söndag 14 april 2013

En dag i Oslo

Startade 6.44 hemifrån tog tåget från Tönsberg 7.59 på fredagen i riktning mot Oslo. Vi besökte Operahuset. Det spännande med den var att de e byggs så sent som 2008. Våra norksa guider var lite skeptiska till vad folk gjorde innan operahuset. Menade att det inte fanns speciellt mycket mera att se i Oslo...
Vi kollade in utsikten och de fina stolparna. De är meningen att det skall bli ett konstverk av dem men man hade inte mera pengar att få de klara så nu står de bara där. 

Taket på operahuset var sjukt snett och brant (design ja vet) och Björn måste kolla hur snabbt man kunde glida ner från det.

Vi var på babyopera Korall koral. Barnen var i åldern 0-3. Så trängde vi oss alla ihop in under en snäcka och lyssnade mest på en massa olika ljud som kunde hänföra sig till havet. Riktigt intressant. Jag är dock inte helt säker på att detta är den riktigt rätta bilden av en opera. Tror jag borde gå och se en för vuxna också innan jag med säkerhet kan säga att opera är min grej eller inte.

Efter det var jag i akut behov av mat. Det visade sig att det inte är det lättaste att få tag på varm lunch i det här landet.Man äter helt enkelt bara smörgåsar eller bullar till lunch. Min stackars mage tycker ju inte det är riktigt okej. T.G.I Friday hade i alla fall hamburgare och jag vet seriöst inte när jag ätit en så god hamburgare senast. Kan starkt rekommendera den Jack Daniels inspirerade hamburgaren, 


Vi hittade Oslo tigern. Varför man har just en tiger placerad på järnvägstorget i Oslo har jag ingen aning om. 

Efter det tog vi tunnelbanan till Munch museet. Munch är en av Norges största konstnärer genom tiderna vars tavlor kan uppgå till miljonbelopp. Jag vet dock inte riktigt hur jag skall beskriva utställningen är allt för omedveten om konst för att kunna uttala mig om den saken. Men en del tavlor var riktigt bra och berörande andra stod man bara och såg på och funderade vad är egentligen kriterierna för att man skall bli känd? Tror man skulle ha fått ut mera av den ifall man skulle haft en guide. 

Efter det hade fick vi egentligen fritid och möjlighet att göra vad vi ville. Björn och Jag traskade iväg till Naturhistoriska museet men de visade sig att det stänger inom en halv timme så killen i luckan rekommenderade att vi skulle komma tillbaka en annan dag.

Lite småsnopna tog vi metron till Nationalteatern istället kollade in byggnaden och fortsatte till turistinformationen. Det visade sig att allt som har med muser och kultur att göra stänger typ 16.00 i den här staden.

Så vi kollade in rådhusets fasad bara också tillsammans med en bunt andra turister.

Och så gjorde vi det klassiska och besökte slottet. 

Utsikten därifrån var inte så dum den heller. 

Det var slutet på den kulturella delen av min Oslovistelse för denna gång. Efter det strövade vi omkring en stund på gatorna, kollade in en och annan butik (ganska stolt över mig själv är jag dock för kom endast hem med en bok!) och njöt av livet. Fören det var dags att hoppa på tåget tillbaka till Tönsberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar