torsdag 7 mars 2013

På äventyr

Det finns vissa fördelar med att bo en månad här och en månad där. Man kan göra vad som helst till ett äventyr. Som i måndags då snön vräkte ner där ut och i inte riktigt visste vad vi skulle göra av kvällen. Hoppade vi på retobussen (handtagen ar klädda i stickat, fönstren prydda med djupa citat och alla tomma utrymmen fylldes upp av plastpärlsfigurer) ut mot Storheden. Noora var starkt övertygad om att jag hade läst busstabellen fel (igen) och var småorolig över vart vi egentligen skulle hamna.
Jag har förövrigt kommit på ett litet problem med att bo här. Jag glömmer lixom bort att de andra kan svenska då ja åker någonstans. Så medan jag är fullt upptagen med att berätta något intressant och spännande som hänt får jag lätt småkomiska minner från resten av passagerarna innan jag kommer på att det här kanske inte var en sak jag borde dragit upp på bussen.
Vi kom i alla fall fram till ICA Maxi. Köpte mer än vad vi bordet och ville se på allt. Jag kom hem med två böcker till denna gång. Måste snart sätta förbud till mig att köpa mera böcker annars kommer jag att bli tvungen att köpa en väska till för böcker och skor.

Eftersom vi var så duktiga med att veckohandla belönade vi oss själva med en hotdog. 

Jag vet int riktigt vad det är med Luleå men det verkar helt klart ha en förkärlek för julen. Denna gång hittade jag en julgubbe vid ytterdörren. 

Och så väntade vi lite på bussen igen. Stolta över våra uppköp. Fundersamma över hur vi skulle få allt att rymmas i kylskåpet och mutrade över kylan. I samband med det här skulle jag kunna skriva ett inlägg om svenskar som ett socialt folk men det får bli till en annan gång. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar