lördag 27 april 2013

25 km, tre medeltida kyrkor och en uppskårad armbåge

Spontanhyrde cyklar igår då vi kom från praktiken. 100kr för två i en veckan kändes som ett rätt bra erbjudande tyckte vi.
Resultatet av det blev att vi i morse började planera ut vilka rutter vi skulle cykla för att få se mesta möjliga av Horten och Norge när vi nu en gång är här.Resultatet blev en historisk rutt med tre medeltida kyrkor i tre olika byar.
Den första stoppet var Borre kyrka. Här passade vi även på att träffa lite andra nordplusare och se hur de bor.

Efter det tog vi riktning mot Nykrike. Gick väl helt bra om man bortser från att vi tappade bort oss frågade vägen av en kassatant och tappade bort oss ännu mer. (Jag om någon borde veta att man aldrig kan lita på det som sägs i kassan, men tydligen måste man lära sig allt den hårda vägen). Jag föll omkull och ser nuförtiden väldigt söt ut på benen. Men i övrigt gick de bra. Jag har nog aldrig blivit så glad i hela mitt liv över att se en kyrka som då jag fick syn på Nykirke. Men sedan hade vi ju o cykla nästan tre km i enbart uppför.Luktade allmänt bondgård här.

Efter det sökte vi oss mot skogsmarker. Hittade Skåne. 

Och så hittade jag en ny vän.Den ville inte alls lämna mig. 

I det här skedet funderade vi över ifall det verkligen var den bästa iden att ta skogsstigarna istället för gatorna . Snö och sten underlättar inte cyklande speciellt inte då man har en cykel gjord för stan.
Börjar även förstå den där iden med hjälm. Det är nog inte en så dum uppfinning trots allt.

Vår sista punkt på resan var Lövö kapell. Kände skönt att vi lämnat denna till sist, kändes verkligen som sommaren var nära!

Så tvättade hälften av oss bort sin vinterpäls. Själv konstaterade jag att det nog skall bli lite varmare innan jag kommer mig i. 


1 kommentar:

Biet sa...

hahha :D ska du säga du som int ens våga simma i juli förra åre :DD

Skicka en kommentar