av det. Danmark van och allt. Var rätt bra stämning på stan efter det kan jag lova och låten den är ju nog rätt söt.
Christiania
Här om dagen tog vi oss en tur över till Christiania, just precis så där som alla turister sig bör.
Området var fullt av en massa olika skyltar. En del av dem förstod man sig på andra inte. Tycker det är sjukt intressant att man lyckas bygga upp en stadsdel inuti en stad som varken följer landets eller EU:s lagar. Det är smått fascinerande.
Arkitekturen där är av ett litet annat slag än i resten av Köpenhamn.
Lika så alla slingrande stigar och gångar
söndag 19 maj 2013
Mr. Fred
De senaste dagarna har jag drabbats av en enorm Fred saknad. Längtar efter att få krypa ner i sängen bredvid honom. Borra in näsan i hans päls, se efter vad för fuffens han har på gång för tillfället och bara ta tag i kopplet och gå ut på en länk som blev lite längre än planerat och sedan ramla ner i soffan både lika trötta. Det e vad jag helst av allt skulle vilja för tillfället. Men det får vänta i tre veckor ännu
Veckan i Iphonebilder
Metrotågen körs helt automatiskt här (har ingen aning om hur det är där hemma, åker allt för lite metro för det) resultatet av det är att man kan sitta längst fram vid fönstren och bara se landskapen flyga förbi en. Börjar i övrigt få flyt på det här med hur metron fungerar här, vet vilken som far åt vilket håll. Lite småstolt över det faktumet om jag skall vara ärlig
Har kommit rätt bra igång med löpningen här i Köpenhamn också, första veckan gick trög men nu börjar det gå på rutin igen. Men sen har man ju rätt bra miljö att springa i också. Jag menar hur många kan springa förbi elefanter och flamingos? Skulle bara behöva ett par nya löpskor, de jag springer i nu tycker mina vader inte alls om. Någon som har några bra tips? Skulle inte vilja lägga ut en massa pengar på några som sen ändå inte passar mina fötter
Har även spenderat två av veckans dagar på praktik. Intressanta upplevelser. Lite svårt att förstå vad barnen alltid vill men för det mesta går det bra. har byggt med magnetklossar, lekt med pet shops och byggt tågbana. Min absoluta favorit. Hittade en båt som jag aldrig sett förut. Har en känsla av att en sådan kommer att få flytta in hos mig...
I övrigt har vädret varit exemplarsikt så gott som hela tiden (Bort sett från idag då regnet öser ner och åskan mullrar i bakgrunden ibland, eller ja tisdag regnade det också) Men vem klagar liksom om man har över 30 grader varmt i solen?
Kan inte sluta att beundra alla träd som blommar här. Det är bara så fina allihopa. Hälften har jag inte sett tidigare och andra känner jag igen. Men alla blommande träd ger verkligen staden en helt annan känsla. Det finns hopp och liv på ett helt annat sätt än där hemma där det mesta är grått och deprimerande.Dessutom blommar syrenerna!
I fredags hade vi vår internationella fest här och vissa av länderna hade ju lite större flaggor än de andra
onsdag 15 maj 2013
Strögen och Tivoli
Började fredagen med att ta oss in till centrum. Det här med metro och S-tåg e int riktigt helt klart ännu om man säger som så. Men det gick över förväntningarna. Någonstans på vägen mot Strögen hittade vi en stol av modell större.
Shoppade lite nödvändigheter. Vi trodde de sku vara sommarvärme idag också men de visade sig inte stämma så vi var tvungna att köpa lite varmare kläder. Inte det lättaste då hela stan e fylld av sommarkläder. Konstaterade att vi var hungriga. Så mitt sällskap och jag svängde in på en Viking pub, efter ett och annat övervägande
Maten var väl just då där vad man kan förvänta sig för en tia...
Efter det bar det iväg till tivoli,egentligen var jag så fullt upptagen med att ha kul att jag glömde ta bilder under tivolitrippen.Hade i alla fall sjukt kul och skrattade bort en och annan timme i samband med en skräckblandad förtjusning.
Som att ta en tur i den här berg-och -dalbanan.
Även om man inte åker speciellt mycket så är Tivoli i sig en upplevelse. Byggnaderna, Caferna, gatorna och butikerna. Hur mysigt som helst speciellt då mörkret faller och allt bara lyser.Köpenhamn ser inte så tokigt ut från luften det heller.
Kvällen skulle spenderas på ett dansgolv men det här gänget var lite för trött för det så vi somna i vår vagn istället. Efter en och annan bra diskussion.
Och i och med detta kan vi nu kalla oss för äkta turister!



