tisdag 23 april 2013

Ute på tur

Som sagt varmt väder och sol plus en dator är en omöjligekvation för mig. Då den lyckas fungera kommer jag mig in på FB och där slutar det ungefär.
I fredag startade vi (NP-gänget) tidigt från Horten med riktningen Valdres. Vi bunkrade upp med "bollar" (skulle nästan våga påstå att de är som finska vetebullar) ett måste då man är på biltur i Norge fick ja höra. 

Vi var förberedda på det mesta tom att skyffla oss fram i snö. Dock hade vi inte förutsett att någon av bilarnas akukabbel kanske skulle trilla bort och göra att bilen stannade...

Under tiden som vi väntade på bilen med akuproblem tog vi oss en titt på en av NP:s hemby. Lika imponerade som min hemkommun ungefär.

Men e fanns en rätt bra lekpark som somliga av oss testade på. Kan tipsa om att rutschbanan löper rätt bra...

Vi tog oss en titt på en ö.Var för länge sedan hade haft någon form av gropar för att utvinna olika slags metaller. Vattenståndet var inte speciellt högt det gick lika bar att gå under bron som att gå på bron.

Isen i sjön ser inte ut som isen där hemma här inte. Den är snarare som salta pinnar radade tät tät ihop som sedan bildar en helhet. Konsekvensen blir att stiger man på kanten ramlar isen ihop som ett korthus. 

Vi övernattade i ett supermysigt hem. Till hemmet hörde också ett gäng kossor och en tjur. Jag fick lära mig att man kan ha kor som går ute hela året runt. Det trodde jag inte att var möjligt. 

Vi besökte en skifferfabrik. En av de större i Norge där man har tunnlar inbyggt i bergen för att frakta ut skiffern och sedan bearbeta den.

Björn hittade en kompis då vi kom tillbaka. Jag hade lite glömt igen att det faktiskt finns sociala katter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar