söndag 10 mars 2013

Vecka två av luleå

 Vecka två av Luleå vistelsen börjar närma sig slutet. Vågar väl nästan säga att den varit lika bra som den första. Så jag tänkte bjuda på lite bilder från livet här uppe. 
Vi hade ett samarbete med en grupp svenska studerande på onsdagen. Vi ar indelade i par och skulle göra olika fantasidjur. Jag samarbetade med en blivande fritidspedagog och resultatet blev ett bortsdjur med komplex för sin svans. Torrtovat.
Jag har fortsatt att fascineras av alla eco produkter. Som det här gröna äpplet som matchar helt perfekt med bordduken. Dessvärre tycks hälften av befolkningen här tro att laktosfritt är det samma som glutenfritt. Skillnaden är ju rätt stor,vilket många missat. Sedan blir de besvikna då de tagit fram glutenfria bullar men som fortfarande innehåller mjölk och man inte tar av dem. 

Vi byggde även en kompis åt vårt bortsdjur i lera. En kompis som skulle stötta bortsdjuret med dess komplex för svansen. Nu skall de bara brännas så får vi se hur de ser ut då de kommer från ugnen. 


Vi visste inte riktigt vad vi skulle företa oss torsdagen då vi var lediga. Tusen idéer men ingen som kändes hundra procent bra. Så det blev en kaffe på stan och lite spontanshopping. Tyckte min Latte var speciellt fin och min budapestbakelse smakade gott. Äta hallon inuti sånt uppskattas alltid.  


Dessutom passade vi på och inviga ett av de nya spelen som vi köpt samtidigt och spela bort en stund. Hade sällskap av två fin dammer bland annat.


En annan eftermiddag då vi inte visste vad vi skulle göra begav vi oss iväg till Norrbottens museum.  Så en utställning om landsbygden förr, en om kriget mellan Sverige och Ryssland 1808-1809 och en om samiska kultur. Intressant alltihop och lite glad blir man ju alltid då man hittar saker man själv kan relatera till och ha läst om. 




På lördagen bjöd Panisa och Ida (de två svenska studenterna) på mat till oss alla här. Taimat förstås var riktigt gott. är som oftast lite skeptisk till mat från andra länder men det här var riktigt gott. Bra jobbat! Efter det drog vi alla vidare till BEAT ett studetevenmang här i stan. Dansade natten igenom, kom hem lite försent men lite lyckligare än vanligt. 


Björn har hand om bokföringen här som oftast och jag måste säga att d hör nog till den mest färggranna bokföringen jag någonsin sett. 

Och nu börjar jag ha en sån där passligt slö söndag undan. Tror söndagar är uppfunna enbart för att man skall kunna ta igen alla serier och filmer man missat under veckan. Samtidigt som man får äta godis, pizza och en och annan kokosboll. Perfekt avslut på en bra vecka med andra ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar